Hyundai Elantra 1.6 MPI Executive – opinia, zalety i wady

1 rok temu

Hyundai Elantra w swojej najnowszej odsłonie oferuje w zasadzie wszystko, czego można oczekiwać od współczesnego samochodu. Przekonaliśmy się o tym podczas testu bogato wyposażonego egzemplarza z wolnossącym silnikiem 1.6 MPI i manualną skrzynią biegów.

Obecnie w sprzedaży jest już siódma generacja Hyundaia Elantra, której światowa premiera miała miejsce w marcu 2020 roku. W Europie model ten nie cieszy się dużym zainteresowaniem klientów (zwłaszcza, iż jest dostępny tylko na wybranych rynkach), za to w ujęciu globalnym to prawdziwy bestseller – w ubiegłym roku większą popularnością w segmencie aut kompaktowych cieszyły się jedynie Toyota Corolla i Honda Civic (dane Focus2move).

To był właśnie główny powód, dla którego nie mogliśmy doczekać się wizyty Elantry w naszej redakcji. W końcu to nie może być przypadek, iż dosłownie setki tysięcy klientów na całym świecie zdecydowało się na ten samochód. Nasze zaciekawienie budziła również nietypowa jak na dzisiejsze standardy, klasyczna konfiguracja testowanego egzemplarza, czyli połączenie wolnossącego silnika benzynowego z ręczną skrzynią biegów. Oto nasze wrażenia z jazdy tym autem.

Hyundai Elantra (2022) – nadwozie, wymiary

Hyundai Elantra 7. generacji mierzy 465,0 cm długości, 182,5 cm szerokości i 143,0 cm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 272,0 cm. Bardzo zbliżone wymiary mają Toyota Corolla Sedan oraz Skoda Octavia w wersji liftback. Koreańskie auto w najnowszej odsłonie mocno punktuje pod względem stylistyki. Aktualny model prezentuje się bardzo świeżo i atrakcyjnie, zrywając z nieco nudnym wizerunkiem poprzedników. Wzrok przykuwają liczne przetłoczenia oraz dynamicznie poprowadzona linia dachu, za sprawą której Elantra wygląda jak czterodrzwiowe coupe, a nie zwykły sedan.

1 z 3
Liczne załamania i płaszczyzny nadają Elantrze nowoczesny, atrakcyjny wygląd.
Zintegrowany z pokrywą bagażnika spojler oraz pas świetlny łączący tylne lampy to kolejne detale, które potwierdzają, iż design jest mocną stroną Elantry.
Przycisk do otwierania bagażnika został zgrabnie ukryty w ozdobnej listwie, przez co trudno w niego trafić po ciemku.

Hyundai Elantra Executive – wnętrze, bagażnik

Spory rozstaw osi pozytywnie wpływa na ilość miejsca na nogi dla pasażerów w obu rzędach, natomiast opadający dach ogranicza nieco przestrzeń nad głowami. Przednie siedzenia okazują się wygodne i zapewniają niezłe podparcie boczne, a seryjna w testowanej wersji, elektryczna regulacja fotela kierowcy pozwala bez problemu dobrać odpowiednią pozycję za kierownicą. Tylna kanapa oferuje komfortowe warunki dla dwóch dorosłych osób, które mogą liczyć nie tylko na dodatkowe nawiewy, ale także podgrzewane siedzenia. Plus za szeroko otwierane drzwi.

1 z 4
Wygodne fotele przednie dobrze sprawdzają się w trasie. Plus za niezłe trzymanie boczne.
Elektrycznie sterowany fotel kierowcy z regulacją podparcia lędźwiowego to wyróżnik topowej wersji Executive.
Duży rozstaw osi sprawia, iż z tyłu dwie dorosłe osoby mogą poczuć się prawie jak w limuzynie.
Podróżujący na tylnej kanapie mogą skorzystać z dwustopniowego podgrzewania.

Projekt deski rozdzielczej stanowi połączenie nowoczesnego wyglądu z tradycyjnymi rozwiązaniami. Mamy tutaj zatem dwa wyświetlacze o przekątnej 10,25 cala każdy oraz kratki nawiewu zgrabnie wkomponowane w listwę dekoracyjną, jak również fizyczne przyciski do obsługi multimediów i klimatyzacji. Sam system inforozrywki jest prosty w obsłudze, choć niektórych ustawień trzeba szukać w zakamarkach menu. Jakość materiałów wykończeniowych jest adekwatna do ceny auta – nie brakuje twardych plastików, ale ich spasowanie stoi na niezłym poziomie.

