Na targach CES 2025, zapowiedziano światową premierę dwóch prototypowych modeli Hondy: Honda 0 Saloon i Honda 0 SUV. To dwa pojazdy marki serii 0, które Honda wprowadzi na rynki światowe od 2026 roku. (O zapowiadanej serii 0 pisaliśmy tutaj). Firma zaprezentowała również swój oryginalny samochodowy system operacyjny, ASIMO OS. Znajdzie on zastosowanie w globalnej serii pojazdów elektrycznych (EV) marki.
Honda 0 Saloon
Po licznych udoskonaleniach modelu koncepcyjnego przedstawionego podczas zeszłorocznych targów CES 2024 prototyp Honda 0 Saloon przygotowano do premiery rynkowej w 2026 roku. Choć utrzymano stylistykę modelu koncepcyjnego, to postawiono na niską, sportową sylwetkę, która odróżnia prototyp Saloon od innych pojazdów elektrycznych. Jego wnętrze jest też bardziej przestrzenne niż można by się spodziewać po wymiarach nadwozia.
Honda 0 Saloon, flagowy model Hondy serii 0, będzie bazował na nowej, wyjątkowej architekturze dedykowanej pojazdom elektrycznym. Wyposażono go także w szereg najnowocześniejszych technologicznych rozwiązań, które urzeczywistniają koncepcję „smukłe, lekkie i mądre”.
Podczas targów CES 2025 zespół Hondy zaprezentuje technologie i funkcje pokazujące, dlaczego Hondę 0 Saloon określa się „mądrym” modelem. Należą do nich m.in. niezawodna technologia autonomicznej jazdy poziomu 3, którą Honda jako pierwsza firma na świecie dopuscza do praktycznego zastosowania, a także „kompletnie spersonalizowana optymalizacja” zapewniająca mobilność dostosowaną do indywidualnych potrzeb użytkownika, która będzie dostępna dzięki systemowi ASIMO OS.
Model produkcyjny Hondy 0 Saloon ma zostać wprowadzony w pierwszej kolejności w rynku północnoamerykańskim w 2026 roku. Następnie pojawi się na rynkach na całym świecie, w tym w Japonii i Europie.
Honda 0 SUV
Bazując na modelu koncepcyjnym Space-Hub zaprezentowanym na targach CES 2024, który jako nową wartość przyszłych modeli pojazdów elektrycznych Hondy oferuje „przestrzeń” stworzoną z myślą o ludzkich potrzebach. Firma zaprezentowała prototyp średniej wielkości elektrycznego SUV-a. Będzie on debiutanckim modelem serii 0 Hondy. W myśl podejścia „smukłe, lekkie i mądre” jeszcze bardziej powiększono wnętrze SUV-a, a kabina stała się przestronniejsza dzięki nieograniczonemu polu widzenia, gwarantując większą elastyczność.
Oprócz szerokiej gamy nowoczesnych technologii Honda 0 SUV wykorzystuje precyzyjne szacowanie położenia i kontrolę stabilizacji. Jest to rozwiązanie wykorzystujące czujniki żyroskopowe 3D, które firma Honda opracowała poprzez rozwijanie oryginalnych technologii z zakresu robotyki. Umożliwiają one kierowcy dynamiczną jazdę na różnych nawierzchniach.
Model produkcyjny Hondy 0 SUV ma zostać najpierw wprowadzony na rynek północnoamerykański w pierwszej połowie 2026 roku. Następnie pojawi się na rynkach na całym świecie, w tym w Japonii i Europie.
ASIMO OS
Modele serii 0 Honda wyposaży w ASIMO OS — oryginalny samochodowy system operacyjny opracowany przez firmę Honda. Będzie on głównym rozwiązaniem technologicznym, które umożliwi stworzenie globalnej serii „mądrych” pojazdów elektrycznych.
ASIMO to humanoidalny robot zdolny do autonomicznego chodzenia, skonstruowany w ramach badań podstawowych technologii firmy Honda. Jego zadaniem było pomaganie ludziom i współistnienie z nimi w społeczeństwie. Honda rozpoczęła prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie robotyki w 1986 roku. W 2000 roku zaprezentowała ASIMO, stając się uwielbianą na całym świecie ikoną branży robotyki w pierwszych dwóch dekadach XXI wieku.
Nawet po zakończeniu prac nad ASIMO firma Honda rozwijała swoje technologie z zakresu robotyki, w tym te, które służą do rozpoznawania otoczenia zewnętrznego i autonomicznej kontroli zachowania, umożliwiając ASIMO zrozumienie intencji napotkanych osób. Dzięki połączączeniu rozwiązań robotycznych z zaawansowanymi technologiami inteligentnymi w pojazdach Honda serii 0, firma chce oferować wyjątkową wartość w przypadku pojazdów zdefiniowanych programowo (ang. Software Defined Vehicles, SDV).
