W tym roku Honda świętuje 50-lecie kultowego modelu Civic. Model opracowany jako „samochód dla świata”, od momentu wprowadzenia go w 1972 roku trafił do ponad 27,5 miliona klientów w 170 krajach. Wraz z premierą 11. generacji, Civic wchodzi w szóstą dekadę obecności na rynku, wyznaczając nowe standardy dla segmentu i przewyższając oczekiwania klientów na całym świecie.
Nieustająca popularność Civica jest świadectwem pionierskich dokonań inżynierów Hondy w ciągu ostatniego półwiecza. Każda generacja wprowadzała własną, stopniową przemianę pierwotnego projektu modelu, ulepszając dotychczasowe rozwiązania techniczne i uzyskując coraz wyższe osiągi. Istotnym jest fakt, iż zachowana została wówczas ta sama koncepcja, która towarzyszyła przy współtworzeniu pierwszej generacji Civica. Model ten miał pozostać przestronnym, ekonomicznym i dającym euforia z jazdy samochodem kompaktowym.
1972 – 1979: Civic dla wszystkich
I generacja
Pierwszy Civic został opracowany jako samochód dostępny na rynku globalnym, wyróżniający się wyjątkową praktycznością podczas codziennej eksploatacji. Był to także jeden z pierwszych samochodów Hondy, sprzedawanych w Europie, który zdobył natychmiastowe uznanie za kompaktowe rozwiązania konstrukcyjne, imponującą oszczędność paliwa oraz funkcjonalność. Civic, wyposażony w rewolucyjny silnik CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion), stał się pierwszym pojazdem spełniającym ówczesne, najsurowsze światowe normy emisji spalin Clean Air Act z 1970 roku. Wyznaczał tym samym więc standardy dla przyszłych planów, związanych z redukcją emisji w całym światowym przemyśle motoryzacyjnym. Warto zaznaczyć, iż produkcję Civica pierwszej generacji rozpoczęto w fabryce Suzuka w Japonii. W ciągu pierwszych czterech lat z taśmy zjechał aż milion egzemplarzy.
Lata 80.: Civic wchodzi w wiek dojrzały
II generacja
W 1979 roku druga generacja Hondy Civic pojawiła się na rynku wraz z ulepszonym silnikiem CVCC-II. Bazowała tym samym na sukcesie oryginalnego modelu z jednostką napędową o pojemności 1,3 litra, którą cechowało płynniejsze dostarczanie mocy. Była ona także bardziej ekonomiczna. Gamę modelu poszerzono o sedana z silnikiem 1,5 litra, dodano również nadwozie w wersji hatchback oraz kombi. Ponadto, do oferty dołączyła nowa, pięciobiegowa, manualna skrzynia biegów. Model zyskał charakterystyczne, dwubryłowe nadwozie o trapezoidalnym kształcie, a osłona chłodnicy i reflektory stały się mniej opływowe. Sylwetka ta jednak gwałtownie uległa przekształceniu, ponieważ Civic zyskał sporą popularność i wzrosło zapotrzebowanie na nowy model. Model, który sprostałby oczekiwaniom klientów poszukujących większych samochodów.
III generacja
Civic trzeciej generacji pojawił się w 1983 roku, a charakteryzował się szerszym rozstawem osi i bardziej kanciastym nadwoziem. Warto zwrócić uwagę na wprowadzenie antropocentrycznej koncepcji projektowej Hondy „Maksimum Człowieka, Minimum Maszyny” (Man Maximum-Machine Minimum). Opiera się ona na przekonaniu, iż celem techniki i projektowania jest spełnianie potrzeb kierowcy i pasażerów. Wspomniana idea do dnia dzisiejszego pomaga wyznaczać parametry wszystkich modeli Hondy, aby móc zapewnić przestrzeń i użyteczność, jakiej oczekują kierowcy.
Generacja ta była dostępna w trzech wersjach nadwozia. Trzydrzwiowej – podkreślającej sportowy charakter, praktycznego czterodrzwiowego sedana oraz pięciodrzwiowego kombi, które oferowało wyjątkową przestrzeń i walory użytkowe. Wprowadzono również usportowiony wariant Civic Si z czterocylindrowym, rzędowym silnikiem DOHC o pojemności 1,6 litra.
1987 – 2000: Nowy poziom jakości i osiągów
IV generacja
W 1987 roku w Civicu czwartej generacji wprowadzono nową gamę układów napędowych. Główną nowością był opracowany przez Hondę system kontroli zaworów VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control). Mechanizm zmiennych faz rozrządu zrewolucjonizował technologie silnikowe, oferując lepsze osiągi przy wysokich obrotach. Jednocześnie zmniejszał też zużycie paliwa przy niskich obrotach, co przyczyniło się do zdobycia przez Civica wielu nagród i wyróżnień.
