GR Yaris, który przebojem wdarł się do motoryzacyjnego świata w tym roku będzie jeszcze mocniejszy i szybszy. Wszystko za sprawą poprawek silnika i aerodynamiki głównej broni Toyoty w mistrzostwach świata.
GR Yaris z nową aerodynamiką
– Najważniejszą rzeczą od czasu Rajdu Japonii jest aktualizacja aerodynamiki. Zmiany wprowadzono w tylnych błotnikach, co jest dość znaczące dla wyglądu. Zniknęły wloty z myśliwców. Mamy teraz pojazd o gładkich bokach ze znacznie mniej wyraźnymi wlotami. To wpłynęło również na układ chłodzenia systemu hybrydowego. Oczywiście pomaga także w poprawie ogólnej aerodynamiki samochodu – zapowiadał Tom Fowler, dyrektor techniczny Toyoty, podczas testów GR Yarisa Rally1.
– Wiele prac, które wykonano w układzie chłodzenia w zeszłym roku, wykonano teoretycznie. Nie mieliśmy systemu do pomiaru. Posiadaliśmy kilka konkretnych liczb, jakie ciepło będzie wytwarzane i co musimy zrobić, by utrzymać temperaturę pod kontrolą. Wszystko opierało się na szacunkowych danych. Było to trochę rozbieżne pod względem obliczeń od danych, które pojawiały się w trakcie pracy. W pierwszym sezonie ważne było, by niczego nie przegrzać. Teraz możemy to zoptymalizować – dodał.
Rajdowa wersja Toyoty GR Yaris otrzyma również nowe tylne skrzydło. Jego pierwszą wersję mogliśmy zobaczyć już pod koniec ubiegłego sezonu.
– Tylne skrzydło jest powiązane z błotnikami i teraz działa lepiej. Myśleliśmy o tych podzespołach jako całość. To rodzaj pakietu, który w połowie już ujawniliśmy – dodał Fowler.
Silnik jeszcze lepszy
Dyrektor techniczny japońskiego zespołu potwierdził także, iż Toyota zmodernizowała silnik i wykorzystała homologacyjne jokery.
– Wszyscy mówią o maksymalnej mocy, ale w rajdach szukamy również usprawnień w całym zakresie. Nikt nigdy nie robi więcej w zakresie mocy szczytowej i poprawia ją o kilka koni. Przyjrzeliśmy się zakresowi pracy silnika, ponieważ mamy więcej danych o tym, jak kierowcy mogą korzystać z układu hybrydowego.
– Teraz wszystko jest bardziej przejrzyste. Przed sezonem 2022 zastanawialiśmy się, jak będą wyglądać pakiety hybrydowe. Czy będziemy potrzebować większego, czy mniejszego momentu obrotowego? Charakterystyka silnika została dostosowana do hybrydy. jeżeli chodzi o cały system, mamy bardziej spójny moment obrotowy.
W Toyocie GR Yaris Rally1 został również wymieniony wał napędowy, by poprawić niezawodność.
Toyota faworytem?
Po wywalczeniu podwójnej korony, Toyota stawia sobie za cel powtórzenie tego rezultatu. Japoński zespół jest niezwykle pewny pakietu, którym dysponuje.
– Jesteśmy pewni, iż samochód jest w stanie stawić czoła każdemu z naszych konkurentów. Poczyniliśmy w pewnych obszarach kroki naprzód. Pomoże nam to w rajdach, gdzie mieliśmy trudności. Wciąż mamy jednak trochę pracy do wykonania.
– Myślę, ze wiele naszych słabości dotyczy bardziej ustawień, strategii i tego, jak używać opon, które mamy dostępne na rajd. Co do technicznego aspektu samochodu, mamy pełne zaufanie w jego możliwości. Zrobiliśmy krok do przodu – zakończył.