1 z 5
Kokpit nie tylko dobrze wygląda, ale przy tym został czytelnie rozplanowany. Tworzywa są średniej jakości, ale zostały nieźle zmontowane.
Tradycyjny panel klimatyzacji oraz przyciski-skróty do obsługi multimediów - trudno o lepsze rozwiązanie.
Cyfrowe zegary oferują cztery tryby wyświetlania. Na zdjęciu - najbardziej klasyczne ustawienie.
Dzięki funkcji dzielonego ekranu można równocześnie wyświetlać mapę nawigacji i podgląd stacji radiowych.
System multimedialny współpracuje z Apple CarPlay i Android Auto, ale tylko za pośrednictwem kabla USB.

Bagażnik Elantry ma do zaoferowania całkiem przyzwoite 474 litry pojemności, ale nieduży otwór załadunkowy utrudnia dostęp. Dodatkowy problem stanowią wnikające do środka zawiasy, przez co problematyczne okazuje się pakowanie twardych walizek. Jednak przy odrobinie umiejętności (przyda się doświadczenie z gry Tetris) zmieszczenie bagaży czterech osób nie powinno sprawić trudności.

1 z 3
Bazowa pojemność bagażnika Elantry wynosi 474 litry. Składane i dzielone oparcie tylnej kanapy umożliwia przewożenie dłuższych przedmiotów.
Wnikające do wnętrza bagażnika zawiasy ograniczają jego funkcjonalność.
Pod podłogą bagażnika umieszczono dojazdowe koło zapasowe wraz z zestawem narzędzi (standard w testowanej wersji).

Hyundai Elantra 1.6 MPI – silnik, zużycie paliwa

Na polskim rynku Hyundai Elantra występuje wyłącznie z wolnossącym silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 l, który rozwija 123 KM i 153 Nm. To interesująca konstrukcja, ponieważ została wyposażona w pośredni wtrysk paliwa, ale z dwoma wtryskiwaczami na cylinder. Według danych producenta takie rozwiązanie ma sprzyjać zarówno osiągom (0-100 km/h w 10,6 s, prędkość maksymalna 200 km/h), jak i zużyciu paliwa (średnio 6,2-6,4 l/100 km).

Pod maską Elantry znajdziemy wolnossący silnik 1.6 MPI o mocy 123 KM. Jednostka może być łączona z manualną skrzynią lub bezstopniową przekładnią CVT.

Musimy przyznać, iż Koreańczycy nie mijają się z prawdą – średnie spalanie z całego testu wyniosło… dokładnie 6,4 l/100 km. Poruszając się drogami lokalnymi można spokojnie zejść poniżej 5 l/100 km (nasz rekord to 4,2 l/100 km), natomiast na autostradzie zużycie paliwa wynosi ok. 7 l/100 km. W mieście wszystko zależy od korków i stylu jazdy. Płynny przejazd głównymi arteriami stolicy pozwala uzyskać spalanie zaledwie 6,5 l/100 km, ale na krótkich dystansach i w godzinach szczytu trzeba liczyć się z tym, iż wskazania komputera pokładowego przekroczą 10 l/100 km.

Hyundai Elantra 1.6 MPI – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

W rzeczywistych warunkach drogowych dynamika wolnossącej jednostki napędowej jest zupełnie wystarczająca, choć aby w pełni wykorzystać jej potencjał trzeba częściej sięgać do lewarka i redukować przełożenia. Na szczęście skrzynia biegów została świetnie zestopniowania, a drogi prowadzenia dźwigni są krótkie. Naszym zdaniem nie ma potrzeby, aby dopłacać do opcjonalnej przekładni CVT (6500 zł w testowanej wersji).

Miękko zestrojone zawieszenie sprawia, iż Elantra wyjątkowo dobrze gasi nierówności, a przy tym do uszu podróżujących nie dochodzą żadne niepokojące dźwięki z okolic kół. Na pochwałę zasługuje też wyciszenie kabiny, które choćby podczas jazdy autostradowej pozwala cieszyć się dobrej jakości systemem audio sygnowanym przez BOSE. Na krętej drodze koreański sedan posłusznie podąża torem jazdy wyznaczonym przez kierowcę, ale bynajmniej nie zachęca do szybszego pokonywania zakrętów.

Hyundai Elantra 1.6 MPI Executive – cena, wyposażenie

Osoby zainteresowane zakupem Elantry nie mają zbyt dużego wyboru – oferta ogranicza się do jednej wersji silnikowej (1.6 MPI o mocy 123 KM), dwóch rodzajów skrzyni biegów (manualna lub bezstopniowa CVT) oraz trzech poziomów wyposażenia (Modern, Smart i Executive). Cennik koreańskiego sedana otwiera kwota 86 900 zł, a standardowa specyfikacja obejmuje m.in. 15-calowe felgi stalowe z kołpakami, manualną klimatyzację, tylne czujniki parkowania, elektrycznie sterowane szyby, analogowe zegary z 4,2-calowym wyświetlaczem oraz radio z RDS i DAB.

