BMW R 80 G/S był pierwszym adventurem, który wygrywał w Dakarze. Powstał restomod, który jest nowoczesnym wcieleniem tamtej rajdówki.
Czasem natrafiamy na motocykle customowe zrobione tak dobrze, iż oderwanie od nich uwagi jest niemożliwe. Jakby miały własną grawitację! Ten „Rally Adventure” autorstwa Codex Moto zdecydowanie należy do grona najświetniejszych customów. A w zasadzie „restomodów”.
Restomod to wyjątkowa sztuka budowania pojazdów, która łączy odrestaurowywanie starych i klasycznych sprzętów, wraz z modyfikowaniem ich o nowoczesną technologię i dzisiejsze rozwiązania. Żeby w pełni docenić dzisiejszy motocykl customowy, poznajcie korzenie i inspiracje:
BMW R 80 G/S z roku 1980 jako inspiracja, R 80 ST jako baza
Pod koniec lat ’70 na drogach królowały takie motocykle, jak Honda CB750, a klasa (którą dziś znamy jako) adventure w ogóle nie istniała. Wtedy pojawili się szaleni inżynierowie z BMW, którzy stworzyli R 80 G/S. Był to pierwszy „duży” motocykl terenowy z silnikiem wyposażonym w więcej niż jeden cylinder, który nie tylko sprawdzał się świetnie na co dzień, ale też dawał radę w terenie. Dowód? 4-krotnie zwyciężył rajd Paryż-Dakar. Od tego modelu pochodzą dzisiejsze motocykle adventure.
Trzy lata po debiucie GS’a, do salonów wjechał także jego młodszy kuzyn, R 80 ST. Był to model, który wprawdzie bazował na adventurze, ale po kilku zmianach przeznaczony był do użytku wyłącznie drogowo-turystycznego.



Drogowe BMW R 80 ST oraz R 80 G/S w rajdzie Paryż-Dakar.
Dla twórcy opisywanego restomoda, powyższe zmiany modelowe nie miały znaczenia. A to dlatego, iż modyfikacji jest tak dużo, że z „serii” nie zostało praktycznie nic. A po co to robi? Bo lubi:
„Po prostu buduję coś, co wydaje mi się, iż wygląda świetnie. Później to sprzedaję i biorę się za następnego. Chciałbym mieć przestrzeń, aby móc sobie je wszystkie zostawić” – powiedział Nick dla bikebound.com.
„Rally Adventure”, czyli tak mógłby wyglądać klasycznie nowoczesny R 80 G/S
Nick Dame, który prowadzi Codex Moto, mocno inspirował się dakarowymi odmianami R 80 G/S, które, jako pełnoprawne rajdówki, znacznie różniły się od modeli dostępnych w salonach. A więc podobnie jak inżynierowie 45 lat temu, tak samo Nick zamontował do R 80 ST komponenty rajdowe z wysokiej półki.
Motocykl posiada w pełni regulowane zawieszenie przednie WP50 (specjalnie pozostało ono w konfiguracji klasycznej, a nie upside-down) oraz amortyzator tylny Wilbers. Wahacz (oczywiście jednostronny z wałem w środku, prekursor Paralevera) nie tylko został przedłużony o 100 mm, ale ma też ma piękny uchwyt amortyzatora z logo G/S – to z tego podzespołu Nick jest najbardziej dumny. Koła to nowoczesne konstrukcje (rozmiar 21 i 18 cali) łączące obręcze Excel z piastami Dubya. Pojawiły się rajdowe podnóżki.














fot: Codex Moto
Pojemność zbiornika paliwa zwiększyła się do 24 litrów na bardzo długie eskapady. Silnik też się zwiększył, zamiast fabrycznych 800 ccm jest Siebenrock Power Kit zwiększający pojemność do 1000 ccm. Rama główna została wzmocniona. Rama pomocnicza, tak samo jak kanapa, układ wydechowy (i wiele więcej) są wykonane customowo. Cała elektryka (litowy akumulator, alternator, kable, wtyczki, zapłon) jest skonstruowana od zera, a przy okazji pojawiły się podgrzewane manetki. Dla podbicia luksusu oświetlenie to także w pełni LED.
„To perfekcyjne połączenie klasyki z nowoczesnością. Jest lekki jak na dzisiejsze standardy, a wzmocniona rama podnosi jego zwrotność. Czuje się jak w domu zarówno jeżdżąc po mieście, jak i atakując terenowe ścieżki. Ale potrafi zrobić dużo więcej. Jest podobny do motocykli, które ścigały się w Dakarze, a więc to rider jest jego ograniczeniem. Moc oddaje gładko, a silnik jest żwawy w najlepszym sensie – dostarcza moc w szerokim zakresie obrotów” – napisał Nick z Codex Moto o swoim „G/S Rally Adventure”.
Motocykle jest na sprzedaż (na zachodzie USA), a z Nickiem możecie kontaktować się albo przez r80adventure.carrd.co, albo przez
.
ZOBACZ TEŻ inne restomody:
– Aprilia RSV4 1100 Factory przerobiona na klasyczną RS250,
– Citroen 2CV z bokserem BMW,
– Customowy sport w stylu ’80 (Suzuki XR69).