Honda Transalp przez wielu motocyklistów lubiących przygodę i podróże jest uważana za jeden z najlepszych motocykli do takiego przeznaczenia. Wielu rzewnie zapłakało kiedy w 2012 ogłoszono zakończenie produkcji modelu XL700V Transalp. Przez kolejną dekadę Honda nie zapowiadała wskrzeszenia modelu, aż do tego roku. Japończycy pokazali model XL750 Transalp, a zainteresowanie wystrzeliło.
Honda Transalp to prawdziwa legenda
Po raz pierwszy model Transalp zadebiutował w 1986 roku, jako maszyna dual-sport klasy 600, łącząca cechy motocykla enduro i drogowego podróżnika. Wygodna pozycja za kierownicą, wysokie siedzenie i zawieszenia, które pozwalały jeździć po bezdrożach, a także trwały i bezawaryjny, choć niezbyt nowoczesny silnik V2 sprawiły, iż "Trampka" pokochali motocykliści na całym świecie. W kolejnych latach Transalp przechodził kolejne modernizacje, wzrastała pojemność, zmieniał się wygląd, ale popularność nie spadała.Reklama
Gdy w 2008 pojawił się ostatni model Transalpa, pojawiły się pewne narzekania na wygląd, ograniczone możliwości i nie tak "dualowy" charakter Transalpa (przeciętne zawieszenia i koła o "drogowej" średnicy 19 i 17 cali). Sprzedaż była niezła, ale nie zadawalała księgowych Hondy, co byłą jedną z przyczyn zakończenia produkcji w 2012 roku. Innym z powodów były stosunkowo wysokie koszty produkcji motocykla, a zwłaszcza silnika V2, który był produkowany wyłącznie na potrzeby Transalpa.
Po zakończeniu produkcji nastąpiła długa, trwająca dekadę przerwa, w trakcie której fani Transalpa apelowali do Hondy o przywrócenie modelu do życia. W końcu Honda posłuchała.
Nowa Honda Transalp XL750
Podczas ubiegłorocznej wystawy motocyklowej EICMA w Mediolanie, Japończycy z Hondy pokazali dwa nowe modele napędzane zupełnie nowym rzędowym, dwucylindrowym silnikiem o pojemności 755 cm3. Pierwszą z nich był Hornet, a drugą Transalp. Nowy Transalp to z jednej strony powrót do korzeni - lekka maszyna klasy dual-sport (teraz: crossover), zaprojektowana, by połączyć świat asfaltowych podróży i jazdy na co dzień oraz wypadów w lekki teren, jazdy po szutrach i bezdrożach, a z drugiej znacznie bardziej nowoczesne spojrzenie na kwestię lekkiego i prostego turystyka - Transalp jest bowiem wyposażony w nowoczesną elektronikę, której brakowało w poprzednich wcieleniach.
Lekka sylwetka nawiązująca do modeli z lat 90. (również graficznie) łączy się tu z uniwersalnie zestrojonymi zawieszeniami i solidnym podwoziem. Rzędowy dwucylindrowiec o przyjaznej i liniowej charakterystyce generuje moc, o jakiej wczesne modele Transalpa mogły tylko marzyć - 92 KM i 75 Nm. Powróciły też bardziej terenowe rozmiary kół: 21 cali z przodu i 18 z tyłu.
Nowy Transalp jest też wyposażony we współczesne systemy wspomagające jazdę - obowiązkowy ABS, 4 tryby jazdy, 5-stopniową kontrolę momentu obrotowego połączoną z możliwością 3-stopniowej regulacji siły hamowania silnikiem i systemem anti-wheelie (kontrola unoszenia się przedniego koła), oświetlenie w systemie full-LED i 5-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT. Z drobiazgów warto wspomnieć również o systemie ostrzegania przed hamowaniem awaryjnym (migające światła awaryjne podczas ostrego hamowania) i automatycznie wyłączające się kierunkowskazy.
Honda XL750 Transalp - najważniejsze cechy
Poniżej przedstawiamy najważniejsze cechy nowego Transalpa:
Chłodzony cieczą, czterosuwowy, dwucylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 755 cm3Moc 92 KM przy 9500 obr/min, moment obrotowy 75 Nm przy 7250 obr/minStalowa rama grzbietowaZawieszenie: Odwrócony widelec Separate Function Fork marki Showa o średnicy 43 mm i skoku 200 mm z przodu, amortyzator centralny Showa mocowany systemem Pro-Link (system dźwigni) z regulacją napięcia wstępnego sprężyny, skok 190 mm z tyłuHamulce: Dwie tarcze hamulcowe o śr. 310 mm przodu, zaciski dwutłoczkowe, pojedyncza tarcza o śr. 256 mm z tyłu, zacisk jednotłoczkowy, ABSSystemy elektroniczne: 4 tryby jazdy, 5-stopniowa kontrola momentu obrotowego (kontrola trakcji), 3-stopniowa kontrola siły hamowania silnikiem,kolorowy wyświetlacz TFT o śr. 5 caliMasa własna 208 kgSiedzenie na wysokości 850 mmZbiornik paliwa: 16,9 lCena 48 900 zł
Transalp zadebiutuje w Polsce
Już niebawem nową Hondę Transalp będzie można spotkać w salonach Hondy. Oficjalny debiut modelu w naszym kraju przypada na dni 8-12 maja, które będą dniami otwartymi we wszystkich salonach Hondy w Polsce, poświęconymi właśnie Hondzie Transalp.
***