Yamaha to kolejny producent (po Kawasaki), który stawia na jednoślady hybrydowe. Głównym obszarem zainteresowania będzie miejska mobilność, czyli skutery, które są oczkiem w głowie producenta i powodem do dumy.
Yamaha konsekwentnie podąża ścieżką hybrydyzacji jako przyszłościowego rozwiązania napędowego dla swoich jednośladów. O ile do tej pory rozwiązanie to funkcjonowało głównie w komputerach projektantów, teraz zaczyna wreszcie wychodzić na świat. Marka zaprezentowała na swoim japońskim kanale pierwszy równoległy silnik hybrydowy, dając tym samym wyraźny sygnał, iż wkracza w nową erę motoryzacji.
Hybrydy owszem, ale jako skutery
Po Kawasaki, które wprowadziło modele Ninja 7 i Z7, teraz Yamaha intensywnie pracuje nad własnymi modelami hybrydowymi. Marka przygotowuje się do debiutu na rynku indyjskim z modelem FZ-S, który może stać się początkiem szerszej gamy pojazdów hybrydowych. Kluczowym elementem tej rewolucji jest nowy silnik SPHEV (szeregowo-równoległy hybrydowy pojazd elektryczny), zaprezentowany w zmodyfikowanym skuterze Xmax. Układ ten składa się z dwóch silników elektrycznych – jeden napędza koła, a drugi pełni funkcję generatora energii elektrycznej, współpracując z jednostką spalinową.
Jak działa technologia SPHEV?
System SPHEV łączy zalety napędu elektrycznego i spalinowego, zapewniając elastyczność i efektywność. Podstawowe funkcje systemu obejmują:
- Rozruch w trybie elektrycznym – skuter rusza na samym silniku elektrycznym, co pozwala na cichą i ekologiczną jazdę w mieście.
- Hybrydowy tryb jazdy – podczas przyspieszania aktywuje się silnik spalinowy, który wspomaga napęd elektryczny.
- Rekuperacja – akumulator ładuje się poprzez odzyskiwanie energii podczas hamowania.
Dzięki tym rozwiązaniom Yamaha zamierza poprawić wydajność jednośladu, jednocześnie ograniczając zużycie paliwa i emisję spalin. Kluczową zaletą technologii SPHEV jest także możliwość jej implementacji w pojazdach o kompaktowej budowie, co stanowiło dotąd istotne wyzwanie w projektowaniu hybrydowych jednośladów. Wystarczy wspomnieć ponadprzeciętnie długi wahacz w hybrydowym Kawasaki, który został wymuszony zastosowaniem silnika elektrycznego i baterii.
Trzy poziomy doładowania
Yamaha zaprojektowała trzy tryby pracy systemu SPHEV, które pozwalają na dostosowanie mocy do potrzeb użytkownika:
- Podstawowy tryb hybrydowy – silnik elektryczny i spalinowy współpracują w zależności od zapotrzebowania na moc.
- Podwójne doładowanie – silnik spalinowy dostarcza więcej energii do układu elektrycznego, co poprawia osiągi skutera.
- Potrójne wzmocnienie – dodatkowe źródło energii z generatora, które pozwala na maksymalne wykorzystanie mocy silników podczas intensywnego przyspieszania.
Czy hybrydy to przyszłość jednośladów?
Dotychczas technologia hybrydowa była kojarzona głównie z samochodami, ponieważ motocykle i skutery mają ograniczoną przestrzeń na instalację dodatkowych systemów. Yamaha udowadnia jednak, iż można skutecznie połączyć silnik spalinowy i elektryczny w kompaktowej formie.
Choć system SPHEV pozostało w fazie rozwoju, jego wdrożenie może diametralnie zmienić rynek motocykli i skuterów, oferując użytkownikom wydajniejsze i bardziej ekologiczne pojazdy. jeżeli Yamaha odniesie sukces w implementacji tej technologii, hybrydy mogą stać się przyszłością jednośladów, wprowadzając zupełnie nową jakość w świecie motoryzacji.
Hybrydowa Yamaha SPEV – film
Hybrydowa Yamaha SPEV – zdjęcia







