Gdańskie lotnisko stawia na elektromobilność od marki Mercedes-Benz

9 miesięcy temu

Flota elektrycznych Mercedesów, dostarczona przez obu trójmiejskich dealerów – firmy BMG Goworowski oraz Witman, zasiliła gdański Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy. Kontrakt dotyczy łącznie ośmiu elektrycznych samochodów. Oficjalna informacja w tej sprawie została przekazana we wtorek, podczas konferencji prasowej. Uczestniczyli w niej – z ramienia lotniska, Prezes Zarządu Tomasz Kloskowski, a dealerów reprezentował Marek Szybilski, Rzecznik Prasowy Mercedes-Benz BMG Goworowski oraz Paweł Stefaniak, Dyrektor Handlowy Mercedes-Benz Witman.

Samochody który pełnią służbę na lotnisku to dwa egzemplarze 7-osobowego Vana EQV oraz EQS SUV i EQB przeznaczone do obsługi VIP’ów. Z kolei do zadań operacyjnych przekazane zostały trzy Mercedesy EQA i jeden EQB. Tymi ostatnimi poruszają się na co dzień dyżurni portu, którzy kontrolują pola manewrowe lotniska. Samochodami jeżdżą także koordynatorzy ruchu lotniczego naziemnego, potocznie nazywani służbą Follow Me. Ponadto nowe auto ma teraz lotniskowy “Żbik”, jest to pojazd wyposażony w specjalne urządzenia do płoszenia ptaków i innych zwierząt.

Ponadto, samochody przeznaczone do pracy operacyjnej zostały wyposażone w transpondery, które umożliwiają obserwowanie z wieży lotniska przez kontrolerów ruchu lotniczego pozycji lotniskowych pojazdów w systemie kierowania i kontroli ruchem naziemnym statków powietrznych i pojazdów. Są w nich także specjalne radiotelefony do komunikacji operacyjnej. Wszystkie samochody “operacyjne” zostały wyposażone w belki świetlne i zostały oznakowane fluorescencyjnymi naklejkami.

Gdańskie lotnisko bije rekordy i chce iść z duchem czasu!

Rok 2023 był rekordowy dla lotniska. Skorzystało wówczas z niego 5 907 280 pasażerów, to aż 29,1% więcej niż rok wcześniej, ale co choćby ważniejsze to o 9,9% więcej niż w 2019 roku, kiedy padł dotychczasowy rekord – 5,4 mln pasażerów.

Dynamiczny rozwój portu lotniczego każe jego władzom inwestować nie tylko w nowe tereny i budynki, ale także nowe technologie w zakresie funkcjonowania.

Wprowadzamy do naszej floty samochody zeroemisyjne marki Mercedes-Benz i już dziś wyruszamy we wspólną drogę do dekarbonizacji. W trosce o środowisko i klimat chcemy systematycznie redukować swój ślad węglowy, a pojazdy z napędem elektrycznym wraz
z niezbędną infrastrukturą do ich ładowania to jest nasz pierwszy ruch w tym wyścigu do lepszej przyszłości. Cieszymy się z owocnej i profesjonalnej współpracy z liderami na rynku sprzedaży ekologicznych i luksusowych aut, BMG Goworowski i Witman” – powiedział Tomasz Kloskowski, Prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Od lewej: Marek Szybilski, Rzecznik Prasowy Mercedes-Benz BMG Goworowski, Tomasz Kłoskowski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk, Paweł Stefaniak, Dyrektor Handlowy Mercedes-Benz Witman.

Wbrew pozorom, mimo stosunkowo niedużej powierzchni lotniska względem dróg, samochody są dość intensywnie eksploatowane i pokonują każdego dnia od 40 do 100 kilometrów, co miesięcznie czy też rocznie daje całkiem spory przebieg. Auta ładowane są codziennie – choćby jeżeli ich baterie nie są rozładowane, procedury nakazują, aby “na wszelki wypadek” samochody zapewniały możliwie maksymalny zasięg.

Współpraca z Portem Lotniczym Gdańsk wpisuje się nie tylko w globalną strategię marki Mercedes-Benz na uzyskanie zero emisyjności do 2030 roku, ale również w naszą lokalną strategię zwiększenia udziału aut elektrycznych w trójmiejskim rynku. Szereg podejmowanych przez nas działań – programy drivingowe, umożliwiające jazdy testowe, szkolenia, kampanie, w tym również dostarczanie dla naszych partnerów aut z napędem elektrycznym, pozwala nam realizować te długoterminowe cele. Przekazanie łącznie pięciu w pełni zelektryfikowanych samochodów na potrzeby gdańskiego lotniska, daje nam szansę na zbudowanie większej świadomości wśród pasażerów oraz pozwala nam zaprezentować jak uniwersalne i komfortowe mogą to być auta” – powiedział Paweł Stefaniak, Dyrektor Handlowy Mercedes-Benz Witman.

