Wiodący globalny dostawca usług logistycznych, ogłasza rozpoczęcie testów elektrycznego ciągnika siodłowego Renault Trucks T E-Tech. To kolejny krok firmy na drodze ku zrównoważonej logistyce.
Czy elektryczny ciągnik siodłowy sprawdzi się na polskich drogach?
Ciągnik siodłowy Renault Trucks T E-Tech to najnowszy produkt w palecie pojazdów elektrycznych producenta, charakteryzujący się dynamiką i niskim zużyciem energii. Testowany ciągnik posiada 6 pakietów akumulatorów o łącznej pojemności 540 kWh, co pozwala na pokonanie dystansu do 300 km i do 500 km z pośrednim szybkim ładowaniem (mocą 250 kW) trwającym jedną godzinę.
Ciągnik siodłowy ładowany jest na hubie Ekoen w Nadarzynie, pierwszym hubie w Polsce dedykowanym dla elektrycznych pojazdów ciężarowych. Hub wyposażony jest w 4 stanowiska ładowania o mocy 350 kW każde a stanowiska dopasowane są do ładowania ciągników bez konieczności odpinania naczepy.
DB Schenker w drodze do zrównoważonej logistyki
Jako globalny dostawca usług logistycznych DB Schenker konsekwentnie podejmuje ambitne działania w dążeniu do zrównoważonej przyszłości branży, za co był wielokrotnie wyróżniany, m.in. Złotym Listkiem ESG Tygodnika Polityka. Firma stale inwestuje w innowacyjne rozwiązania transportowe, odnawialne źródła energii (80% energii zużywanej w terminalach DB Schenker w Polsce pochodzi ze źródeł odnawialnych) i niskoemisyjne produkty dla swoich klientów. kooperacja z Renault Trucks wpisuje się w realizację tej strategii.
– Zawsze chętnie korzystamy z możliwości przetestowania tego typu rozwiązań, to dla nas naturalny kierunek. Elektryczny ciągnik siodłowy Renault Trucks T E-Tech testowaliśmy jako pierwsi w Polsce. Dzięki pełnemu wsparciu producenta, przeprowadzonej analizie trasy i zaproponowanemu systemowi ładowania, zrealizowaliśmy z powodzeniem kursy pomiędzy oddziałami DB Schenker na trasie Warszawa – Łódź – Warszawa, realizując dodatkowo jeden doładunek u naszego klienta. Zgodnie z założeniami, przy pełnym obciążeniu naczepy, pokonywaliśmy na jednym ładowaniu 300 km. Prowadzone testy, mają na celu zdobycie przez DB Schenker cennego doświadczenia w zakresie wykorzystania elektrycznych pojazdów ciężarowych w regularnym ruchu pomiędzy oddziałami. Elektryfikacja pojazdów ciężkich odgrywa dla nas kluczową rolę w drodze do zeroemisyjności. – mówi Paweł Grzelak Head of Fleet Management Team, DB Schenker.
Renault Trucks T E-Tech, nowoczesność i ekologia
Renault Trucks T E-Tech to zaawansowany technologicznie elektryczny ciągnik siodłowy, który oferuje szereg korzyści ekologicznych i operacyjnych. Pojazd wyposażony w 3 silniki elektryczne o łącznej mocy 490 kW (666 KM) generujące maksymalny moment obrotowy 2400 Nm.
W układzie przeniesienia napędu zastosowano skrzynię biegów Optidriver zoptymalizowaną pod kątem elektrycznych układów napędowych. Komfort prowadzenia elektrycznych pojazdów Renault Trucks jest wyjątkowy za sprawą zupełnie cichego układu napędowego. Wewnątrz kabiny kierowca znajdzie bardzo wygodną pozycję za kierownicą, dzięki naszej wyjątkowej, regulowanej kolumnie kierowniczej. W pełni pneumatyczne zawieszenie kabiny oraz pneumatyczne zawieszenie na wszystkich osiach sprawi, iż jazda Renault Trucks T E-Tech to czysta przyjemność.
