Ile europejskich Audi, BMW, czy Lexusów kupują Polacy?

2 godzin temu
Zdjęcie: Parking samochodowy, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Shutterstock / Sinuswelle


Polscy importerzy międzynarodowych marek zawsze powtarzają, iż Polska jest ważnym rynkiem w Europie. Dla kogo ważnym i jak ważnym? Udało się to sprawdzić.


Statystykami branży motoryzacyjnej w Polsce zajmuje się często cytowany przez Auto.Wprost.pl Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Instytut prowadzi bieżące podsumowania miesięczne, tygodniowe, z podziałem na regiony, rodzaje pojazdów (samochody, samochody dostawcze, motocykle, ciężarówki), jego analitycy śledzą wzrosty i spadki, z rozbiciem na poszczególne koncerny i marki. Dane IBRM Samar są często zderzane ze statystykami Europejskiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego ACEA. Wówczas możemy porównać, ile samochodów sprzedaje się w Polsce względem Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Szwajcarii, czy Albanii. W jakim wieku sprowadzamy auta używane, czy ile średnio płacimy za samochody nowe.


W swoim najnowszym raporcie IBRM Samar postanowił wziąć na tapet udział polskich rejestracji samochodów nowych w porównaniu do ogólnej liczby rejestracji europejskich. Krótko mówiąc: analitycy sprawdzili, jak bardzo istotny jest polski rynek dla poszczególnych marek samochodów. No i okazało się, iż nie jest istotny bardzo, tylko różnie: dla jednych bardzo, dla innych mniej, a dla jeszcze innych – bądźmy szczerzy – prawie w ogóle.


Średnia: 4,1 proc.


Jak przypomina IBRM Samar, w 2024 roku, przez pierwsze osiem miesięcy roku, w polskich urzędach zostało zarejestrowanych 357 160 nowych samochodów osobowych. W tym samym czasie w całej Europie zarejestrowano 8 861 401 aut. Średnio więc Polska ma 4,1 proc. europejskiego rynku. I właśnie ta liczba jest puntem odniesienia.


Już jednak dla niektórych marek Polska jest znacznie ważniejszym udziałowo rynkiem. Taki Lexus sprzedaje w Polsce 20 proc. wszystkich swoich aut, które kupili Europejczycy. Lider rynku polskiego Toyota, również powinna uznać Polskę za bardzo istotną, bo polski rynek odpowiada za 10,8 proc. jej sprzedaży. Jak informują analitycy IBRM Samar, w gronie pierwszych 13 marek z wynikiem powyżej średniej, 7 to marki azjatyckie.


Jak ważna jest Polska?


A oto pełna lista (udział polskich rejestracji w rejestracjach europejskich):


Lexus – 20,0


Toyota – 10,8


Skoda – 7,8


Mazda – 7,8


Kia – 6,0


Hyundai – 5,6


Honda – 5,2


Cupra – 5,0


Suzuki – 4,6


Volvo – 4,5


Porsche – 4,4


Mercedes-Benz – 4,4


Audi – 4,2


Średnia polskiego rynku w europejskich rejestracjach – 4,1


BMW – 3,5


Alfa Romeo – 3,1


Mitsubishi – 3,1


Ford – 3,1


Dacia – 3,0


Nissan – 3,0


Renault – 2,9


Volkswagen. – 2,6


Opel – 2,4


Jeep – 1,9


Citroen – 1,9


Mini – 1,8


Land Rover – 1,8


Seat – 1,7


Tesla – 1,5


Peugeot – 1,5


DS – 1,3


Fiat – 0,9


Alpine – 0,9


Jaguar – 0,8.
Idź do oryginalnego materiału