V generacja
Piąta generacja Civica zadebiutowała w 1991 roku, prezentując bardziej smukłą i aerodynamiczną sylwetkę. Powstała modyfikacja nadała jej sportowy charakter, zachowując przy tym codzienną funkcjonalność, będącą znakiem rozpoznawczym tego modelu.
VI generacja
Civic szóstej generacji został opracowany z myślą o stworzeniu wyższej wartości niż segment, w którym konkurował. W latach 90. większego znaczenia nabrało niższe zużycie paliwa i inne działania proekologiczne. W związku z tym model ten otrzymał nowo opracowany silnik VTEC. Po raz pierwszy zastosowano w nim automatyczną przekładnię bezstopniową (CVT) „Hondamatic Transmission”. Oferowała ona płynną zmianę biegów i oszczędność porównywalną do skrzyni manualnej.
Pierwszy Type R
Wykorzystując wyjątkowe możliwości dynamiczne seryjnego Civica, Honda zadebiutowała w 1997 roku z wersją Type R, która miała charakter wyczynowy. Dzięki nastawieniu na zapewnienie najbardziej ekstremalnych osiągów, jakie do tej pory można było uzyskać z modelu Civic, Type-R stał się katalizatorem 25 lat sukcesów Hondy wśród aut typu hot hatch.
2001 – 2021: Civic na Milenium
VII generacja
Siódma generacja modelu pojawiła się w 2000 roku. Jako pierwsza zaoferowała w roku 2001 technologię z napędem hybrydowym. Ta generacja Civica zapisała się także jako najbardziej oszczędny na świecie, 5-miejscowy seryjny model z silnikiem benzynowym. Osiągał on bowiem zużycie paliwa wynoszące 3,39 l/100 km.
VIII generacja
W 2005 roku pojawiła się już ósma generacja hatchbacka. W wersji europejskiej wyróżniała go futurystyczna stylizacja, przezroczysta osłona frontu z tworzywa i trójkątnymi akcentami – m.in. podwójnymi końcówkami rur wydechowych. Uczyniło to Civica jednym z najbardziej charakterystycznych modeli na drodze. Była to również pierwsza generacja, w której zastosowano, opracowany przez Hondę, system Magic Seats. Umożliwiał on podnoszenie siedzisk tylnych foteli w celu uzyskania dodatkowej, wysokiej przestrzeni ładunkowej. Stało się to możliwe dzięki umieszczeniu przez inżynierów zbiornika paliwa pod przednimi fotelami. Do dziś jest to wykorzystywane rozwiązanie, które ułatwia uzyskanie przestrzeni i funkcjonalności wnętrza w różnych modelach Hondy.
IX generacja
W dziewiątej generacji Civica pojawiły się dalsze udoskonalenia. Pozwoliło to stworzyć naprawdę korzystną ofertę, zachęcającą klientów niskimi kosztami eksploatacji. Model wyposażony w zmodernizowany silnik 1.6 DTEC wpisał się do Księgi Rekordów Guinnessa w kategorii „Najniższe zużycie paliwa – wszystkie 24 kraje Unii Europejskiej (wszystkie modele)”. Zużył średnio 2,82 l/100 km na dystansie 13 498 km, przejechanym w ciągu 25 dni przez wszystkie 24 kraje Unii Europejskiej.
X generacja
Całkowicie przeprojektowana 10. generacja trafiła do klientów w 2015 roku w dwóch wariantach napędów VTEC TURBO. Po raz pierwszy zaoferowano zaawansowane systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy – Honda SENSING. Dzięki sztywniejszemu podwoziu i lepszym adekwatnościom dynamicznym, stanowiła ona także doskonałą platformę dla modelu Civic Type R z roku 2017. Wyznaczył on nowe granice osiągów dla wyczynowych hatchbacków. Samochód był także powszechnie chwalony za bezpośrednie prowadzenie, błyskawiczną reakcję przepustnicy, wysoką prędkość maksymalną, stabilność i wyjątkową skuteczność układu hamulcowego. Wszystko to przyczyniło się do ustanowienia przez Type R nowego rekordu czasu okrążenia północnej pętli toru Nürburgring dla samochodów seryjnych z napędem na przednią oś. Miało to miejsce w kwietniu 2017 roku.
2022: nowa era Civica
XI generacja
Nowy Civic 11. generacji, czerpie z 50-letniego rodowodu modelu. To połączenie doskonałych osiągów i oszczędności z wyższym standardem komfortu wnętrza, atrakcyjnością wizualną i także ogólną funkcjonalnością. Najnowsza odsłona stanowi kamień milowy w historii Hondy w Europie, ponieważ jest dopełnieniem planów „Electric Vision”. Zakładają one zelektryfikowanie europejskiej gamy podstawowych modeli do 2022 roku. Nowy Civic jest standardowo wyposażony w najbardziej zaawansowaną wersję wielokrotnie nagradzanego, w pełni hybrydowego układu napędowego e:HEV. Zapwnia on ekscytujące osiągi i dynamikę oraz także niezwykle niskie zużycie paliwa.
Informacja prasowa