Ford Transit to jeden z najpopularniejszych samochodów dostawczych w Europie, ale jego potencjał wykracza daleko poza typowe zastosowania flotowe. Stanowi on bowiem solidną bazę dla różnego typu kamperów, oferując nie tylko bezproblemową konwersję, ale również wymierne oszczędności finansowe dzięki niższej stawce akcyzy.
Ford Transit wyróżnia się wyjątkową wszechstronnością, co sprawia, iż jest idealnym punktem wyjścia zarówno dla kampervanów, jak i kamperów półzintegrowanych. Samochód dostępny jest w wielu wariantach nadwozia zapewniając różne wysokości i rozstawy osi, a ofertę uzupełnia szeroka paleta napędów.
Jednym z kluczowych atutów Transita – w przypadku wykorzystywania go jako bazy do budowania kampera – jest silnik EcoBlue o pojemności 2 litrów. Dzięki temu można skorzystać z niższej stawki podatku akcyzowego (3,1%). Dla porównania, w przypadku pojazdów z silnikami powyżej 2 litrów pojemności podatek ten wynosi 18,6%. Różnica ta przekłada się na realne oszczędności – bazując na średnich cenach typowych modeli kamperów, choćby kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Silnik 2.0 EcoBlue oferowany jest w trzech wariantach mocy – 105 KM, 130 KM oraz 165 KM. W zależności od wybranej jednostki napędowej i wersji nadwozia VAN, napęd może być przekazywany na przód, tył lub na wszystkie koła.
Kampervan czy półintegra?
Kamperwan to kompaktowy typ kampera zbudowany na bazie samochodu dostawczego. W tym przypadku karoseria pojazdu pozostaje w dużej mierze nienaruszona, a wnętrze jest przystosowane z zachowaniem zewnętrznych wymiarów dostawczaka.
Transit VAN dostępny jest w trzech wersjach długości nadwozia – od L2 do L4 (od 5531 do 6704 mm), oraz w dwóch wersjach wysokości – od H2 do H3 (od 2533 do 2799 mm). W największej wersji L4H3 dostawczak Forda oferuje mierzoną po podłodze przestrzeń o długość 4256 mm, szerokości 1784 mm i maksymalnej wysokości 2025 mm.
Na liście systemów wspomagających kierowcę znaleźć można między innymi system BLIS (monitorowanie martwego pola widzenia w lusterku), Cross Traffic Alert (ostrzeganie o pojazdach nadjeżdżających z prawej oraz lewej strony podczas wyjazdu z miejsca parkingowego) czy Active Park Assist (system automatycznego parkowania). Takie dodatki sprawiają, iż manewrowanie tak dużym autem jest nie tylko prostsze, ale również znacznie bezpieczniejsze.
Wartym uwagi jest system multimedialny SYNC 4 z 12-calowym ekranem dotykowym. Oferuje on m. in. bezprzewodową obsługę Apple CarPlay i Android Auto. Dodatkowo dzięki aplikacji FordPass można zdalnie zlokalizować samochód, zablokować lub otworzyć zamki, uruchomić silnik czy sprawdzić poziom ciśnienia w oponach. System oferuje również wiele przydatnych funkcji jak m.in. Live Traffic, czyli bieżące informacje o ruchu drogowym.
W Transicie można mieć także kamery 360 stopni, podgrzewaną przednią szybę, automatyczne światła i wycieraczki, system kontroli pasa ruchu oraz funkcję zapobiegania kolizjom Pre Collision Assist.
Prezentowany na zdjęciach kampervan to Ford Transit Carado CV590 4×4 Edition 25 zaprojektowany specjalnie dla miłośników outdooru, którzy lubią spędzać swój wolny czas bardzo aktywnie i dojechać w miejsca, w które zwykły kamper nie dotrze. Samochód bazuje na sprawdzonym Transicie AWD i został m. in. wyposażony w tylne łóżko ze składaną ramą oraz dodatkowe rozkładane łóżko z kanapy środkowej, a także dwupalnikową kuchenkę gazową, lodówkę kompresorową o pojemności 70 litrów.
Drugim rodzajem jednej z najpopularniejszych form zabudowy, jest kamper półzintegrowany, a idealną bazą jest tu Ford Transit Camper bazujący na Transicie podwozie typu platforma, z poszerzonym do 1985 mm rozstawem kół tylnych – idealnie sprawdzający się do konwersji na półintegrę albo alkowę. W tych przypadkach część mieszkalna jest zabudowana na fabrycznym podwoziu z zachowaną oryginalną kabiną kierowcy z obrotowymi fotelami.
Konstrukcja Transita w odmianie platforma została osadzona na ramie drabinowej, która jest jednocześnie wytrzymała i lekka. W tym przypadku silnik 2.0 EcoBlue oferowany jest na przednim napędzie w dwóch wariantach mocy – 130 KM oraz 165 KM.
Prezentowane na zdjęciach kampery typu półintegra to Ford Transit Adria Sunliving S 72DC 4OS oraz Carado T447 Edition24.
Ten pierwszy oferuje miejsce dla czterech osób i bardzo przestronne wnętrze z opuszczanym łóżkiem oraz układem jadalni typu face-to-face. Umieszczona w tylnej części sypialnia wyposażona została w przestronna łóżko, a na liście znaleźć można łazienkę i kuchnię. Całość uzupełniają przestronne szafki, schowki pod łóżkiem a choćby ukryte komory w podłodze. Klient na etapie zamawiania Sunlivinga, może wybrać DMC kampera do 3500kg na ramie 35L, lub 4100kg na ramie 41H. Odpowiednie podwozie zostanie przez Forda dostarczone do fabryki kamperów.
Carado, będące częścią niemieckiej grupy Hymer, również oferuje dwa miejsca do spania – w tylnej części pojedyncze łóżka z możliwością połączenia w jedno duże, oraz dodatkowe miejsce do spania w salonie. W części wypoczynkowej można wygospodarować miejsce dla choćby pięciu osób, a dzięki kompaktowej konstrukcji udało się zmieścić kuchnię w kształcie litery L z trzypalnikową kuchenką gazową.
Transit Custom Nugget – kompaktowy kamper
Nowy Ford Transit Custom Nugget to model, który stanowi kompletne i spójne uzupełnienie gamy Ford Pro dla caravaningu. To propozycja dla osób, które szukają kampera gotowego do drogi, bez konieczności zabudowy czy dodatkowych przeróbek.
Oparty na modelu Transit Custom, Nugget łączy kompaktowe wymiary z funkcjonalnym układem wnętrza. Dostępny jest w dwóch wersjach różniących się od siebie długością nadwozia oraz rozstawem osi – krótszej L1 i dłuższej L2. Nugget oferowany jest w standardowej wersji szosowej, oraz Active, z podwyższonym zawieszeniem. Wnętrze każdej z nich zapewnia dwa miejsca do spania, aneks kuchenny oraz praktyczne schowki a przedłużona wersja choćby toaletę.
Fotel kierowcy i pasażera obracają się o 180 stopni – dzięki kabinę Nuggeta można gwałtownie zmienić w komfortowy salon. Na liście wyposażenia znalazła się również rozwijana markiza oraz stolik zewnętrzny wraz z krzesłami.
Ford Pro doskonale odpowiada na potrzeby caravaningu. Konstrukcja, nowoczesne technologie i szeroka gama wariantów pozwalają tworzyć pojazdy dopasowane zarówno do krótkich wypadów, jak i długich podróży w komfortowych warunkach. W ramach oferty dostępne są zarówno bazy pod profesjonalne zabudowy, jak i gotowe rozwiązania, jakim jest Transit Custom Nugget.