Hongqi, najstarsza i najbardziej prestiżowa chińska marka samochodów luksusowych i premium, oficjalnie ogłasza swoje wejście na polski rynek motoryzacyjny. Za dystrybucję będzie odpowiadać Asian Automotive Distribution Center (AADC), w roli oficjalnego i wyłącznego dystrybutora w Polsce.
Nazwa Hongqi (czyt. Hon-szi), co w języku chińskim oznacza „czerwona flaga”, symbolizuje tradycję i prestiż, a jej historia sięga 1958 roku, kiedy to powstał pierwszy model tej marki. Początkowo samochody Hongqi były przeznaczone wyłącznie dla najwyższych rangą urzędników państwowych, stanowiąc symbol luksusu i statusu w Chinach.
Marka należy do państwowego koncernu FAW Group, jednego z czołowych graczy na chińskim rynku motoryzacyjnym – w ubiegłym roku grupa FAW wyprodukowała w 14 fabrykach łącznie ponad 3,2 mln pojazdów (z czego 411.777 sztuk Hongqi), które trafiły na drogi 97 krajów. W ramach joint-venture, FAW współpracuje w Chinach również z grupą Volkswagen oraz koncernem Toyota.
Jednym z wielu międzynarodowych mistrzów pracujących dla marki Hongqi jest Giles Taylor, były dyrektor ds. projektowania marki Rolls-Royce, który w tej chwili piastuje stanowisko wiceprezesa i dyrektora kreatywnego FAW Global Design.
W Polsce, marka Hongqi zadebiutuje z pełną gamą modeli wyposażonych w silniki spalinowe, które będą stopniowo wprowadzane do sprzedaży. W ofercie znajdą się:
- Hongqi HS3: Przestronny SUV z segmentu C-SUV o długości 4,65 m. W pierwszej fazie sprzedaży, HS3 dostępny będzie z benzynowym silnikiem 1.5L i siedmiostopniową przekładnią DCT. Planowane jest również wprowadzenie wersji z silnikiem benzynowym 2.0L i napędem AWD jeszcze w tym roku.
- Hongqi HS5: SUV klasy D, wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy 2.0L i 8-biegową skrzynię biegów Aisin oraz napęd na wszystkie koła. Model ten, o długości 4,76 m, został zaprojektowany przez włoskie biuro stylistyczne Italdesign i wyróżnia się klasyczną bryłą i przestronną kabiną.
- Hongqi H5: Klasyczny sedan o długości 4,99m, wyposażony w nowoczesny system multimedialny z dużym ekranem i cyfrowym kokpitem. Model H5 będzie dostępny z dwiema jednostkami silnikowymi – 1.5L oraz 2.0L.
- Hongqi H6: Liftback o dynamicznej sylwetce sportowego sedana, oparty na tej samej platformie co H5. Jego charakter podkreślają m.in. mocna jednostka napędowa 2.0L o mocy 245 koni mechanicznych, eleganckie wykończenie i duży, centralny pionowy ekran.
- Hongqi H9: Flagowa limuzyna marki w Polsce, mierząca 5,14m, stająca w szranki z flagowymi modelami niemieckich producentów. Dostępna będzie początkowo z dwulitrowym silnikiem z układem hybrydowym, w późniejszym okresie również z widlastą jednostką V6. Wnętrze oferuje luksusowe wykończenie, funkcję aktywnej redukcji hałasu, pneumatyczne zawieszenie oraz zaawansowane systemy multimedialne.
Planowany start sprzedaży na polskim rynku nastąpi pod koniec drugiego kwartału 2025 roku, zgodnie z harmonogramem rozwoju marki. Do końca bieżącego roku, do Polski trafi około tysiąca samochodów, z początkową liczbą 10 punktów dealerskich w całej Polsce.
Sieć dealerska, tworzona specjalnie na potrzeby marki Hongqi, będzie ulokowana w dużych aglomeracjach. Każdy punkt sprzedaży będzie dysponował odpowiednim zapleczem serwisowym, gwarantując kompleksową obsługę posprzedażową. Wszystkie samochody będą oferowane z 5-letnią gwarancją fabryczną do 150.000 kilometrów.
Polityka cenowa Hongqi została opracowana z myślą o zapewnieniu konkurencyjnej oferty w segmencie, łącząc wysoką jakość z atrakcyjną ceną. Strategia marki zakłada, iż w przedziale cenowym, w którym konkurencyjne modele dostępne są w wersjach podstawowych, Hongqi zaoferuje samochody z kompletnym wyposażeniem.