Audi osiąga kamień milowy i przez cały czas rozwija gospodarkę obiegu zamkniętego w przemyśle motoryzacyjnym. Firma zamierza zwiększyć wykorzystanie materiałów wtórnych w pojazdach wszędzie tam, gdzie jest to technicznie wykonalne oraz ma uzasadnienie ekologiczne i ekonomiczne. Celem jest coraz częstsze wykorzystywanie surowców do nowych zastosowań po zakończeniu ich pierwotnego użytkowania.
Audi od 2023 roku testuje różne rozwiązania w programie MaterialLoop. Po początkowym skupieniu się na technicznej wykonalności, firma stała się teraz pierwszym producentem samochodów, który wspólnie ze swoim partnerem TSR Resource opracował i wdrożył ekonomicznie opłacalną koncepcję odzyskiwania materiałów z pojazdów wycofanych z eksploatacji. W tym procesie złom stalowy z pojazdów znajdujących się u kresu cyklu życia jest przekształcany w wysokiej jakości wtórny materiał pokonsumencki i zabezpieczany do dalszego wykorzystania w motoryzacyjnym łańcuchu dostaw.
W pierwszym etapie rozwoju, począwszy od 2025 roku, Audi udostępni do odzysku kilka tysięcy pojazdów przedprodukcyjnych. Zostaną one rozdrobnione przez TSR Resource i przetworzone na wysokiej jakości surowce z recyklingu do dalszego wykorzystania w przemyśle motoryzacyjnym. W zamian Audi będzie miało dostęp do materiałów wtórnych uzyskanych z tych pojazdów, które zostaną zapisane na tak zwanym cyfrowym koncie materiałowym. Potencjalni dostawcy materiałów i części mogą uzyskać dostęp do niego w ramach procesu przetargowego. Daje to partnerom umownym Audi wyłączny dostęp do wysokiej jakości surowców stalowych z odzysku, które w przeciwnym razie mogą podlegać znacznym wahaniom cen.
Ekonomiczna koncepcja odzyskiwania materiałów wzmacnia odporność i recykling w łańcuchu dostaw
Audi planuje wdrożyć ten proces dla kolejnych przepływów materiałów i pojazdów. Kwalifikują się wszystkie surowce z określoną zawartością materiałów z odzysku, które Audi w tej chwili kupuje lub będzie kupować w przyszłości dla swoich pojazdów. Koncepcja odzyskiwania pozwala firmie pozyskiwać te surowce bardziej niezależnie od rynkowych wahań kosztów.
W dłuższej perspektywie uczyni to łańcuch dostaw bardziej odpornym. Jednocześnie Audi promuje wydajny odzysk materiałów i bardziej zrównoważoną produkcję pojazdów o niezmiennie wysokiej jakości. Ponadto Audi już teraz przygotowuje się na przyszłość w obliczu zewnętrznych wyzwań.
Członkini zarządu Audi ds. zakupów Renate Vachenauer: „Odzyskiwanie materiałów ma ogromny potencjał. Nieustannie pracujemy nad zwiększeniem udziału materiałów pochodzących z recyklingu w naszych pojazdach. Dzięki cyfrowemu kontu materiałowemu Audi jest pionierem systemu w branży motoryzacyjnej, za pomocą którego może pozyskiwać cenne zasoby surowców wtórnych bardziej niezależnie od rynku. Audi udowadnia, iż zrównoważony rozwój i ekonomia idą ze sobą w parze”.
Audi liderem w wykorzystaniu wtórnych materiałów pokonsumenckich
Dla Audi odpowiedzialne wykorzystanie surowców jest głównym elementem produkcji samochodów zorientowanej na przyszłość. Strategia gospodarki obiegu zamkniętego Audi wnosi tutaj znaczący wkład poprzez ponowne wykorzystanie tak zwanych wtórnych materiałów pokonsumenckich. Są to materiały, które wcześniej były wykorzystywane do innych celów, a następnie poddawane odzyskowi.
Audi już pokazało, jak to działa w praktyce w ramach programu MaterialLoop, na przykład wykorzystując część wysokiej jakości wtórnych materiałów pokonsumenckich do przedniej szyby Audi Q4 e-tron (GlassLoop) i zewnętrznej części dachu Audi Q6 e-tron (SteelLoop). Marka idzie teraz o krok dalej ze swoją koncepcją odzyskiwania takich materiałów. Wraz ze swoim partnerem TSR Resource – specjalistą w zakresie odzysku materiałów z pojazdów wycofanych z eksploatacji – Audi jest pierwszym producentem samochodów, który zapewnia, iż materiały z recyklingu są przetwarzane do dalszego wykorzystania w jego łańcuchu dostaw. W tym konkretnym przypadku są to wysokiej jakości surowce (np. stal) pochodzące z pojazdów przedprodukcyjnych, a także z innych źródeł.
Christian Blackert, dyrektor zarządzający TSR Resource: „Cieszymy się, iż możemy współpracować z Audi, aby ustanowić kolejny istotny kamień milowy dla gospodarki obiegu zamkniętego w przemyśle motoryzacyjnym. Ten projekt jest doskonałym przykładem tego, co jest możliwe dzięki partnerstwom branżowym. Zmniejszamy również naszą zależność od wrażliwych łańcuchów dostaw i wnosimy istotny wkład w odporność w obliczu wyzwań stawianych przez globalne rynki”.
Rozwiązanie dla strategicznej, efektywnej kosztowo i zrównoważonej gospodarki obiegu zamkniętego
Zamykanie obiegu materiałów w przemyśle zwykle wymaga współpracy wielu firm. Ma to zalety dla wszystkich zaangażowanych: partner zajmujący się odzyskiem materiałów korzysta z przewidywalnego strumienia pojazdów wycofanych z eksploatacji i potencjalnych nabywców materiału wtórnego. Potencjalni dostawcy uzyskują dostęp do wysokiej jakości materiałów z odzysku odpowiednich dla przemysłu motoryzacyjnego na stabilnych warunkach – i mogą je przekazać do Audi. Z kolei Audi może ustabilizować swoje łańcuchy dostaw surowców przy lepszych warunkach ekonomicznych.
Umożliwia to zwiększenie udziału wtórnych materiałów pokonsumenckich w nowych pojazdach – bez kompromisów w zakresie jakości czy kosztów. Poprzez odzyskiwanie wysokiej jakości materiałów wtórnych z pojazdów, które osiągnęły koniec swojego cyklu życia, Audi pokazuje, jak zasoby mogą być utrzymywane w obiegu w sposób strategiczny, efektywny kosztowo i zrównoważony.