To pewne: rząd zabezpieczył w dwóch funduszach celowych ponad 5 miliardów złotych na budowę wyczekiwanej Drogi Czerwonej – przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy do portu w Gdyni – oraz gruntowną modernizację Estakady Kwiatkowskiego! To jedne z najbardziej wyczekiwanych inwestycji, o które wielokrotnie zabiegały władze Gdyni i inne lokalne środowiska. Jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad specustawą, która ma przyspieszyć rozpoczęcie budowy, a Ministerstwo Obrony Narodowej wskazuje na gdyńskie połączenie jako absolutny priorytet dla obronności.
Informacje o zabezpieczeniu w budżecie państwa środków na najważniejsze inwestycje drogowe w Gdyni przekazał w Gdyni Jacek Karnowski, wiceminister funduszy i polityki regionalnej. Mowa o kwocie sięgającej 5,1 miliarda złotych, co potwierdza – jak wielokrotnie wskazywały władze Gdyni – iż budowa Drogi Czerwonej i modernizacja Estakady Kwiatkowskiego przekraczają inwestycyjne możliwości miasta.
Rada Ministrów podjęła już niezbędne decyzje, które potwierdzają: pieniądze na oba zadania będą pochodzić z puli Krajowego Funduszu Drogowego (w przypadku Drogi Czerwonej) oraz Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (w przypadku Estakady Kwiatkowskiego). Niezbędne kwoty przeniesiono ze środków wcześniej przeznaczonych na tzw. część pożyczkową KPO.

Gdynia czekała na ten ruch od lat
O przysłowiowym „zielonym świetle” i finansowaniu dla strategicznego połączenia wspólnie z wiceministrem Jackiem Karnowskim poinformowali marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek i przewodniczący Rady Miasta Gdyni Tadeusz Szemiot.
– To jedna z najważniejszych, o ile nie najważniejsza inwestycja drogowa w Polsce. Dojazd do strategicznego portu dla Polski, dla NATO, portu w Gdyni. Dzięki straniom rządu Pana Premiera Donalda Tuska, w myśl hasła: „robimy, nie gadamy”, zostały przeznaczone pieniądze na budowę Drogi Czerwonej, czyli 4,5 miliarda złotych oraz 600 milionów złotych na remont Trasy Kwiatkowskiego. Przede wszystkim poprzez wycofanie środków z części pożyczkowej KPO i przeznaczenie ich w Krajowym Funduszu Drogowym. Tutaj wielkie starania Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, w którym mam zaszczyt pracować. Te ustalenia trwają, teraz wszystko oczywiście w rękach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz miasta Gdyni, żeby jak najszybciej dokończyć projekty i móc odblokować drogowo port w Gdyni, który, miejmy nadzieję, iż już jesienią, okaże się, iż podejmie decyzję o budowie Portu Zewnętrznego, bo decyzję o budowie falochronu, także z pieniędzy budżetu państwa polskiego, rząd Pana Premiera Donalda Tuska z Panem Ministrem Marchewką już podjął – mówił podczas konferencji prasowej w Gdyni Jacek Karnowski, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
– Gdynia od kilkudziesięciu lat oczekiwała na tę decyzję, mam na myśli około 25-30 lat. Czekał na nią również morski port w Gdyni. Od pewnego czasu realizowane są już także wyładunki specjalne, jest przygotowywany program rozwoju gdyńskiego portu. Bez sprawnego dostępu od strony lądu, a w szczególności właśnie poprzez wybudowanie Drogi Czerwonej i remont Trasy Kwiatkowskiego, trudno jest sobie wyobrazić sprawne połączenie gdyńskiego portu, terminala kontenerowego i nabrzeży z pozostałą częścią kraju. W ubiegłym tygodniu Rada Ministrów podjęła w tej sprawie decyzję i bardzo się cieszymy, iż do Gdyni, na Pomorze dotarła ta radosna, naprawdę radosna wieść. Można by rzec: niemalże w stulecie tego pięknego miasta będziemy mieć inwestycję, na którą czekało całe pokolenie – podsumował podczas konferencji Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
– To jedna z najważniejszych informacji dla Gdyni od lat. Mowa o ogromnych z punktu widzenia samorządu kwotach, w przypadku których kluczem do sukcesu była dobra kooperacja ze stroną rządową, co miało miejsce w ostatnich miesiącach. Droga Czerwona to oczywiście silny bodziec do rozwoju lokalnej gospodarki i Portu Gdynia oraz rozwiązanie części naszych komunikacyjnych problemów, ale szczególną wagę ma dla nas skuteczne wywalczenie rządowego finansowania także dla przebudowy Estakady Kwiatkowskiego. To temat, który regularnie podnosiliśmy podczas rozmów z przedstawicielami rządu i wymagał on natychmiastowych decyzji – mówi Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.
– Dla gdyńskiego samorządu nie ma w tej chwili ważniejszej inwestycji, niż właśnie Droga Czerwona i modernizacja estakady. Cieszy nas zrozumienie ze strony członków rządu dla tej kwestii, bo oznacza ona nadrobienie kilkunastu, jeżeli nie kilkudziesięciu lat infrastrukturalnych zaległości. To przede wszystkim także oddech dla mieszkańców Gdyni, którzy mają już dość kolejnych prac naprawczych przy dylatacjach czy wzmożonego ruchu ciężarowego na w zasadzie jedynej drodze prowadzącej do północnych dzielnic – zaznacza Tadeusz Szemiot, przewodniczący Rady Miasta Gdyni.

