Pojazdy budowane na specjalne zamówienie często zadziwiają swoimi możliwościami. Nie inaczej jest w przypadku nowej Tatry Phoenix, wyposażonej w system hydraulicznego poziomowania.
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Hydrauliczne poziomowanie: Tatra Phoenix Euro 6 o masie 26 ton z podwoziem 6×6 została wyposażona w cztery niezależnie sterowane podnośniki hydrauliczne, umożliwiające całkowite uniesienie pojazdu i precyzyjne wypoziomowanie mobilnego laboratorium.
- Wytrzymała rama rurowa: Dzięki zastosowaniu ramy rurowej pojazd zachowuje odpowiednią sztywność konstrukcji, choćby przy ekstremalnych naprężeniach, takich jak uniesienie przedniej osi o kilkadziesiąt centymetrów.
- Zastosowanie w badaniach terenowych: Pojazd został stworzony dla firmy geologicznej Terratest, której flota wymaga doskonałych możliwości terenowych oraz umiejętności pracy w idealnym poziomie, niezależnie od ukształtowania terenu.
- Historia innowacji: Firma Terratest korzystała wcześniej z Tatry 815 z hydraulicznymi podporami, a nowa Tatra Phoenix kontynuuje tę tradycję z jeszcze bardziej zaawansowaną technologią.

Czeska firma Terratest, zajmująca się badaniami gruntu, posiada nietypowe wymagania dotyczące eksploatowanych pojazdów. Montuje na nich nadwozia, pełniące funkcję mobilnych laboratoriów do badań geotechnicznych. Wobec tego kwestią oczywistą jest, iż flota tej firmy musi posiadać doskonałe możliwości terenowe. To jednak nie wszystko, ponieważ podczas pracy to mobilne laboratorium musi pozostawać w idealnym poziomie.
Przez ponad 30 lat Terratest korzystała z Tatry 815 wyposażonej w hydrauliczne podporny, które umożliwiały wypoziomowanie pojazdu niezależnie od nachylenia czy pofałdowania terenu. Teraz w podobne rozwiązania techniczne wyposażono nową Tatrę Phoenix Euro 6.
Pojazd o masie 26 ton i podwoziu 6×6 wyposażono w cztery, niezależenie sterowane podnośniki hydrauliczne. Umożliwiają one całkowite uniesienie ciężarówki i precyzyjne wypoziomowanie laboratorium umieszczonego w zabudowie.

Zdjęcia prezentujące tę wersję Tatry przygotowaną do pracy, wyglądają imponująco. Dotyczy to przede wszystkim wysoko uniesionej przedniej osi, co generuje olbrzymie naprężenia w konstrukcji pojazdu. Warto jednak wiedzieć, iż wybór właśnie Tatry do tego rodzaju modyfikacji nie jest przypadkowy. W jej podwoziu znajduje się bowiem rama rurowa, która nie tylko zapewnia niezależnie zawieszenie każdego koła, ale przede wszystkim odpowiednią sztywność całej konstrukcji choćby wtedy, gdy przednia osi zostaje uniesiona na kilkadziesiąt centymetrów.