Pojazd wyposażony jest w systemy spełniające wytyczne GSR, które obejmują szereg funkcji zapewniających bezpieczeństwo kierowcy oraz innych użytkowników dróg. Jednym z nich jest system radarów i kamer monitorujących najbliższe otoczenie wokół pojazdu, ostrzegając kierowcę o obecności pieszych, rowerzystów i innych pojazdów. Kolejną istotną funkcją systemu GSR jest system automatycznego hamowania awaryjnego (AEBS), który reaguje na zagrożenia zderzenia poprzez aktywowanie hamulców w celu uniknięcia kolizji lub zmniejszenia jej skutków. Tempomat adaptacyjny ACC utrzymuje bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu, automatycznie regulując prędkość pojazdu. System wspomagania ruszania pod górę przytrzymuje hamulec przez kilka sekund po zwolnieniu pedału hamulca, co ułatwia ruszanie pod górę. System (LDWS/DDAW) ostrzega o senności wyzwalając alarm dźwiękowy i wizualny na desce rozdzielczej, gdy ciężarówka zjeżdża z pasa ruchu. Natomiast system (ISA) rozpoznaje znaki drogowe i ostrzega w przypadku, gdy pojazd porusza się wyższą prędkością.
– Jesteśmy wdzięczni firmie DB Schenker za okazane zaufanie i podjęcie decyzji o rozpoczęciu testów naszego elektrycznego ciągnika siodłowego Renault Trucks T E-Tech. To dla nas wyróżnienie, iż możemy wspólnie pracować nad rozwojem zrównoważonej mobilności i realizacją ambitnych celów dekarbonizacji. W Renault Trucks nie tylko dostarczamy pojazdy, ale również wspieramy naszych klientów na każdym etapie procesu testowego. W ramach współpracy, oferujemy kompleksowe wsparcie, które obejmuje analizę tras, we współpracy z naszymi partnerami weryfikację możliwości infrastrukturalnych oraz projektowanie systemów ładowania. Dzięki temu, nasi klienci mogą optymalnie wykorzystać potencjał elektrycznego ciągnika i osiągnąć najlepsze wyniki operacyjne. Wierzymy, iż nasza kooperacja przyczyni się do sukcesu projektu i pomoże w wyznaczeniu nowych standardów w logistyce opartej na zrównoważonych rozwiązaniach. Razem z DB Schenker dążymy do przyszłości, w której logistyka będzie nie tylko wydajna, ale również przyjazna dla środowiska. – komentuje Jarosław Zwoliński Key Account Manager Renault Trucks Polska
Ekoen, sieć wielostanowiskowych hubów ultraszybkiego ładowania.
Ogólnodostępna stacja ładowania elektrycznych pojazdów ciężarowych Ekoen w Nadarzynie znajduje się doskonałym miejscu z punktu widzenia użytkowników transportu ciężkiego. Hub położony tuż przy trasie S7, w sąsiedztwie parków logistycznych oraz centrali handlowych producentów aut ciężarowych, znajduje się w odległości 1 km od siedziby DB Schenker i zaledwie 300 m od biur Renault Trucks. Stacja jest zaprojektowana w taki sposób, aby umożliwić łatwe manewrowania ładowanie elektrycznym ciężarówkom i ładowanie bez konieczności odpinania naczepy. Wysoka moc ładowarek połączona z aktywnym chłodzeniem złączy zapewnia możliwość długotrwałego ładowania prądem o wysokim natężeniu, co jest najważniejsze dla pojazdów, wykorzystujących pełnię mocy 350 kW podczas sesji trwających choćby ponad godzinę. Technologie stacji umożliwiają przyjęcie przez ciężarówkę jak największej energii w najkrótszym możliwym czasie.
Hub w Nadarzynie został zaprojekowany z myślą o szybkiej modyfikacji w przyszłości: docelowo Ekoen planuje zapewnić na stanowiskach możliwość ładowania z mocą choćby 700 kW. W świecie transportu ciężkiego, gdzie czas gra kluczową rolę dla przewoźników, wprowadzanie najnowocześniejszych rozwiązań technicznych jest niezwykle ważne.
– W ostatnich miesiącach obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój przygotowań firm transportowych do wdrożenia elektrycznych flot. Stoimy w przededniu rewolucyjnych zmian w transporcie ciężkim, gałęzi gospodarki niezwykle istotnej dla Polskiej gospodarki. Dlatego bardzo cieszymy się, iż wespół z Renault Trucks i DB Schenker, Ekoen może stać w awangardzie tychże zmian. Jako operator stacji staramy się wychodzić naprzeciw potrzebom Klientów z sektora nie tylko przy pomocy technologii, ale także przy pomocy standardów obsługi. Oferujemy klientom możliwość rozliczania się bezgotówkowego na bazie umów flotowych gwarantujących stałe ceny. Na potrzeby testów wdrożyliśmy dedykowane karty RFID, które umożliwiają kierowcom zminimalizowanie czynności niezbędnych do uruchomienia ładowania. – powiedział Tomasz Siedlecki Dyrektor Sprzedaży i Marketingu Ekoen sp. z o.o..