Ile w tym AUDI jest z prawdziwego Audi? E5 Sportback ma też polski akcent

5 dni temu

Pierwsze Audi nowej marki AUDI lada chwila trafi do sprzedaży. Będzie oferowane wyłącznie w Chinach, gdzie ma być również produkowane (ale jest też w nim polski akcent). Ile w tym AUDI jest z prawdziwego Audi?

Audi w Państwie Środka szykuje się do zupełnie nowego otwarcia. Taki ruch wynika z tego, iż nawet najnowocześniejsze modele tego wytwórcy już w momencie swojej premiery są uznawane tam za… przestarzałe.

Nie oferują zadowalającej integracji, wystarczającej liczby ekranów i funkcji, a w przypadku elektryków – nie pozwalają ładować się z prędkością odpowiadającą najlepszym modelom made in China. W efekcie słupki sprzedaży systematycznie spadają.

Nawet najnowsze modele europejskich marek pod pewnymi względami w Chinach są uznawane za przestarzałe. fot. Audi

Nowa marka dla Chin

Ale Audi już zaczęło wdrażać plan naprawczy. Jego pierwszym owocem było koncepcyjne AUDI E, zaprezentowane pod koniec 2024 roku. Na jego bazie powstało zupełnie nowe auto, zwane E5 Sportback. Jego światowa premiera odbyła się pod koniec kwietnia bieżącego roku w Szanghaju.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/volvo-stanie-sie-jeszcze-bardziej-chinskie-niepokojacy-ruch-geely-wlasciciela-marki,aid,5231

To crossover z nadwoziem w stylu kombi, zresztą mocno zapatrzony w koncept, mierzący 488 cm długości, 196 cm szerokości oraz 148 cm wysokości. W opracowaniu nadwozia tego auta brał udział m.in. polski designer Audi – Kamil Łabanowicz.

W opracowaniu tego auta swój duży wkład miał Polak, Kamil Łabanowicz. fot. AUDI

E5 Sportback powstało na platformie chińskiego koncernu SAIC – producenta m.in. MG – który z koncernem Volkswagen tworzy spółkę joint venture. Auto wyróżnia się nie tylko bardziej obłym nadwoziem niż modele z Niemiec, ale i znacznie nowocześniejszymi rozwiązaniami z zakresu łączności.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/jakosc-audi-w-cenie-volkswagena-chinskie-hongqi-zdradzilo-szczegoly-swojej-oferty,aid,5146

Kokpit tego samochodu zdominował aż 27-calowy ekran, rozciągający się przez całą jego szerokość. Ma on rozdzielczość 4K i przejrzysty układ, a jego działanie wspiera nowy system operacyjny, zwany AUDI OS, działający na chipsecie Qualcomm Snapdragon 8295.

Zapewnia on m.in. rozpoznawanie twarzy, rozbudowanego asystenta głosowego, czy dostęp do chińskiego sklepu z aplikacjami.

W kokpicie znajduje się ogromny, 27-calowy ekran, zapewniający znacznie lepszą integrację z samochodem niż w przypadku europejskich modeli Audi. fot. AUDI

Chińskie silniki i baterie

Nowe AUDI E5 Sportback ma napęd wyłącznie elektryczny i bardzo rozbudowane systemy wsparcia kierowcy, pochodzące oczywiście od SAIC-a. W momencie rynkowego debiutu, co nastąpi na przełomie lipca i sierpnia tego roku, do wyboru będą cztery wersje silnikowe.

Ich moc ma wynosić 299, 408, 525 lub 787 KM. Najmocniejszy wariant tego samochodu dysponuje napędem 4x4 i od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,4 s. A ile w tym AUDI jest prawdziwego Audi?

Otóż niewiele. Wszystkie główne komponenty elektryczne są produkowane przez koncern SAIC i zależnej od niego spółki. Silniki, poza najsłabszym, powstają w firmie Huayu Automotive Electric Systems Co., Ltd.

Akumulator typu NMC, zapewniający do 770 km zasięgu, to dzieło spółki joint venture pomiędzy CATL-em, a SAIC-em. Wyróżnia się on 800-woltową architekturą elektryczną oraz imponującą szybkością ładowania. Otóż w ciągu 10 minut zwiększa zasięg E5 Sportbacka o 370 km.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/inwestycje-chinskich-koncernow-samochodowych-w-europie,aid,5120

Dwa kolejne modele AUDI w drodze

Audi E5 Sportback będzie wytwarzane w fabryce nr 1 w Anting, w Szanghaju. To właśnie tutaj znajduje się siedziba główna spółki SAIC-Volkswagen.

W ciągu najbliższych dwóch lat gama AUDI wzbogaci się o dwa kolejne modele. fot. AUDI

Na tym modelu się jednak nie skończy. Niemcy planują bowiem kolejne dwa całkowicie nowe pojazdy, przeznaczone wyłącznie dla Chin. Pierwszy pojawi się w 2026 roku, a kolejny – rok później.

Obok modelu AUDI w Chinach przez cały czas będą wytwarzane i sprzedawane klasyczne Audi, jakie znamy choćby u nas. Niektóre z nich, jak choćby Q6 e-tron, oferują jednak nowocześniejsze multimedia, dostosowane do potrzeb klientów z Państwa Środka.

1982

Idź do oryginalnego materiału