Historia Lamborghini Murcielago

2 lat temu

Lamborghini Murcielago po raz pierwszy pokazano na Salonie Samochodowym we Frankfurcie we wrześniu 2001 roku. Jego zadaniem było wprowadzenie silnika V12 w XXI wiek. Zrobiono to w niezwykły sposób, biorąc pod uwagę, iż w momencie debiutu tego modelu silnik o pojemności 6,2 litra generował maksymalną moc 580 KM. To było niezwykle dużo, biorąc pod uwagę użycie katalizatorów wymaganych do homologacji samochodu na rynkach światowych. Samochód spełniał najbardziej rygorystyczne wymogi pod względem emisji.

Murcielago było pierwszym Lamborghini, które zostało w całości zaprojektowane w systemie CAD-CAM. Gwarantowało to precyzję na najwyższym poziomie i pozwoliło na znacznie wyższą jakość montażu. jeżeli chodzi o design, Murcilago powstało w ramach nowego działu projektowego, Lamborghini Centro Stile, kierowanego przez Luca Donckerwolke. Miał on już na swoim koncie przeprojektowanie modelu Diablo. Wraz z projektem Murcielago miał rzadki przywilej zaprojektowania od zera zarówno karoserii, jak i wnętrza. Całkowita wysokość projektowanego samochodu wynosiła zaledwie 120 centymetrów i pozostawiono charakterystyczne „drzwi nożycowe” poprzednika.

Ewolucja 12-cylindrowego silnika

Na początku, Lamborghini Murciélago było dostępne tylko w jednej wersji z twardym dachem. Napędzał je 6,2-litrowy silnik V12 o mocy 580 KM przy 7200 obr./min. Dzięki zastosowaniu suchej miski olejowej, silnik Murcielago umieszczono o pięć centymetrów niżej niż w Diablo. Dało to szereg korzyści pod względem adekwatności jezdnych. Samochód osiągał maksymalną prędkość aż 330 km/h, a od 0 do 100 km/h przyspieszał w 3,8 sekundy.

W 2004 roku do Lamborghini Murcielago coupé dołączyła wersja roadster. Model Murcielago drugiej generacji, nazwany Murcielago LP 640-4 (zarówno coupé, jak i roadster), zadebiutował w 2007 roku. Samochód przez cały czas napędzał silnik V12, ale w nowej wersji dostarczał moc zwiększoną do 640 KM przy 8000 obr./min. W 2010 r. debiutował model Murcielago w wersji LP 650-4 Roadster z manualnie opuszczanym miękkim dachem i 6,5-litrowym silnikiem o mocy 650 KM przy 8000 obr./min. W latach 2009-2010 pojawiła się wersja 670-4 SV (Super Veloce). Przy mocy 670 KM i maksymalnej prędkości 341 km/h jednocześnie był aż o 100 kg lżejszy. Uzyskano to dzięki zastosowaniu włókna węglowego.

Wszystkie modele Lamborghini Murcielago miały napęd na cztery koła, zapożyczony bezpośrednio z modelu Diablo. Dysponuje on mechanizmem różnicowym ze sprzęgłem wiskotycznym Ferguson przekazującym moment obrotowy w proporcjach do 70% na tył i 30% na przód. Podwozie wykonano z włókna węglowego z panelem podłogowym o mieszanej z aluminium strukturze. W tamtych czasach była to najsztywniejsza konstrukcja nośna, jaką wyprodukowano w Lamborghini. Podwozie wersji SV zostało całkowicie zmodyfikowane w porównaniu do poprzednich wersji. Zastosowano nowe zawieszenie i geometrię.

Manualna skrzynia biegów

Murcielago był ostatnim Lamborghini V12 wyposażonym w manualną skrzynię biegów, w tym przypadku sześciobiegową. Później manualna skrzynia biegów została uzupełniona o elektronicznie sterowaną automatyczną skrzynię biegów ze sterowaniem sekwencyjnym dzięki łopatek umieszczonych za kierownicą.