Długa i owocna kooperacja BMG Goworowski z Portem Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Z BMG Goworowski, gdański port lotniczy współpracuje już od prawie sześciu lat. Mercedesy dostarczane przez tego dealera przewiozły w tym czasie już około 25 tysięcy pasażerów gdańskiego lotniska, którzy skorzystali z usługi VIP. W jej ramach Port Lotniczy oferuje swoim klientom pobyt w komfortowym salonie VIP przed podróżą, ale także po wylądowaniu w Gdańsku. Pasażerowie korzystają z przyspieszonej i indywidualnej odprawy biletowo-bagażowej i kontroli bezpieczeństwa. W wygodnych warunkach oczekują na lot, mogą bez ograniczeń dokonywać zakupów w lotniskowych sklepach, a następnie są zawożeni do samolotu.

Zobacz również: samochody BMG Goworowski w roli VIP na gdańskim lotnisku

Nasze pojazdy elektryczne stanowią szczyt technologiczny, oferując nie tylko cichą i wygodną jazdę, ale także minimalizując wpływ na środowisko dzięki zeroemisyjnej eksploatacji. Jest to szczególnie ważne dla lotniska, które dąży do redukcji swojego śladu węglowego i promowania zrównoważonego transportu. Pasażerowie VIP oczekują nie tylko najwyższej klasy usług, ale również coraz częściej poszukują rozwiązań zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. Dostarczając im najnowocześniejsze pojazdy elektryczne, Mercedes-Benz spełnia te oczekiwania, łącząc luksus z odpowiedzialnością za środowisko” – powiedział Bogdan Goworowski, Prezes Zarządu BMG Goworowski.

Firma BMG Goworowski zapewniła sobie również atrakcyjne miejsca reklamowe w terminalu gdańskiego lotniska. Poza tymi w ogólnodostępnej strefie, od tygodnia z samochodem Mercedes-Benz mogą zapoznać się bliżej osoby oczekujące na odlot w strefie bezcłowej.

Zaparkował tam najnowszy model coupe oznaczony jako CLE. Sama procedura umieszczenia samochodu w tej części terminala pasażerskiego była skomplikowaną i niezwykle precyzyjną operacją logistyczną. Wcześniej takie przedsięwzięcie w tej części gdańskiego lotniska odbyło się tylko raz.

Cała operacja miała miejsce we wtorek 20 lutego. To “najspokojniejszy” poranek na gdańskim lotnisku, co wcale nie oznaczało przestoju operacji lotniczych. Laweta z fabrycznie nowym Mercedesem musiała najpierw przejść kontrolę graniczną, a następnie rozpoczął się etap precyzyjnego “unoszenia” samochodu, który do strefy bezcłowej wjechał… przez okno.

Okazał się, iż to jedyny sposób na dostarczenie tak dużego przedmiotu na III piętro lotniskowego terminala. Pomocą okazała się profesjonalna platforma należąca do firmy WELCOME Airport Services Sp. z o.o. Na co dzień, służy ona do podnoszenia kontenerów do największych samolotów, takich jak np. Boeing 747 (popularnie zwany Jumbo Jetem). Jej udźwig to ponad 7 ton, więc z łatwością poradziła sobie z niespełna 2-tonowym Mercedesem. Kłopotliwe okazały się jednak: wjazd na platformę i zjazd (przez okno) do hali odlotów. Wymagało to zbudowania specjalnie do tego celu, najazdów.

Kluczowe okazały się parametry, które cechują samochody terenowe, czyli kąt natarcia, zejścia i najistotniejszy – rampowy. A te w przypadku eleganckiego coupe nie należą do dużych, dających swobodę jazdy.

Cała operacja zakończyła się sukcesem, chociaż trwała kilka godzin. Za jakiś czas pracowników gdańskiego lotniska czeka powtórka – Mercedes CLE opuści terminal i powróci do salonu BMG Goworowski.

Proces dostarczenie samochodu do hali odlotów został udokumentowany poniższym materiałem wideo:

Idź do oryginalnego materiału