GITD: wymiana tachografów w ramach AETR nie jest konieczna

5 dni temu

Powszechne przekonanie, iż w tachografy G2V2 muszą być wyposażone wszystkie pojazdy, wykonujące międzynarodowy transport drogowy okazuje się błędne. Generalna Inspekcja Transportu Drogowego wskazuje bowiem na odmienną interpretację przepisów. Szczegóły i konsekwencje dla przewoźników sprawdzamy w poniższym artykule.

Spis treści:

  • Gdzie tachograf G2V2 jest obowiązkowy już teraz?
  • Nowa interpretacja GITD – co z krajami AETR, np. Ukrainą czy Białorusią?
  • Kiedy musisz mieć G2V2, a kiedy jeszcze nie? Przykłady tras

Gdzie tachograf G2V2 jest obowiązkowy już teraz?

O tym, gdzie tachografy G2V2 są aktualnie obowiązkowe, decydują unijne przepisy. Zgodnie z:

  • rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. (WE) nr 561/2006,
  • rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 lutego 2014 r. (UE) nr 165/2014
  • rozporządzeniem wykonawczym Komisji z dnia 18 marca 2016 r. (UE) 2016/799

inteligentne tachografy muszą być zamontowane w pojazdach wykonujących międzynarodowy transport drogowy, jeżeli poruszają się one po terytorium:

  • Unii Europejskiej (UE), czyli 27 państw członkowskich,
  • Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), czyli Islandii, Norwegii i Liechtensteinu,
  • Szwajcarii – mimo iż nie należy ani do UE, ani EOG, objęta jest wspólnymi przepisami transportowymi.

Oznacza to, iż o ile trasa obejmuje przejazd z Polski do jakiegokolwiek innego kraku UE lub UOG, obowiązkowo należy korzystać z tachografu G2V2 – zgodnie z obowiązującym harmonogramem modernizacji (np. do końca 2024 r. dla tachografów starszych niż G2V1). Jednakże nie wszystkie europejskie kraje należą do UE i EOG, więc dlaczego unijne przepisy miałyby regulować transport na ich terytorium?

Nowa interpretacja GITD – co z krajami AETR, np. Ukrainą czy Białorusią?

GITD opublikowało interpretację unijnych przepisów, w której wyjaśniono, iż o ile przewóz rzeczy odbywa się wyłącznie w krajach AETR i nie obejmuje państw UE, EOG lub Szwajcarii – tachograf G2V2 nie jest wymagany.

Państwa, które ratyfikowały umowę AETR, czyli Europejską Umowę dotyczącą Pracy Załóg Pojazdów Wykonujących Międzynarodowe Przewozy Drogowe wymieniamy w poniższej tabeli:

Albania
Andora Armenia Azerbejdżan
Białoruś Bośnia i Hercegowina Gruzja Kazachstan
Liechtenstein Monako Czarnogóra Mołdawia
Macedonia Północna Norwegia Rosja San Marino
Serbia Szwajcaria Tadżykistan Turcja
Turkmenistan Ukraina Uzbekistan Wielka Brytania

Tabela 1. Państwa objęte umową AETR.

Kiedy musisz mieć G2V2, a kiedy jeszcze nie? Przykłady tras

Innymi słowy, przewoźnik wykonujący przewóz w ramach UE, EOG lub Szwajcarii musi posiadać tachograf G2V2. Nie musi go mieć, jeżeli porusza się wyłącznie po krajach AETR. o ile jednak trasa zaczyna się lub kończy w państwie należącym do UE – tacho G2V2 również jest obowiązkowe, choćby wtedy, gdy transport tylko przejeżdża przez kraje Unii.

W tabeli poniżej prezentujemy najpopularniejsze trasy i czytelną informację, czy do ich obsługi trzeba posiadać inteligentny tachograf wraz z uzasadnieniem tej decyzji.

Rodzaj trasy Obowiązek G2V2? Uzasadnienie
Polska – Niemcy – Francja TAK Przewóz w UE
Polska – Litwa – Łotwa – Ukraina TAK Przejazd przez UE
Polska – Ukraina (przez UE) TAK Start w UE
Ukraina – Polska (bez przewozu dalej w UE) TAK Koniec w UE
Ukraina – Białoruś (brak UE) NIE Wyłącznie AETR
Serbia – Bośnia – Rosja NIE Kraje AETR, brak wjazdu do UE
Polska – Białoruś – Rosja TAK Start w UE
Niemcy – Szwajcaria – Austria TAK Wszystkie kraje w UE/EOG/Szwajcaria
Włochy – Austria – Węgry – Serbia TAK Start w UE, wjazd do kraju AETR
Czechy – Słowacja – Ukraina TAK Przejazd przez UE
Białoruś – Rosja – Kazachstan NIE Trasa w całości w ramach AETR
Polska – Czechy – Węgry – Turcja TAK Przejazd przez UE i kraj AETR
Mołdawia – Ukraina – Białoruś NIE Brak państw UE na trasie

Tabela 2. Popularne kierunki przewozów a obowiązek użycia tachografu G2V2.

Idź do oryginalnego materiału