Powszechne przekonanie, iż w tachografy G2V2 muszą być wyposażone wszystkie pojazdy, wykonujące międzynarodowy transport drogowy okazuje się błędne. Generalna Inspekcja Transportu Drogowego wskazuje bowiem na odmienną interpretację przepisów. Szczegóły i konsekwencje dla przewoźników sprawdzamy w poniższym artykule.
Spis treści:
- Gdzie tachograf G2V2 jest obowiązkowy już teraz?
- Nowa interpretacja GITD – co z krajami AETR, np. Ukrainą czy Białorusią?
- Kiedy musisz mieć G2V2, a kiedy jeszcze nie? Przykłady tras
Gdzie tachograf G2V2 jest obowiązkowy już teraz?
O tym, gdzie tachografy G2V2 są aktualnie obowiązkowe, decydują unijne przepisy. Zgodnie z:
- rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. (WE) nr 561/2006,
- rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 lutego 2014 r. (UE) nr 165/2014
- rozporządzeniem wykonawczym Komisji z dnia 18 marca 2016 r. (UE) 2016/799
inteligentne tachografy muszą być zamontowane w pojazdach wykonujących międzynarodowy transport drogowy, jeżeli poruszają się one po terytorium:
- Unii Europejskiej (UE), czyli 27 państw członkowskich,
- Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), czyli Islandii, Norwegii i Liechtensteinu,
- Szwajcarii – mimo iż nie należy ani do UE, ani EOG, objęta jest wspólnymi przepisami transportowymi.
Oznacza to, iż o ile trasa obejmuje przejazd z Polski do jakiegokolwiek innego kraku UE lub UOG, obowiązkowo należy korzystać z tachografu G2V2 – zgodnie z obowiązującym harmonogramem modernizacji (np. do końca 2024 r. dla tachografów starszych niż G2V1). Jednakże nie wszystkie europejskie kraje należą do UE i EOG, więc dlaczego unijne przepisy miałyby regulować transport na ich terytorium?
Nowa interpretacja GITD – co z krajami AETR, np. Ukrainą czy Białorusią?
GITD opublikowało interpretację unijnych przepisów, w której wyjaśniono, iż o ile przewóz rzeczy odbywa się wyłącznie w krajach AETR i nie obejmuje państw UE, EOG lub Szwajcarii – tachograf G2V2 nie jest wymagany.
Państwa, które ratyfikowały umowę AETR, czyli Europejską Umowę dotyczącą Pracy Załóg Pojazdów Wykonujących Międzynarodowe Przewozy Drogowe wymieniamy w poniższej tabeli:
Albania
|
Andora | Armenia | Azerbejdżan |
Białoruś | Bośnia i Hercegowina | Gruzja | Kazachstan |
Liechtenstein | Monako | Czarnogóra | Mołdawia |
Macedonia Północna | Norwegia | Rosja | San Marino |
Serbia | Szwajcaria | Tadżykistan | Turcja |
Turkmenistan | Ukraina | Uzbekistan | Wielka Brytania |
Tabela 1. Państwa objęte umową AETR.
Kiedy musisz mieć G2V2, a kiedy jeszcze nie? Przykłady tras
Innymi słowy, przewoźnik wykonujący przewóz w ramach UE, EOG lub Szwajcarii musi posiadać tachograf G2V2. Nie musi go mieć, jeżeli porusza się wyłącznie po krajach AETR. o ile jednak trasa zaczyna się lub kończy w państwie należącym do UE – tacho G2V2 również jest obowiązkowe, choćby wtedy, gdy transport tylko przejeżdża przez kraje Unii.
W tabeli poniżej prezentujemy najpopularniejsze trasy i czytelną informację, czy do ich obsługi trzeba posiadać inteligentny tachograf wraz z uzasadnieniem tej decyzji.
Rodzaj trasy | Obowiązek G2V2? | Uzasadnienie |
Polska – Niemcy – Francja | TAK | Przewóz w UE |
Polska – Litwa – Łotwa – Ukraina | TAK | Przejazd przez UE |
Polska – Ukraina (przez UE) | TAK | Start w UE |
Ukraina – Polska (bez przewozu dalej w UE) | TAK | Koniec w UE |
Ukraina – Białoruś (brak UE) | NIE | Wyłącznie AETR |
Serbia – Bośnia – Rosja | NIE | Kraje AETR, brak wjazdu do UE |
Polska – Białoruś – Rosja | TAK | Start w UE |
Niemcy – Szwajcaria – Austria | TAK | Wszystkie kraje w UE/EOG/Szwajcaria |
Włochy – Austria – Węgry – Serbia | TAK | Start w UE, wjazd do kraju AETR |
Czechy – Słowacja – Ukraina | TAK | Przejazd przez UE |
Białoruś – Rosja – Kazachstan | NIE | Trasa w całości w ramach AETR |
Polska – Czechy – Węgry – Turcja | TAK | Przejazd przez UE i kraj AETR |
Mołdawia – Ukraina – Białoruś | NIE | Brak państw UE na trasie |
Tabela 2. Popularne kierunki przewozów a obowiązek użycia tachografu G2V2.