Wyścigi

W 2004 roku Lamborghini Murcielago zadebiutowało na torze wyścigowym z wersją R-GT, opracowaną do Mistrzostw Świata Samochodów GT. Wyścigi odbywały się pod patronatem FIA i ACO oraz w ramach mistrzostw Japonii. Zmontowano dziewięć samochodów, wszystkie z napędem na tylne koła. Były one znacznie lżejsze ze względu na maksymalne wykorzystanie włókna węglowego. Wyposażono je także w większe opony i hamulce.

Legendarna nazwa

Zgodnie z tradycją, Lamborghini wybiera nazwy swoich modeli ze świata walk byków. Murcielago po hiszpańsku znaczy „nietoperz”. Legenda głosi, iż byk o tym imieniu, który przeżył walki, został podarowany niejakiemu Don Antonio Miura. Z tego zwierzęcia słynny hodowca wyhodował ponoć swoje byki nazwane od jego nazwiska Miura. W rzeczywistości nie ma dowodów na prawdziwość tej legendy. Ponadto istnieją także pewne rozbieżności w czasie, niepotwierdzające jej prawdziwości.

Seria limitowana

Lamborghini Murcielago produkowano również w limitowanych seriach. W 2003 roku wypuszczono serię limitowaną 50 egzemplarzy z okazji 40-lecia Automobili Lamborghini. Model 40th Anniversary można rozpoznać po kolorze „Verde Artemis”, zewnętrznych detalach wykonanych z włókna węglowego i felgach. Ponadto wersja ta ma zmodyfikowany układ wydechowy i numerowaną tabliczkę umieszczoną na skórzanym kokpicie.

Z kolei Murcielago LP 640 w wersji Versace, który zadebiutował w 2006 roku, dostępny był tylko w dwóch kolorach, czarnym i białym. Projektanci Lamborghini Ad Personam i marki Versace stworzyli projekt, z dwoma wnętrzami i dopasowanym zestawem walizek dostarczonych przez Versace. Dopełnieniem modelu były także specjalne akcesoria, w tym szalik i buty do jazdy, oba z logo Versace.

Wyprodukowano także 10 egzemplarzy Murcielago dedykowanego wyłącznie na rynek chiński, w wersji 670-4 SV „China Limited Edition”. Można go rozpoznać po pasku biegnącym wzdłuż maski i dachu.

Lamborghini w latach 2001 – 2011 wyprodukowało 4099 wszystkich egzemplarzy modelu Murcielago.

Rekord prędkości w Nardò

W lutym 2002 r. Lamborghini testowało model Murcielago na torze w Nardo w Apulii. Próbowano ustanowić nowy światowy rekord prędkości dla samochodu produkcyjnego. Za kierownicą zasiadł kierowca testowy Giorgio Sanna, dziś szef Lamborghini Squadra Corse. Cel osiągnięto, pomimo nieoczekiwanej zmiany opon podczas postoju na tankowanie. Udało się przejechać w ciągu godziny 305,048 km, ze średnią prędkością wynoszącą 325,98 km/h na najszybszym okrążeniu. Pobito również rekordy na 100 km i 100 mil.

Murcielago w filmie

W wielu filmach i teledyskach Lamborghini Murcielago występuje w różnych rolach. Bez wątpienia najsłynniejszy film z udziałem Murcielago to Batman: Początek z 2005 roku. Samochód został wykorzystany tam jako auto Bruce’a Wayne’a/Batmana, granego przez Christiana Bale’a. Kariera Murcielago w grach wideo jest również niezwykła. Samochód wykorzystano w Gran Turismo 7, Forza Horizon (wersje 1-2-3-4), Asphalt 7, Drive Club i Horizon Chase.

Lamborghini Aventador i Murcielago
Koniec klasycznego silnika V12

Silnik spalinowy Lamborghini V12 w swojej obecnej formie wyjdzie z produkcji przed końcem 2022 roku. Wtedy to wyprodukowany zostanie ostatni egzemplarz Lamborghini Aventador Ultimae. Od przyszłego roku sukcesor Aventadora będzie wyposażony w nową hybrydową wersję silnika V12 typu plug-in.

Informacja prasowa

Idź do oryginalnego materiału