Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV Luxury – wielkie jajko z niespodzianką | TEST

1 dzień temu

Na ulicy wzbudza zainteresowanie niczym egzotyczne auto sportowe, ale ze sportem nie ma nic wspólnego. Największe atuty testowanego przez nas Hyundaia Starii to bogate wnętrze i wyjątkowo atrakcyjna na tle rywali cena. Ale trzeba też się pogodzić z pewnymi kompromisami.

Jeśli spojrzeć na gamę Hyundaia, można dojść do wniosku, iż trudno o bardziej odważnego producenta w kwestii designu. Od właśnie zaprezentowanego miejskiego Instera przez modele z elektrycznej gamy Ioniq czy futurystyczną Konę aż po największe auto, które niedawno uzupełniło polską ofertę koreańskiego producenta, czyli Starię.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/hyundai-inster-zadebiutowal-w-polsce-ceny-nowego-elektrycznego-crossovera-startuja-od-103-900-zl,aid,4764

Witamy w Polsce

Ten mierzący 5,25 m długości van nie jest nowością w dosłownym tego słowa znaczeniu. Staria debiutowała w 2021 roku i od tamtej pory znajduje się w ofercie na innych europejskich czy wschodnich rynkach. Stąd czasami pojawia się na polskich drogach. Nie zmienia to faktu, iż wzbudza ogromne zainteresowanie. I trudno się temu dziwić, bo z racji swojego wyjątkowego wyglądu i okazałych wymiarów wyróżnia się na tle innych aut.

Staria miała swoją premierę w 2021 roku, ale dopiero teraz pojawia się w polskiej ofercie Hyundaia. fot. Adam Mikuła/Motor

Powodów wyjątkowości Starii jest jednak dużo więcej. A kluczowym jest jej charakter. W tym segmencie obecne są w zasadzie tylko modele budowane w oparciu o konstrukcje użytkowe. Owszem, takie pochodzenie jest skrzętnie ukrywane. Raz lepiej (Volkswagen Multivan, Mercedes klasy V), raz gorzej (Toyota Proace Verso), ale trudno zaprzeczyć faktom.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/tak-wyglada-okret-flagowy-hyundaia-moze-kosztowac-ponad-400-tys-zl,aid,4709

A Staria nie ma w sobie śladu użytkowego rodowodu. Można się o tym przekonać zaraz po zajęciu miejsca za kierownicą – tu siedzi się bardziej jak w SUV-ie niż w „dostawczaku”. Pozycja jest wygodna, widoczność świetna, a obszerny fotel dba o wygodę choćby w długich trasach. Jakość wykończenia i materiały są typowe dla innych modeli Hyundaia, czyli przynajmniej solidne. W topowym wariancie Luxury standardem jest tapicerka ze skóry Nappa i wykończona zamszem podsufitka, więc wrażenie pozostało lepsze.

1792

Staria oferowana jest w dwóch wariantach: 9- i 7-osobowym. Ten pierwszy dysponuje trzema 3-miejscowymi rzędami i wyróżnia się większym bagażnikiem (831-1303 lpojemności). Ten drugi to opisywany wariant Luxury w układzie siedzeń 2+2+3.

Ta odmiana wręcz rozpieszcza przestronnością kabiny i wygodą foteli, zwłaszcza tych w drugim rzędzie. Ogromne sterowane elektrycznie drzwi zapewniają wzorowy dostęp do środka, bez większych problemów można zająć także miejsca w ostatnim rzędzie. Tylna kanapa gwarantuje wystarczającą wygodę choćby rosłym pasażerom, a wydajna 3-strefowa klimatyzacja zapewnia komfort termiczny.

Największą słabością Starii Luxury jest niewielki bagażnik, który można powiększyć przez złożenie oparcia kanapy, ale nie podnosi to spektakularnie jej możliwości transportowych.

1793

Wygodnie i oszczędnie

Komfort to motyw przewodni Starii i taki charakter ma też w czasie jazdy. Układ kierowniczy pozbawiony jest nerwowości, prowadzenie przewidywalne i relaksujące. Zawieszenie nastawione na zapewnienie wygody skutecznie i bez większych hałasów wywiązuje się ze swoich obowiązków.

