Jaguar XK120 Clarka Gable’a z 1952 roku jest na sprzedaż

1 rok temu

Jaguar XK120 jest gwiazdą samą w sobie, był najszybszym samochodem produkcyjnym na świecie w momencie swojej premiery i był napędzany tym samym silnikiem Jaguara XK, który pięciokrotnie wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w 1950.

Najsłynniejszym ze wszystkich XK120 jest prawie na pewno samochód, który tu widzisz. Został zamówiony jako nowy przez hollywoodzką legendę Clarka Gable’a i jeździł przez niego i jego rzekomego narzeczonego po całej Europie, jadąc z Paryża do Rzymu. Gable określił, iż jego samochód ma szereg usprawnień wyczynowych, a także bagażnik na kije golfowe.

Szybkie fakty – Clark Gable Jaguar XK120

Jaguar XK120 został po raz pierwszy zaprezentowany na Londyńskim Salonie Samochodowym w 1948 roku jako prezentacja nowego silnika Jaguara XK, sześciocylindrowego rzędowego silnika o pojemności skokowej 3,4 litra, który mógł rozpędzić samochód do maksymalnej prędkości 120 mil na godzinę. Nowy samochód wywołał absolutną sensację w powojennej Wielkiej Brytanii, miał być tylko modelem limitowanej produkcji, ale popyt był taki, iż wszedł do pełnej produkcji, a Jaguar miał trudności z wyprodukowaniem ich wystarczającej liczby. XK120 został zastąpiony zmodernizowanym Jaguarem XK140 w 1954 roku, który z kolei został zastąpiony przez Jaguara XK150 w 1957 roku. 13-letnia produkcja serii XK pomogła Jaguarowi stać się wiodącym producentem samochodów sportowych, dodatkowo wspieranym przez ich pięć zwycięstw w Le Mans przez całe lata pięćdziesiąte. Najbardziej znanym właścicielem XK120 był Clark Gable. Jego samochód to model z 1952 roku, który zamówił z wieloma opcjami konkurencji, używał go podczas tygodniowej podróży po Europie ze swoją podobno narzeczoną Suzanne Dadolle, a następnie wysłał go z powrotem do Stanów Zjednoczonych i zarejestrował w Kalifornii .

Jaguara XK120

Przez trzy ćwierćwiecze prawie każdy artykuł napisany o Jaguarze XK120 zawiera co najmniej jedną linijkę wspominającą o posiadaniu go przez Clarka Gable’a. W połowie XX wieku Gable był znany jako „Król Hollywood”, a fakt, iż osobiście zamówił XK120, przyczynił się do dalszego wzrostu sprzedaży tego samochodu na niezwykle ważnym rynku amerykańskim.

To jest zdjęcie archiwalne z Jaguar Daimler Heritage Trust, przedstawiające Clarka Gable’a w jego XK120 z 1952 roku, tym samym samochodzie, który pokazano w tym artykule. Przypuszczalnie zabrała go jego towarzyszka Suzanne Dadolle.

Jaguar XK120 został opracowany, aby zaprezentować nowy, wysokowydajny silnik Jaguar XK, sześciocylindrowy rzędowy rzędowy o pojemności skokowej 3,4 litra, z podwójnymi wałkami rozrządu w głowicy i mocą 160 KM, co było wartością jak na tamte czasy.

Samochód został po raz pierwszy pokazany światu na London Motor Show w 1948 roku, gdzie okazał się niezwykle popularny, a ludzie tłoczyli się wokół stoiska, a światowe media motoryzacyjne relacjonowały go w Wielkiej Brytanii, Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. i Nowej Zelandii.

Świat był stosunkowo głodny ekscytujących nowych samochodów sportowych z powodu II wojny światowej, która zakończyła się zaledwie trzy lata przed wypuszczeniem XK120. Wielu producentów wróciło do budowy samochodów, które produkowali przed II wojną światową, a samochody sportowe były bardzo nieliczne.

Ten brak ekscytujących samochodów oznaczał ogromne zapotrzebowanie na wszystko, co nowe i ekscytujące, a Jaguar wydaje się, iż nieco go nie docenił, wypuszczając XK120.

Spodziewali się, iż będzie to model produkowany w małej serii z manualnie formowanym aluminiowym nadwoziem na ramie z drewna jesionowego na stalowym podwoziu, jednak popyt był tak duży, iż od 1950 r. musieli znacznie zmienić samochód, nadając mu stalowe nadwozie, które był znacznie szybszy i łatwiejszy do wyprodukowania.

Tutaj widzimy Clarka Gable’a i Suzanne Dadolle razem w Cannes we Francji przed prestiżowym hotelem Carlton.

W momencie wprowadzenia na rynek Jaguar XK120 był najszybszym produkowanym samochodem na świecie dzięki nowemu, zaawansowanemu silnikowi, który dominował w Le Mans w latach pięćdziesiątych XX wieku i napędzał późniejsze modele XK140, XK150, Mark I i Mark II i E-Type Jaguary między innymi.

