Grupa Wielton w pierwszym kwartale br. utrzymała stabilny wolumen sprzedaży produktów na poziomie 3 634 sztuk, w porównaniu do 3 668 sztuk rok wcześniej zachowując pozycje na większości kluczowych europejskich rynków. Przychody Grupy wyniosły 486,2 mln zł w porównaniu do 548,3 mln zł rok wcześniej, co oznacza spadek o 11,3 proc. rdr. Wynik EBITDA wyniósł -16,6 mln zł, w porównaniu do 10,6 mln zł przed rokiem, przy marży EBITDA na poziomie -3,4 proc. w porównaniu do 1,9 proc. rok wcześniej.
Na zmniejszonym o niemal 12 proc. rynku francuskim, z udziałami na poziomie 17,7 proc. spółka Fruehauf utrzymała swoją pierwszą pozycję. W okresie styczeń-marzec 2025 roku Grupa w tym kraju sprzedała łącznie 642 pojazdy (niemal 7 proc. mniej rdr.) notując o 10,7 proc. rdr. mniejsze przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 95,7 mln zł. W pierwszym kwartale spółka Fruehauf kontynuowała prace nad intermodalną naczepą furgonową.
– Obserwowane pierwsze oznaki wzrostu rejestracji naczep i przyczep na wybranych rynkach, na których działa Grupa Wielton, mogą świadczyć o początku stabilizacji rynkowej. Jednakże, doświadczenia ostatnich miesięcy, jak i sytuacja makroekonomiczna oraz gospodarcza państw Unii Europejskiej sprawiają, iż w przyszłość patrzymy z rozwagą. Dokonaliśmy rewizji planów inwestycyjnych i w 2025 roku na inwestycje planujemy przeznaczyć około 46,0 mln zł. Ponadto, wciąż głównym obszarem naszej koncentracji pozostają zapewnienie kapitału obrotowego, zwiększanie efektywności oraz rozwój portfela produktowego o nowe pojazdy i rozwiązania, które pozwolą nam budować udziały rynkowe w poszczególnych krajach – mówił Paweł Szataniak, prezes zarządu Grupy Wielton.
W Polsce, gdzie rynek naczep i przyczep wzrósł o 6,7 proc. rdr., spółki Wielton, Langendorf oraz Fruehauf uplasowały się na trzeciej pozycji, odnotowując wzrost udziałów do 13,3 proc. z 12,9 proc. w pierwszym kwartale 2024 rok. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce wzrósł o nieco ponad 7 proc. do poziomu 979 sztuk. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku polskiego wyniosły 113,1 mln zł wobec 125,2 mln zł rok wcześniej. W pierwszym kwartale br. spółka Wielton S.A. wdrożyła do swojego portfolio nowy model rozsuwanej naczepy podkontenerowej Container Master R3 Super Light.
Na większym o ponad 16 proc. rok do roku rynku brytyjskim, udziały spółki Lawrence David wzrosły do poziomu 6,9 proc, co pozwoliło jej awansować na 4 pozycję na rynku. Grupa Wielton sprzedała 600 sztuk pojazdów w Wielkiej Brytanii (prawie 17 proc. więcej rdr.) generując 72,2 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, w porównaniu do 71,8 mln zł rok wcześniej.
Z udziałami na poziomie 2,7 proc. na szóstą pozycję z siódmej, na zmniejszonym o niemal 20 proc. rdr. rynku niemieckim awansowały spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci w tym okresie zarejestrowali 243 pojazdów tych marek, czyli o nieco ponad 10 proc. mniej rdr. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 279 pojazdów (o 10,6 proc. mniej rdr.), osiągając 50,6 mln zł przychodów wobec 63,8 mln zł w pierwszym kwartale 2024 roku.
W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), w analizowanym okresie czasu odnotowano wzrost rynku o niemal 12 proc. rdr. Udziały spółki Wielton wyniosły 5,5 proc. utrzymując ją na piątej pozycji na rynku. Łącznie Grupa sprzedała tam 293 sztuki pojazdów, czyli o niemal 6 proc. mniej rdr., osiągając przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 31,3 mln zł wobec 35,4 mln zł rok wcześniej.
Na rynku włoskim spółki Viberti, Fruehauf oraz Guillén uplasowały się na piątej pozycji z udziałami na poziomie 5,5 proc. Przy wzroście rynku we Włoszech o nieco ponad 4 proc. rdr. Grupa w pierwszym kwartale 2025 roku sprzedała łącznie w tym kraju 379 sztuk, czyli o niemal 85 proc. więcej rok do roku. Przychody ze sprzedaży ogółem wyniosły 46,6 mln zł w porównaniu do 29,7 mln zł przed rokiem.
W Hiszpanii, gdzie w okresie styczeń-marzec 2025 roku rynek utrzymał się na podobnym rok do roku poziomie, spółka Guillén awansowała na siódmą pozycję z udziałami na poziomie 2,9 proc. W tym czasie Grupa odnotowała 17 proc. wzrost sprzedaży wolumenowej w tym kraju, zbywając 110 pojazdów. Po trzech miesiącach przychody ze sprzedaży ogółem w Hiszpanii wyniosły 14,8 mln zł, wobec 12,4 mln zł przed rokiem. Spółka Guillén w okresie styczeń-marzec 2025 pracowała nad poszerzeniem portfolio o nowy model naczepy podkontenerowej z wywrotem, z niezależnym system hydraulicznym zasilanym elektrycznie 380 V.
Środki unijne zaowocowały wzrostem poziomu inwestycji sektora Agro i zainteresowania rolników nowymi sprzętami. Polski rynek przyczep rolniczych wzrósł rok do roku o ponad 25 proc., a spółka Wielton Agro awansowała na 4 pozycję w kraju z udziałami na poziomie 6,3 proc. W pierwszym kwartale 2025 roku, spośród 3 634 pojazdów sprzedanych przez Grupę Wielton, 150 sztuk dotyczyło przyczep rolniczych Wielton Agro, co oznacza ponad 44 proc. wzrost sprzedaży produktów tej spółki w porównaniu do pierwszego kwartału 2024 roku. Przychody ze sprzedaży pojazdów tego typu wyniosły 13,3 mln zł wobec 9,08 mln zł w okresie styczeń-marzec 2024 roku.
Źródło: Materiał partnera