Droga Czerwona: konieczna dla gospodarki i obronności
Przypomnijmy, iż w ostatnich miesiącach gdyńscy samorządowcy regularnie uczestniczyli w rozmowach i spotkaniach dotyczących budowy kilkukilometrowej Drogi Czerwonej. Wśród najważniejszych argumentów przytaczano nie tylko niewydolność obecnego układu drogowego prowadzącego m.in. do portowych terminali, ale przede wszystkim liczne transporty wojsk NATO i konieczność poprawy dostępu do kluczowych obiektów wojskowych.
Oto najważniejsze informacje dotyczące Drogi Czerwonej z ostatnich miesięcy:
- Podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury w Porcie Gdynia w lipcu tego roku padły ministerialne deklaracje o woli zrealizowania tej inwestycji i terminie szacowanym na 2030 rok. Pojawiały się natomiast wątpliwości dotyczące finansów (wcześniej zabezpieczono w budżecie państwa na Drogę Czerwoną ok. 2 miliardy złotych, nowy kosztorys wskazuje na ok. 4,5 miliarda złotych), które teraz udało się rozwiązać.
- Pod koniec sierpnia br. wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec poinformował za pośrednictwem PAP-u o rozpoczęciu prac nad specustawą dotyczącą tej inwestycji. Specjalny tryb legislacyjny ma przyspieszyć niezbędne formalności – mowa o skróceniu procedur związanych np. z pozyskiwaniem decyzji środowiskowych.
- Priorytet drogowym inwestycjom w Gdyni nadał też przygotowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej raport dotyczący „Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”. To dokument opracowywany w ostatnich miesiącach przez specjalny zespół roboczy. Wskazuje on inwestycje najważniejsze dla obronności, w tym m.in. właśnie pod kątem współpracy z sojusznikami z NATO. Szczegóły raportu MON zostaną przedstawione 5 września w Ustce.

Estakada Kwiatkowskiego: prace mogą pochłonąć ponad 750 milionów złotych
Przy okazji wcześniejszych rozmów o Drodze Czerwonej naciski ze strony Gdyni każdorazowo skupiały się także na wspomnianej konieczności gruntownej modernizacji Estakady Kwiatkowskiego.
Wstępną analizę kosztów prac na zlecenie prezydent Gdyni wykonał Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni. Zbudowana jeszcze na przełomie lat 70. i 80. trasa (mająca cały czas status drogi powiatowej) od lat jest przeciążona i nadmiernie eksploatowana. Wymaga przez to kosztownych, doraźnych napraw (najczęściej związanych z dylatacjami), które powodują też regularnie drogowe zatory.
Potrzebna byłaby zatem modernizacja, która podniosłaby parametry tej drogi do tzw. pełnej nośności TEN-T, czyli europejskich standardów dla sieci transportowych. Koszt oszacowano wstępnie choćby na 750 milionów złotych.
W tej kwocie uwzględniono między innymi:
- wykonanie ekspertyzy,
- przygotowanie dokumentacji,
- nadzór inwestorski,
- nadzór autorski,
- roboty budowlane.
Pod uwagę brane są dwa warianty: oddzielne projektowanie i realizacja lub wykonanie w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Prace muszą uwzględniać przyszły harmonogram budowy Drogi Czerwonej, bo konieczne będzie wykonanie m.in. jednego z węzłów łączących obie trasy.
O planach na Drogę Czerwoną
Przypomnijmy, iż według aktualnych założeń nowa Droga Czerwona ma stanowić „przedłużenie” istniejącej Obwodnicy Trójmiasta – jej przebieg ma rozpocząć się przy węźle drogowym w Chyloni oraz prowadzić obok terenów przemysłowych i tzw. doliny logistycznej. Nowa arteria przetnie się też z Estakadą Kwiatkowskiego i docelowo poprowadzi aż do terminalu promowego oraz planowanego Portu Zewnętrznego. Otrzyma status drogi krajowej.
Koncepcyjnie inwestycję podzielono na trzy odcinki:
- Gdynia Chylonia (z węzłem) – Trasa Kwiatkowskiego (z węzłem),
- Trasa Kwiatkowskiego – Węzeł Ofiar Grudnia ’70 (z węzłem),
- Węzeł Ofiar Grudnia ’70 – Terminal Promowy (z węzłem).
Najbardziej zaawansowane są w tej chwili przygotowania związane z pierwszym odcinkiem. Opracowywana jest jego koncepcja programowa – następnym krokiem będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która otworzy drogę do poszukiwania projektanta i wykonawcy w przetargu.