SV650, choć wciąż figuruje w ofercie Suzuki i ma wielu zwolenników, jest już bardziej youngtimerem, niż nowym motocyklem. Zastąpić go może GSX-8S w uroczym retro-dresie.
Według doniesień z Japonii, Suzuki przymierza się do podmianki esfały na ubraną w retro dres GSX-8S. Celem byłoby oczywiście nawiązanie sprzedażowej walki z innymi przedstawicielami segmentu neo-retro: Yamahą XSR700, czy Kawasaki Z650RS.
GSX-8S jako elastyczna platforma
Model GSX-8S z rzędowym, dwucylindrowym silnikiem o pojemności 776 cmł, jest świetną bazą dla wielu modeli – w tym insta-sport GSX-8R, czy V-Strom 800 adventure. Nie ma żadnych przeszkód, by stworzyć także model, który grał będzie w lidze retro.
Obecna wersja modelu GSX-8S dysponuje mocą około 83 KM (61 kW), co pozwala na przyjemną i dynamiczną jazdę – nasze testy potwierdziły, iż jest to bardzo dobry motocykl. Tym bardziej, iż masa własna GSX-8S to około 202 kg.
Inspiracje historią marki
Jak dokładnie będzie wyglądał model retro? Wydaje się, iż Suzuki ma skąd czerpać inspirację – w historii tej marki wiele było motocykli, które mogłyby stać się idealną bazą dla designerów. Japońscy dziennikarze sugerują, iż wzorem mogłyby być motocykle lat 70., GSX-8S dostałby zatem okrągły reflektor, długie siedzenie i wyprostowaną pozycję kierowcy. Niewykluczone też, iż ponownie dla projektantów inspiracją stanie się Katana – mogłoby to być nawiązanie do większego brata GSX-S 1000 Katana, co oznaczałoby zastosowanie prostokątnego reflektora.
Inną opcją byłaby owiewka inspirowana historycznym modelem GSX-R750 z lat 80., podobna do tej, którą Yamaha zastosowała w modelu XSR900 GP. Suzuki ma już doświadczenie w takich projektach – około 25 lat temu stworzyło GS1200SS, motocykl retro oparty na modelu Inazuma 1200.
Następca starzejącego się SV650
Do tej pory w ofercie Suzuki rolę motocykla retro pełnił model SV650, zwłaszcza wersja SV650X z półowiewką. Jednak model ten stopniowo osiąga kres swoich możliwości ze względu na wiek. Chociaż SV650 spełnia obecne normy Euro 5, wciąż nie wiadomo, czy dostosuje się do zaostrzonych przepisów Euro 5+, które wejdą w życie na początku 2025 roku. Nowoczesna konstrukcja rzędowego silnika dwucylindrowego serii GSX-8 mogłaby w przyszłości zastąpić SV650.
Suzuki stawia na sprawdzoną strategię
Suzuki od lat rozwija swoje modele na bazie sprawdzonych platform. Przykładem jest GSX-S1000, na którego podstawie powstały sportowe wersje GT oraz retro Katana. Ta strategia może teraz zostać zastosowana także w średniej klasie motocykli, czyli GSX-8S.
zdjęcie ilustracyjne: limitowana wersja GSX-8S Kevin Schwantz