Fuzja w Chinach może stworzyć nowego giganta samochodowego

1 miesiąc temu
Szósty co do wielkości producent samochodów na świecie może powstać w Chinach. Państwowe przedsiębiorstwa Changan i Dongfeng są na skraju fuzji, informuje „Frankfurter Allgemeine Zeitung”, powołując się na lokalne media. Obie spółki opublikowały w niedzielę obowiązkowe zawiadomienia o możliwej restrukturyzacji innych grup korporacyjnych rządu centralnego, nie podając jednak nazw tych drugich.

Akcje Dongfeng wzrosły o 85,8 procent w początkowej reakcji w poniedziałek, tymczasowo osiągając najwyższy poziom od lipca 2022 r. na poziomie sześciu dolarów hongkońskich. Akcje Changan również wzrosły.

Obie firmy należą już do największych producentów samochodów w Chińskiej Republice Ludowej, ale ostatnio zmagają się z rosnącą konkurencją na rynku krajowym.

Według własnych danych, Dongfeng sprzedał w ubiegłym roku około 2,5 miliona pojazdów, podczas gdy Changan sprzedał nieco poniżej 2,7 miliona. Jednak znaczną część tej sprzedaży stanowią spółki joint venture z międzynarodowymi producentami samochodów. Dongfeng współpracuje m.in. z markami Nissan , Honda i Peugeot -Citroën, natomiast Changan utrzymuje partnerstwa z Fordem i Mazdą.

Połączona firma będzie miała prawie 5,2 miliona pojazdów i przejmie producenta samochodów elektrycznych BYD , w tej chwili największego gracza na rynku chińskim. Na arenie międzynarodowej firma, która byłaby bezpośrednio podporządkowana rządowi centralnemu w Pekinie, plasowałaby się tuż za europejską Grupą Stellantis i tuż przed Fordem.

Obaj producenci samochodów są wciąż stosunkowo nieznani poza Chinami, jednak Changan prowadzi centrum projektowe w Monachium, a niedługo ma rozpocząć sprzedaż w Europie. Dongfeng jest obecny na rynku europejskim już od pewnego czasu dzięki swojej marce samochodów elektrycznych Voyah.

Idź do oryginalnego materiału