Geely przyspiesza z zagraniczną ekspansją nowego SUV-a. Sensacyjna cena i technologie brata Volvo EX30 wstrząsną tronem BYD poza Chinami

6 godzin temu

Globalna wersja chińskiego modelu Geely E5 nazywa się EX5 i była już prezentowana w takich krajach jak Tajlandia, Norwegia, Australia i Indonezja. Na krajowych chińskim rynku ceny tego SUV-a zaczynają się od 109 800 juanów (około 62 000 zł, bez podatków i opłat importowych).

Geely zamierza podbić sprzedaż nowego SUV-a Galaxy E5

Chiński Geely zbudował nowego SUV-a w oparciu o architekturę GEA firmy Geely, wywodzącą się z platformy SEA (Sustainable Experience Architecture). Z tej samej korzystają siostrzane modele dostępne w Europie tj. Volvo EX30 i Zeekr X.

Nadwozie Geely Galaxy EX5 ma proste i gładkie linie. Zastosowano w nim popularną w Chinach konstrukcję ukrytych klamek i specjalne aerodynamiczne felgi po to, by zyskać na wydajności modelu. jeżeli chodzi o rozmiar nadwozia EX5 to długość, szerokość i wysokość wynoszą odpowiednio 4615 mm/1901 mm/1670 mm, a rozstaw osi 2750 mm. To oznacza, iż jest dłuższy i szerszy niż BYD Atto 3, z którym m.in. zamierza konkurować cenowo.

Przestronne wnętrze SUV-a i dobrze wyposażone plus lepsza prędkość ładowania i zasięg czynią z niego mocnego konkurenta dla modelu BYD na każdym rynku, na który Geely zamierza go wyeksportować.

Szybkie ładowanie prądem stałym o mocy 100 kW jest standardem. Ładowanie prądem przemiennym o mocy 11 kWh jest również dostępne, szybciej niż mogliby to zrobić konkurenci. Można dodać 135 km zasięgu w zaledwie dziesięć minut.

Jeśli chodzi o wydajność, to rzeczywiste testy wykazały poziom 16 kWh na 100 km jazdy. Czyli nieco więcej niż wykazane przez Geely 15,8 kWh na 100 km (WLTP).

Wnętrze Geely Galaxy E5

SUV Geely prawdopodobnie nie przyspieszy bicia serca, ale ma w nadmiarze zalet

Geely przyspiesza ekspansję nowego elektrycznego SUV-a, bo ostatnio

. To będzie piąty rynek, na którym oczekujemy premiery Galaxy EX5. Chociaż wygląd, ani dynamika jazdy prawdopodobnie nie przyspieszą bicia twojego serca, jeżeli trafi do Polski, to jeżeli chodzi o cenę, solidność, komfort i praktyczność EX5 znacznie się wyróżnia względem rywali.

Jeśli chodzi o wnętrze, Geely Galaxy E5 jest typowym przedstawicielem designu rodziny modeli Galaxy i realizuje wiele innowacyjnych projektów. W środku nowego samochodu Geely jest cyfrowa deska rozdzielcza z umieszczonym pośrodku dużym ekranem LCD centralnego sterowania i wyświetlaczem przeziernym. Najbogatsze wersje obejmują wyposażenie tj. fotele z funkcją masażu oraz system dźwiękowy Flyme z 16 głośnikami. Uwzględnia on modułami montowane w zagłówkach foteli.

Model oferuje także 33 schowki, w tym unikalne opcje, takie jak szuflady pod tylnymi siedzeniami. Ponadto wszystkie modele są wyposażone w parę gniazd USB-A i USB-C z przodu i z tyłu, podczas gdy droższe wersje mają z przodu wentylowaną ładowarkę bezprzewodową o mocy 50 W.

Układ napędowy szykującego się do debiutu w Brazylii Galaxy EX5 obejmuje silnik elektryczny o mocy 160 kW (218 KM), umożliwiający przyspieszenie do setki w 6,9 sekundy. Opcje akumulatorów obejmują dwie pojemności: 49,52 kWh i 60,22 kWh. Te odpowiednio zapewniają zasięg: 440 km i 530 km. To oczywiście zgodnie z chińskim cyklem pomiarowym. Ogólna wydajność napędu elektrycznego może osiągnąć 90,04% w architekturze 400 V. Przy czym SUV Geely rozwija prędkość maksymalną 180 km/h i zużywa zaledwie 11,9 kWh/100 km.

Geely Galaxy E5 2025, foto: Geely Galaxy

Ile trzeba będzie wydać na nowego Geely Galaxy E5 ?

Powrót Geely do Brazylii wraz z premierą E5 może oznaczać znaczący ruch dla marki na konkurencyjnym lokalnym rynku elektrycznych SUV-ów. Choć premiera już blisko nie ma jeszcze informacji na temat cen, konfiguracji i pakietów wyposażenia modelu.

Modelu EX5 jeszcze przetestowano pod kątem bezpieczeństwa przez żadną ze znanych organizacji. Geely jednak spodziewa się pięciogwiazdkowych ocen na podstawie własnych wewnętrznych testów. Pierwsze testy modelu wykazały, iż SUV spełni wymagania tych, którzy dużo jeżdżą autostradami. Funkcje autonomicznej jazdy drugiego poziomu, w tym adaptacyjny tempomat i inteligentny asystent tempomatu całkiem dobrze działają choćby w ulewnym deszczu.

Modele EX5 wysyłane za granicę przejdą modyfikacje układu kierowniczego i zawieszenia. To po to, by były bardziej responsywne i ogólnie sztywniejsze. Prawdą jest, iż nie tylko w Chinach stawia się dziś na praktyczność i komfort w elektrycznych SUV-ach

W Chinach E5 odniósł duży sukces. Od premiery 3 sierpnia 2024 roku w ciągu zaledwie 119 dni model osiągnął kamień milowy w postaci 60 tysięcy dostarczonych egzemplarzy. Według Geely sprzedaż rosła: 10 tys. sztuk w ciągu pierwszych 20 dni, 20 tys. w 45. dniu i 50 tys. w 100. dniu od premiery. Czy wielka ekspansja podbije sprzedaż zgodnie z oczekiwaniami Geely? Pięć rynków poza Chinami to z pewnością dopiero początek zagranicznej podróży Galaxy E5. Producent już potwierdził obecność modelu w Europie. Konkurencyjny cennik zagrozi modelom tj. VW ID.4, Skoda Enyaq, Peugeot 3008, czy Hyundai Ioniq 5. Pierwsze egzemplarze EX5 mają trafić do Norwegii wiosną i wtedy poznamy pierwszy europejski cennik modelu.

SUV Geely Galaxy E5 w Europie dostanie nazwe EX5, foto: Geely Galaxy
Geely Galaxy EX5 oferuje 33 schowki, w tym unikalne opcje, takie jak szuflady pod tylnymi siedzeniami, foto: Geely Galaxy
Wentylowana ładowarka bezprzewodową o mocy 50 W
Idź do oryginalnego materiału