GDDiKA dba o zwierzęta

2 dni temu

Z okazji Dnia Ziemi GDDiKA pochwaliła się, w jaki sposób dba o wszystkie zwierzęta podczas planowania przebiegu dróg, ich budowy oraz codziennej eksploatacji. Sprawdzamy informacje, które z pewnością zaskoczą wielu kierowców.

Spis treści:

  • Skala działań w całej Polsce
  • Przykłady konkretnych rozwiązań
  • Efektywność i wpływ na ekosystem
fot. Gov.pl

Skala działań w całej Polsce

Kolizje drogowe z udziałem zwierząt zwykle kończą się dla nich śmiertelnie i są wyjątkowo niebezpieczne dla kierowców oraz ich pasażerów. Głównie z tego powodu GDDiKA montuje przy trasach szybkiego ruchu ogrodzenia dla małych i dużych zwierząt oraz specjalne przejścia, którymi mogą one przemieszczać się po swoim przecież terytorium, przeciętym asfaltową drogą.

W ciągu ostatnich 30 lat w Polsce powstało ponad 5600 przejść dla zwierząt, na które składa się:

  • 4200 przejść dla małych zwierząt – najczęściej w formie tuneli pod drogami,
  • 1200 przejść dolnych dla średnich i dużych zwierząt – np. pod wiaduktami i mostami,
  • ponad 200 przejść górnych – spektakularne „zielone mosty”, czyli tzw. ekodukty.

Imponują koszty tych działań: przejście górne dla dużych zwierząt to inwestycja rzędu 11 mln zł (średnio), a łączny udział tego typu obiektów przekroczył już 11% całkowitych kosztów budowy dróg szybkiego ruchu.

Przykłady konkretnych rozwiązań

Najbardziej efektownym (i najczęściej fotografowanym) rozwiązaniem są ekodukty – szerokie, zalesione mosty nad drogami ekspresowymi, które pozwalają dużym zwierzętom jak jelenie, łosie, a choćby niedźwiedzie bezpiecznie pokonywać bariery komunikacyjne. Znajdziemy je m.in. wzdłuż S7, S17 czy autostrady A4.

Ekodukt, źródło: Wikipedia, Autor: KlausFoehl – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10782875

Dla mniejszych gatunków stosuje się przejścia podziemne, często z systemem naprowadzających płotków, które kierują zwierzęta do bezpiecznego tunelu. Przepusty wodne również bywają dostosowane do ruchu zwierząt lądowych, takich jak borsuki, lisy czy jeże.

GDDiKA podejmuje także inne działania, wspierające ochronę zwierząt. Prezentujemy je w poniższej tabeli.

Działanie Opis funkcji Lokalizacja i zastosowanie
Ekrany przeciwolśnieniowe Redukują stres i dezorientację zwierząt spowodowaną światłami pojazdów Wzdłuż dróg szybkiego ruchu, szczególnie w pobliżu przejść
Zielone nasadzenia Tworzą naturalne bariery wizualne i akustyczne, przyciągają ptactwo i inne gatunki Pobocza, tereny wzdłuż tras ekspresowych
Budki lęgowe dla ptaków Wspierają zasiedlanie terenów przez ptaki; przeciwdziałają skutkom wycinki siedlisk Przy wiaduktach, mostach, ekranach akustycznych
Ekrany dla nietoperzy Pomagają bezpiecznie zmienić tor lotu nietoperzy, aby unikały kolizji z pojazdami Nad drogami w rejonach występowania nietoperzy
Systemy naprowadzające (płotki) Kierują zwierzęta do bezpiecznych przejść pod drogami Przy tunelach i przejściach dla małych zwierząt

Tabela: Działania GDDiKA na rzecz ochrony zwierząt

Efektywność i wpływ na ekosystem

Budowa przejść dla zwierząt to nie tylko inwestycja w ochronę przyrody czy bezpieczeństwo użytkowników dróg (i dzikich zwierząt). Przejścia pełnią bowiem kluczową funkcję zachowania ciągłości korytarzy ekologicznych. Umożliwiają zwierzętom swobodne przemieszczanie się między siedliskami, zdobywanie pożywienia, gody i zwiększanie populacji. Dla dużych ssaków takich, jak łoś czy jeleń, a zwłaszcza drapieżników (wilk, ryś), korytarze są wręcz niezbędne do funkcjonowania.

Oczywiście korzyści z budowy przejść są wymierne także dla nas, ludzi. Według danych GDDKiA oraz badań prowadzonych na odcinkach wyposażonych w przejścia i systemy naprowadzające, liczba kolizji z udziałem zwierząt spada choćby o kilkadziesiąt procent. To bardzo dobrze, iż dzięki tym rozwiązaniom z obecności dzikich zwierząt w pobliżu dróg zdajemy sobie sprawę dopiero po przeczytaniu tego artykułu, a nie będąc świadkiem lub uczestnikiem kolizji z nimi.

Idź do oryginalnego materiału