1 z 3
Półka na telefon z ładowarką indukcyjną to standard w testowanej, najbogatszej wersji Executive.
Kamera cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi oraz przednie i tylne czujniki parkowania to standard w opisywanej wersji. Jakość obrazu z kamery jest dobra także po zmroku.
Hyundai Elantra w najbogatszej wersji Executive porusza się na 17-calowych felgach z oponami 225/45 R17.

Testowana, najbogatsza odmiana Executive została wyceniona na 119 900 zł. Na liście wyposażenia tej wersji znajdziemy m.in. 17-calowe felgi aluminiowe, automatyczną klimatyzację dwustrefową, przednie i tylne czujniki parkowania, kamerę cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi, dostęp bezkluczykowy, światła LED, podgrzewane fotele przednie i tylne, nastrojowe oświetlenie wnętrza, bezprzewodową ładowarkę do telefona, cyfrowe zegary z 10,25-calowym wyświetlaczem, system multimedialny z 10,25-calowym ekranem dotykowym i nawigacją oraz nagłośnienie BOSE.

Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik Hyundaia Elantra:

Hyundai Elantra – opis wersji i cennik

Hyundai Elantra 1.6 MPI Executive – PODSUMOWANIE

Klasyka w nowoczesnym opakowaniu – to określenie najlepiej oddaje charakter opisywanego auta. Hyundai Elantra 7. generacji zyskał bowiem bardzo efektowny wygląd, ale pod atrakcyjnym nadwoziem przez cały czas skrywa proste, sprawdzone rozwiązania. Wolnossący silnik 1.6 MPI zapewnia niezłe osiągi i kilka pali, a manualna skrzynia biegów ma dobrze dobrane przełożenia i pracuje precyzyjnie. Funkcjonalne wnętrze oferuje wystarczającą ilość miejsca dla czterech dorosłych osób, natomiast spory kufer bez trudu zmieści bagaże na weekendowy wyjazd.

Hyundai Elantra 1.6 MPI Executive – plusy i minusy

ZALETY
+ sporo miejsca w obu rzędach siedzeń
+ pojemny bagażnik
+ dobre wyciszenie kabiny
+ komfortowo zestrojone zawieszenie
+ przyzwoite osiągi
+ niskie zużycie paliwa
+ brak systemu start-stop
+ 5-letnia gwarancja bez limitu kilometrów
WADY
– ograniczona przestrzeń nad głowami w 2. rzędzie siedzeń
– zawiasy wnikające do wnętrza bagażnika
– brak bezprzewodowego Android Auto / Apple CarPlay (łączność tylko przez USB)

Hyundai Elantra 1.6 MPI Executive – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik benzynowy (R4, 16V, 1598 cmł), moc maksymalna 123 KM, maksymalny moment obrotowy 153 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s, prędkość maksymalna 200 km/h, średnie zużycie paliwa 6,2-6,4 l/100 km (WLTP)

Hyundai Elantra 1.6 MPI Executive – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena DANE TECHNICZNE Hyundai Elantra 1.6 MPI OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) CENA
Silnik benzynowy
Układ cyl./zaw./pojemność R4/16/1598 cmł
Moc maksymalna 123 KM/6300
Maks. moment obrotowy 153 Nm/4500
Napęd/skrzynia biegów przedni/manualna, 6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,65/1,83/1,43 m
Rozstaw osi 2,72 m
Masa własna/ładowność 1190/530 kg
Pojemność bagażnika 474 l
Pojemność zbiornika paliwa 47 l (Pb 95)
Opony 225/45 R17
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) 6,2-6,4 l/100 km
Wersja Hyundai Elantra 1.6 MPI Executive
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) 86 900 zł (Modern)
Cena testowanego egzemplarza (bez wyposażenia dodatkowego) 119 900 zł (Executive)

Hyundai Elantra 1.6 MPI Executive – galeria zdjęć

1 z 13
Hyundai Elantra - przód
Hyundai Elantra - przód
Hyundai Elantra - bok
Hyundai Elantra - tył
Hyundai Elantra - tył
Kokpit nie tylko dobrze wygląda, ale przy tym został czytelnie rozplanowany. Tworzywa są średniej jakości, ale zostały nieźle zmontowane.
Wygodne fotele przednie dobrze sprawdzają się w trasie. Plus za niezłe trzymanie boczne.
Duży rozstaw osi sprawia, iż z tyłu dwie dorosłe osoby mogą poczuć się prawie jak w limuzynie.
Bazowa pojemność bagażnika Elantry wynosi 474 litry. Składane i dzielone oparcie tylnej kanapy umożliwia przewożenie dłuższych przedmiotów.
Wnikające do wnętrza bagażnika zawiasy ograniczają jego funkcjonalność.
Pod maską Elantry znajdziemy wolnossący silnik 1.6 MPI o mocy 123 KM. Jednostka może być łączona z manualną skrzynią lub bezstopniową przekładnią CVT.
Hyundai Elantra - test
Hyundai Elantra - test
Idź do oryginalnego materiału