Platforma oprogramowania
Jako platforma oprogramowania, ASIMO OS będzie stosować zintegrowane sterowanie elektronicznymi modułami sterującymi (ECU) dla systemów pojazdu, takich jak zautomatyzowana jazda / zaawansowane systemy wspomagające kierowcę (AD/ADAS) i system informacyjno-rozrywkowy (IVI).
Dzięki ciągłym bezprzewodowym aktualizacjom systemu w pojeździe, funkcje i usługi będą wciąż doskonalone. Będzie to odbywać się zgodnie z preferencjami i potrzebami każdego użytkownika, choćby po zakupie pojazdu. Aktualizowane będą m.in. opcje, zapewniające wartość dodaną w zakresie „przestrzeni” oraz rozwiązań cyfrowych, które zapewnią wygodę obsługi podczas jazdy. Dodatkowo modele z tej serii mają wbudowane rozwiązanie do sterowania dynamiką. Występuje ono tylko w pojazdach Honda i dzięki niemu kierowca ma poczucie jedności z samochodem.
Technologia zautomatyzowanego prowadzenia (AD)
W 2021 roku Honda jako pierwszy producent samochodów dopuściła do praktycznego zastosowania technologię do jazdy autonomicznej poziomu 3 wraz z premierą zupełnie nowego modelu Legend. Wyposażono go w system Honda SENSING Elite, spełniający kryteria zautomatyzowanej jazdy poziomu 3 (z możliwością odrywania wzroku od jezdni) oraz warunkowej zautomatyzowanej jazdy w określonych obszarach.
Firma opracowała system Honda SENSING Elite, aby wykorzystać rozwiązanie AD w praktyce, uwzględniając wszystkie możliwe warunki jazdy i sytuacje. Podstawą było założenie, iż Honda AD musi nie tylko zmniejszyć liczbę kolizji drogowych. Musi również całkowicie wyeliminować wypadki drogowe, których człowiek prawdopodobnie mógłby uniknąć.
Kierunek 0
Honda wierzy, iż powszechne zastosowanie technologii umożliwiającej odrywanie wzroku od jezdni doprowadzi w przyszłości do zmniejszenia liczby śmiertelnych ofiar kolizji drogowych do zera. Bazując na tym przekonaniu Honda będzie dążyć do oferowania większej liczbie klientów przystępnych cenowo autonomicznych pojazdów. Będą nimi właśnie modele Honda serii 0.
W tym celu Honda zastosowała własną technologię wykorzystującą sztuczną inteligencję (SI). Łączy ona rozwiązania z zakresu uczenia nienadzorowanego firmy Helm.ai oraz modele zachowań doświadczonych kierowców. Umożliwia to sztucznej inteligencji uczenie się na mniejszej ilości danych. Pozwoli to też na efektywne rozszerzanie zakresu sytuacji, w których będzie można korzystać z autonomicznej jazdy i funkcji wspomagania kierowcy.
Dodatkowo firma zastosuje swoją oryginalną kooperacyjną SI opracowaną na podstawie badań ludzi i mobilności. Wszystko, aby zwiększyć precyzję w przypadku zachowań wymagających współpracy, takich jak ustępowanie pierwszeństwa, które bywa trudne choćby dla człowieka. Dzięki zastosowaniu tych zaawansowanych technologii Honda chce stworzyć niezawodny system wspomagania kierowcy. System, który może gwałtownie reagować na nieoczekiwane sytuacje, np. wtargnięcie zwierzęcia lub innego obiektu na pas ruchu.
Autonomiczna jazda poziomu 3
Ponadto modele serii 0 Hondy będą wyposażone w system pozwalający na rozszerzenie zakresu warunków jazdy. Będzie można korzystać w nich z funkcji wspomagających kierowcę i autonomicznej jazdy poziomu 3. Po wdrożeniu technologii umożliwiającej odrywanie wzroku od jezdni, dostępnej w przypadku korków na drogach szybkiego ruchu, będzie ona rozwijana dzięki aktualizacjom bezprzewodowym.
Dzięki autonomicznej jeździe poziomu 3 pojazd porusza się automatycznie. Umożliwi to kierowcy wykonywanie innych czynności podczas jazdy, takich jak oglądanie filmu czy zdalne uczestniczenie w spotkaniu. Honda będzie dalej rozwijać swoje technologie, by stać się pierwszym producentem samochodów, który rozszerzy zakres stosowania funkcji umożliwiających odrywanie wzroku od jezdni na wszystkie sytuacje na drodze, otwierając tym samym nowe możliwości związane z mobilnością.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeżeli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.