Po raz drugi w ciągu dwóch lat Newsom zawetował ustawę (AB 2286), która zakazywałaby autonomicznym ciężarówkom poruszania się po drogach publicznych. Zawetował także inną ustawę (AB 3061), która ustanawiałaby nowe wymogi w zakresie raportowania danych dla firm antywirusowych. Podpisał także trzecią ustawę (AB 1777), która stworzyłaby wytyczne dotyczące sytuacji, w których autonomiczny pojazd ulegnie wypadku lub napotka służby ratownicze.
Grupy robotnicze od lat naciskają na legislaturę stanową, aby przyjęła zakaz dotyczący pojazdów AV, argumentując, iż technologia ta stwarza zagrożenie dla przyszłego zatrudnienia kierowców ciężarówek. Ustawy, które popierają, wymagałyby, aby w autonomicznych ciężarówkach zawsze znajdował się człowiek na pokładzie, co według operatorów AV zasadniczo sprawiłoby, iż poszukiwanie pojazdów bez kierowcy stałoby się bezcelowe. Newsom zawetował podobne przepisy w ubiegłym roku.
Zawetując zakaz autonomicznych pojazdów ciężarowych, Newsom zauważył, iż stan wydał już projekty przepisów oferujących „najbardziej wszechstronne w kraju standardy dotyczące ciężkich pojazdów autonomicznych”. Obejmują one przepisy, które ograniczałyby ruch ciężarówek bez kierowcy na drogach z prędkością 50 mil na godzinę lub wyższą i uniemożliwiały im przewożenie niektórych ładunków, takich jak niebezpieczne chemikalia.
„Uznając, iż nasza siła robocza jest podstawą naszego sukcesu gospodarczego, Kalifornia przoduje w kraju, jeżeli chodzi o jedne z najsurowszych przepisów dotyczących ochrony pracowników” – napisał Newsom w swoim wiadomość weta. „Nasz stan jest również znany na całym świecie jako lider innowacji technologicznych. Nie zgadzamy się z twierdzeniem, iż jeden cel musi ustąpić drugiemu, a nasz sukces obala tę fałszywą binarność”.
Newsom zawetował także ustawę AB 3061, która stworzyłaby nowe wymogi dotyczące zgłaszania kolizji i odłączeń pojazdów autonomicznych. Ponadto producenci byliby zobowiązani do składania kwartalnych raportów na temat przejechanych kilometrów, przypadków unieruchomienia pojazdów i kolizji drogowych. Gubernator powiedział poparł intencje ustawy, ale ostatecznie ją zawetował, ponieważ narzucałaby ona „niewykonalne” ramy czasowe Departamentowi Pojazdów Silnikowych.
Wreszcie Newsom podpisał ustawę AB 1777, która nakładałaby na firmy AV obowiązek udostępnienia policji numeru interwencyjnego, na wypadek gdyby autonomiczny pojazd zakłócał miejsce zbrodni lub sytuację awaryjną – co zdarzało się wielokrotnie w San Francisco. Faktycznie, właśnie w miniony weekend, kierowca bez kierowcy Robotaxi Waymo przeszkodziła kawalerii wiceprezydent Kamali Harris w San Francisco po tym, jak utknąłem podczas próby zawrócenia.
Zgodnie z ustawą AB 1777 policja miałaby uprawnienia do wystawiania mandatów drogowych pojazdom autonomicznym za „nieprzestrzeganie przepisów” – twierdzi pomysłodawca ustawy, członek Zgromadzenia Phil Ting. Operatorzy AV mieliby wtedy 72 godziny na zgłoszenie cytatu do DMV. Wezwania nie wiążą się z żadnymi karami pieniężnymi, ale jeżeli firma zbierze wystarczającą liczbę zawiadomień, DMV może cofnąć jej pozwolenia.
„Musimy nadać priorytet bezpieczeństwu publicznemu, ale nie kosztem innowacji” – stwierdziła Ting w oświadczeniu. „Zanim pojazdy autonomiczne staną się zbyt powszechne, Kalifornia musi wyprzedzić konkurencję, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim na naszych ulicach. Dziękuję gubernatorowi za dostrzeżenie potrzeby dostosowania się do zmieniających się ulic”.