O dziwo, zmodyfikowane wersje silnika XK były przez cały czas używane na początku lat 90.

W sumie Jaguar wyprodukował 12 055 egzemplarzy XK120 w latach 1948-1954 w nadwoziu Roadster (lekki kabriolet), Drophead (standardowy kabriolet) i Fixed Head (coupe z twardym dachem). Dziś są bardzo poszukiwane przez kolekcjonerów i zwykle sprzedają się za sumy sięgające sześciocyfrowego przedziału.

Jaguar XK120 Clarka Gable’a z 1952 roku

Clark Gable to człowiek, którego nie trzeba przedstawiać, choćby dzisiaj, 62 lata po jego śmierci w 1961 roku. Zagrał w ponad 60 najważniejszych filmach i jest dziś pamiętany jako jeden z najbardziej kultowych czołowych aktorów męskich w historii Hollywood.

Clark Gable był dobrze znany ze swojego zamiłowania do samochodów, zarówno tych szybkich, jak i luksusowych.

Gable był znany ze swojego zamiłowania do szybkich samochodów, przez całe życie posiadał wiele niezwykłych pojazdów, a na początku lat pięćdziesiątych skontaktował się z Jaguarem, aby zamówić sobie zupełnie nowy XK120 z wieloma ulepszeniami inspirowanymi wyścigami, w tym drucianymi kołami i żaluzjami maski – poprosił również o bagażnik na bagażniku do przechowywania kijów golfowych.

Przyjął dostawę samochodu w Europie i użył go na międzykontynentalnych wakacjach ze swoją rzekomą narzeczoną Suzanne Dadolle – byłą członkinią osobistej świty generała Charlesa De Gaulle’a, przyszłego prezydenta Francji.

Mówi się, iż Dadolle spotkał Gable’a na przyjęciu koktajlowym w 1951 roku, a następnie spotkali się ponownie w Paryżu w 1952 roku, kiedy pracował tam nad filmem. Mówi się, iż ta dwójka stała się nierozłączna i często widywano ich razem, jedzących posiłki w kawiarniach na świeżym powietrzu i spacerujących ramię w ramię.

Mniej więcej w tym czasie Gable odebrał swojego eleganckiego nowego Jaguara i obaj wyruszyli w podróż z Paryża do Rzymu przez Europę, bez wątpienia powodując wiele niespodzianek na trasie, gdy przejeżdżający kierowcy zorientowali się, kto właśnie przeleciał na przeciwległym pasie .

W chwili premiery w 1948 roku Jaguar XK120 był najszybszym produkowanym samochodem na świecie, a silnik XK, który go napędzał, w latach 50. pięciokrotnie wygrywał w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

Gable wysłał samochód z powrotem do Stanów Zjednoczonych w 1953 roku i zarejestrował go w Kalifornii. Później sprzedał go Irvingowi Robbinsowi Jr.

Wiele lat później, w 1982 roku, samochód został kupiony przez ojca obecnego właściciela, jego wczesna historia została zapomniana i dopiero w 2011 roku, kiedy skontaktowano się ze światowej sławy restauratorem Jaguara, Georgiem Donnim, w celu przywrócenia samochodu, odkryto jego pełną wczesną historię.

Mówi się, iż renowacja kosztowała ponad 400 000 CHF, czyli około 447 610 USD, podczas którego potwierdzono, iż samochód zachował oryginalny silnik, podwozie i nadwozie, co czyni go pożądanym przykładem pełnego dopasowania numerów.

Po renowacji został pokazany światu na Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2016, gdzie spotkał się z ciepłym przyjęciem.

Ma teraz trafić na aukcję w RM Sotheby’s 20 maja z ceną orientacyjną od 385 000 do 550 000 USD. jeżeli chcesz przeczytać więcej o tym niezwykłym XK120 lub zarejestrować się do licytacji, możesz odwiedzić listę tutaj.












Zdjęcia: Peter Singhof © 2023 Dzięki uprzejmości RM Sotheby’s & The Jaguar Daimler Heritage Trust

Artykuły napisane przez Bena były publikowane w CNN, Popular Mechanics, Smithsonian Magazine, Road & Track Magazine, oficjalnym blogu Pinterest, oficjalnym blogu eBay Motors, BuzzFeed, Autoweek Magazine, Wired Magazine, Autoblog, Gear Patrol, Jalopnik, The Verge , i wiele więcej.

Silodrome zostało założone przez Bena w 2010 roku, odkąd strona stała się światowym liderem w sektorze motoryzacji alternatywnej i zabytkowej, z ponad milionem czytelników miesięcznie z całego świata i setkami tysięcy obserwujących na portalach społecznościowych głoska bezdźwięczna.

Idź do oryginalnego materiału