Podobnie jak płynnie działający hybrydowy napęd, który odpowiada za wystarczającą dynamikę (nawet przy większym obciążeniu). Zużycie paliwa można określić jako całkiem rozsądne. W ruchu miejskim to około 10 l/100 km, podobnie na autostradzie. Na drogach lokalnych można je obniżyć o 2-3 litry, co, uwzględniając gabaryty auta, zasługuje na pozytywną ocenę.

Dane techniczne i ceny Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV 6AT Luxury Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna (benz.) Moc maksymalna (elektr./syst.) Maks. moment obr. (benz.) Maks. moment obr. (elektr./syst.) Napęd; skrzynia biegów Dług./szer./wys./rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność Poj. bagażnika (min./maks.) Poj. zbiornika paliwa Opony Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg Cena wersji podstawowej z tym samym silnikiem Cena wersji testowanej
benz., turbo + elektr.
1598 cm3
R4/16
160 KM/5500
73/225 KM
265 Nm/1500
b.d./367 Nm
przedni; aut./6-bieg.
525/200/199/327 cm
12,4 m
2270/680 kg
117-431/b.d. l
65 l (Pb 95)
235/55 R18
167 km/h
10,2 s
7,6 l/100 km
850 km
199 900 zł
252 900 zł
Jedyna dostępna na naszym rynku wersja to 225-konna hybryda (z silnikiem 1.6 T-GDI). W innych krajach występował 177-konny diesel 2.2 z napędem 4x4. fot. Adam Mikuła/Motor
Dane testowe (opony zimowe) Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV 6AT Luxury Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Przyspieszenie 0-120 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) Rzeczywisty zasięg
3,9 s
10,2 s
19,6 s
44,2 m
43,9 m
56,8 dB
61,7 dB
98 km/h
3,4
10,0/9,0/9,5 l/100 km
680 km

Dwa sposoby na oryginalnego 7-osobowego Hyundaia

fot. Adam Mikuła/Motor

Staria ma groźnego rywala we własnej rodzinie. To nowe Santa Fe, któremu nie brakuje wyrazistego stylu i funkcjonalności. Ten mierzący 483 cm SUV dostępny jest także w wersji 7-osobowej, która z układem hybrydowym (215 KM) i napędem 4x4 ma konkurencyjną wobec Starii cenę. W bogato wyposażonej wersji Platinum kosztuje 267 900 zł i otrzymuje dłuższą, 5-letnią gwarancję.

https://magazynauto.pl/testy/forthing-u-tour-1-5-t-gdi-7dct-test-opinie-bagaznik-osiagi-spalanie-wyposazenie-cena,aid,4725

Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV 6AT Luxury: plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze

  • fantastyczna przestronność kabiny, solidne wykonanie, dobra widoczność, wygodne fotele
  • symboliczny bagażnik bez możliwości powiększenia

Układ napędowy

  • wystarczające osiągi, płynna praca układu hybrydowego, akceptowalne zużycie paliwa
  • poziom hałasu przy prędkościach autostradowych

Właściwości jezdne

  • wysoki komfort, skuteczne tłumienie nierówności, przewidywalne prowadzenie
  • z racji wymiarów ograniczona poręczność w mieście

Wyposażenie i cena

  • wyjątkowo konkurencyjna na tle rywali cena, bogate wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa
  • 3-letnia gwarancja (dla innych modeli jest 5-letnia)

Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV 6AT Luxury – test: podsumowanie

fot. Adam Mikuła/Motor

Staria w topowej 7-osobowej wersji to bardziej biznesowa salonka/luksusowa taksówka niż rodzinny minivan. Składa się z wielu zalet – ma udany napęd hybrydowy, zachwyca komfortem i kompletnym wyposażeniem, ale nieco rozczarowuje funkcjonalnością i możliwościami transportowymi. W tej cenie to jednak wyjątkowa okazja.

Idź do oryginalnego materiału