Na ulicy wzbudza zainteresowanie niczym egzotyczne auto sportowe, ale ze sportem nie ma nic wspólnego. Największe atuty testowanego przez nas Hyundaia Starii to bogate wnętrze i wyjątkowo atrakcyjna na tle rywali cena. Ale trzeba też się pogodzić z pewnymi kompromisami.
Jeśli spojrzeć na gamę Hyundaia, można dojść do wniosku, iż trudno o bardziej odważnego producenta w kwestii designu. Od właśnie zaprezentowanego miejskiego Instera przez modele z elektrycznej gamy Ioniq czy futurystyczną Konę aż po największe auto, które niedawno uzupełniło polską ofertę koreańskiego producenta, czyli Starię.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/hyundai-inster-zadebiutowal-w-polsce-ceny-nowego-elektrycznego-crossovera-startuja-od-103-900-zl,aid,4764Witamy w Polsce
Ten mierzący 5,25 m długości van nie jest nowością w dosłownym tego słowa znaczeniu. Staria debiutowała w 2021 roku i od tamtej pory znajduje się w ofercie na innych europejskich czy wschodnich rynkach. Stąd czasami pojawia się na polskich drogach. Nie zmienia to faktu, iż wzbudza ogromne zainteresowanie. I trudno się temu dziwić, bo z racji swojego wyjątkowego wyglądu i okazałych wymiarów wyróżnia się na tle innych aut.
Powodów wyjątkowości Starii jest jednak dużo więcej. A kluczowym jest jej charakter. W tym segmencie obecne są w zasadzie tylko modele budowane w oparciu o konstrukcje użytkowe. Owszem, takie pochodzenie jest skrzętnie ukrywane. Raz lepiej (Volkswagen Multivan, Mercedes klasy V), raz gorzej (Toyota Proace Verso), ale trudno zaprzeczyć faktom.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/tak-wyglada-okret-flagowy-hyundaia-moze-kosztowac-ponad-400-tys-zl,aid,4709A Staria nie ma w sobie śladu użytkowego rodowodu. Można się o tym przekonać zaraz po zajęciu miejsca za kierownicą – tu siedzi się bardziej jak w SUV-ie niż w „dostawczaku”. Pozycja jest wygodna, widoczność świetna, a obszerny fotel dba o wygodę choćby w długich trasach. Jakość wykończenia i materiały są typowe dla innych modeli Hyundaia, czyli przynajmniej solidne. W topowym wariancie Luxury standardem jest tapicerka ze skóry Nappa i wykończona zamszem podsufitka, więc wrażenie pozostało lepsze.
1792
Staria oferowana jest w dwóch wariantach: 9- i 7-osobowym. Ten pierwszy dysponuje trzema 3-miejscowymi rzędami i wyróżnia się większym bagażnikiem (831-1303 lpojemności). Ten drugi to opisywany wariant Luxury w układzie siedzeń 2+2+3.
Ta odmiana wręcz rozpieszcza przestronnością kabiny i wygodą foteli, zwłaszcza tych w drugim rzędzie. Ogromne sterowane elektrycznie drzwi zapewniają wzorowy dostęp do środka, bez większych problemów można zająć także miejsca w ostatnim rzędzie. Tylna kanapa gwarantuje wystarczającą wygodę choćby rosłym pasażerom, a wydajna 3-strefowa klimatyzacja zapewnia komfort termiczny.
Największą słabością Starii Luxury jest niewielki bagażnik, który można powiększyć przez złożenie oparcia kanapy, ale nie podnosi to spektakularnie jej możliwości transportowych.
1793
Wygodnie i oszczędnie
Komfort to motyw przewodni Starii i taki charakter ma też w czasie jazdy. Układ kierowniczy pozbawiony jest nerwowości, prowadzenie przewidywalne i relaksujące. Zawieszenie nastawione na zapewnienie wygody skutecznie i bez większych hałasów wywiązuje się ze swoich obowiązków.
Podobnie jak płynnie działający hybrydowy napęd, który odpowiada za wystarczającą dynamikę (nawet przy większym obciążeniu). Zużycie paliwa można określić jako całkiem rozsądne. W ruchu miejskim to około 10 l/100 km, podobnie na autostradzie. Na drogach lokalnych można je obniżyć o 2-3 litry, co, uwzględniając gabaryty auta, zasługuje na pozytywną ocenę.
benz., turbo + elektr. |
1598 cm3 |
R4/16 |
160 KM/5500 |
73/225 KM |
265 Nm/1500 |
b.d./367 Nm |
przedni; aut./6-bieg. |
525/200/199/327 cm |
12,4 m |
2270/680 kg |
117-431/b.d. l |
65 l (Pb 95) |
235/55 R18 |
167 km/h |
10,2 s |
7,6 l/100 km |
850 km |
199 900 zł |
252 900 zł |
3,9 s |
10,2 s |
19,6 s |
44,2 m |
43,9 m |
56,8 dB |
61,7 dB |
98 km/h |
3,4 |
10,0/9,0/9,5 l/100 km |
680 km |
Dwa sposoby na oryginalnego 7-osobowego Hyundaia
Staria ma groźnego rywala we własnej rodzinie. To nowe Santa Fe, któremu nie brakuje wyrazistego stylu i funkcjonalności. Ten mierzący 483 cm SUV dostępny jest także w wersji 7-osobowej, która z układem hybrydowym (215 KM) i napędem 4x4 ma konkurencyjną wobec Starii cenę. W bogato wyposażonej wersji Platinum kosztuje 267 900 zł i otrzymuje dłuższą, 5-letnią gwarancję.
https://magazynauto.pl/testy/forthing-u-tour-1-5-t-gdi-7dct-test-opinie-bagaznik-osiagi-spalanie-wyposazenie-cena,aid,4725Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV 6AT Luxury: plusy i minusy
Nadwozie i wnętrze
- fantastyczna przestronność kabiny, solidne wykonanie, dobra widoczność, wygodne fotele
- symboliczny bagażnik bez możliwości powiększenia
Układ napędowy
- wystarczające osiągi, płynna praca układu hybrydowego, akceptowalne zużycie paliwa
- poziom hałasu przy prędkościach autostradowych
Właściwości jezdne
- wysoki komfort, skuteczne tłumienie nierówności, przewidywalne prowadzenie
- z racji wymiarów ograniczona poręczność w mieście
Wyposażenie i cena
- wyjątkowo konkurencyjna na tle rywali cena, bogate wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa
- 3-letnia gwarancja (dla innych modeli jest 5-letnia)
Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV 6AT Luxury – test: podsumowanie
Staria w topowej 7-osobowej wersji to bardziej biznesowa salonka/luksusowa taksówka niż rodzinny minivan. Składa się z wielu zalet – ma udany napęd hybrydowy, zachwyca komfortem i kompletnym wyposażeniem, ale nieco rozczarowuje funkcjonalnością i możliwościami transportowymi. W tej cenie to jednak wyjątkowa okazja.