Ford Tourneo Courier przyciąga wyglądem i cenami. Lepszy od crossovera?

2 dni temu
Zdjęcie: INTERIA.PL


Ford Tourneo Courier świetnie wygląda, sprawnie radzi sobie na drodze i jest niezwykle praktyczny. To sprawia, iż może stanowić bardzo interesującą propozycję dla osób zastanawiających się nad zakupem crossovera. Czy powinny one rozważyć również ten model?


Ford Tourneo Courier. Wygląd


Ford Tourneo Curier to dowód na to, iż kombivan nie musi być nudny. Patrząc na to auto trudno oprzeć się wrażeniu, iż stylistycznie auto czerpie z samochodów terenowych i dużych SUV-ów. jeżeli był to umyślny zabieg (a śmiało można założyć, iż był), bez wątpienia się opłacił. Tourneo Courier bez zdecydowanie zwraca na siebie uwagę na europejskich ulicach. Ma dużą osłonę chłodnicy, masywne zderzaki, kanciaste reflektory i prostokątne tylne światła. Dodatkowo możemy liczyć na czarne nakładki nadkoli oraz dach kolorystycznie kontrastujący z resztą nadwozia.Reklama


Interesująca stylistyka łączy się z funkcjonalnością kombivana. Samochód ma "pudełkowate" nadwozie (Ford Tourneo Courier sprawia wrażenie, jakby został złożony z dwóch prostopadłościanów - jeden mniejszy, czyli, przód, komora silnika i drugi, czyli przestrzeń dla podróżujących oraz bagażnik) i przesuwane drzwi boczne. Według mnie Tourneo Courier to najlepiej wystylizowane auto Forda ze wszystkich segmentów, na których w Europie działa amerykański producent. Nie licząc oczywiście Bronco i Mustanga.


Za Forda Tourneo Curier odpowiadają Turcy


Chociaż wyglądem Tourneo Curier zdecydowanie bliżej ma do aut terenowych niż do SUV-ów i crossoverów, to technicznie znacznie więcej wspólnego ma właśnie z tymi ostatnimi. To dlatego, iż został on zbudowany na platformie Forda Pumy. Produkcja modelu odbywa się w miejscowości Krajowa w Rumunii. Warto dodać, iż przy stworzeniu samochodu swoje palce maczali... Turcy. Efektem porozumienia amerykańskiego producenta z turecką firmą Otosan jest spółka Ford Otosan i właśnie ta spółka miała swój udział przy opracowywaniu modelu. Ponadto Ford Otosan jest właścicielemm wspomnianej wyżej rumuńskiej fabryki.


Wnętrze Forda Tourneo Courier. Dużo schowków i klimatyzacja z poziomu ekranu


Skoro rodowód Tourneo Couriera mamy odhaczony, przejdźmy do wnętrza. Tu również auto zdecydowanie bardziej przypomina typowy samochód osobowy, a nie kombivana. Przed kierowcą znajdziemy ekran wyświetlający wszelkie niezbędne dla kierowcy informacje (prędkość, paliwo, znaki drogowe, informacje z nawigacji) - nie uświadczymy już analogowych zegarów. W centralnym miejscu deski rozdzielczej znajduje się ekran multimediów. System opiera się na oprogramowaniu SYNC4. Oznacza to, iż Tourneo Courier zapewnia dostęp do muzyki, podcastów i nawigacji. Oczywiście auto możemy połączyć z naszym telefonem dzięki Android Auto i Apple CarPlay.


Pewnym mankamentem modelu jest natomiast to, iż z poziomu ekranu sterujemy również klimatyzacją. Ford nie zrezygnował jednak całkowicie z fizycznych przycisków i przełączników. Wciąż możemy znaleźć je na panelu środkowym, obok pokrętła głośności radia i przycisku zapłonu. Stylistyka jest zdecydowanie na plus i gdyby pokazać nam samo wnętrze, bez świadomości, z jakiego modelu pochodzi, prawdopodobnie w ogóle nie przyszłoby nam do głowy, iż jest z kombivana. W gruncie rzeczy dostęp do poszczególnych funkcji jest intuicyjny, a konkretne elementy rozmieszczone w taki sposób, iż naprawdę trudno byłoby to ułożenie zapomnieć.


Wewnątrz jest też mnóstwo schowków na różnego rodzaju drobiazgi, nie zabrakło indukcyjnej ładowarki. Warto wspomnieć również o bardzo pojemnych kieszeniach w drzwiach. Kierowca ma także do dyspozycji dość pojemny schowek znajdujący się za ekranami. Warto tu wspomnieć jeszcze o jednej rzeczy. W przeciwieństwie do większości aut zamiast kawałka plastiku, na którym możemy oprzeć rękę, w Tourneo Courier znajdziemy podłokietnik z prawdziwego zdarzenia - obszyty miękkim materiałem. Nie oszczędzano go - kiedy złapiemy podłokietnik, bez problemu będziemy mogli go gnieść.


Czy w Fordzie Tourneo Courier jest dużo miejsca z tyłu?


Miejsca na głowę jest pod dostatkiem. jeżeli chodzi o przestrzeń na wysokości ramion - Tourneo Courierem spokojnie mogą podróżować z tyłu trzy dorosłe osoby. Nie będą też narzekać na miejsce na nogi. Oczywiście przesuwane drzwi znacząco ułatwiają wsiadanie i wysiadania, a także zapinanie dziecka do fotelika w ciasnych pomieszczeniach.


Pojemność bagażnika Forda Tourneo Courier


Skoro test dotyczy kombivana, nie można pominąć walorów ładunkowych. Wpierw jednak doprecyzujmy kwestię rozmiarów Tourneo Couriera. Nasz egzemplarz to topowa wersja Active i największa z oferowanych wariantów.


Ford Tourneo Courier. Wymiary
Wersja

Trend

Titanium

Active


Długość całkowita

4 337 mm

4 337 mm

4 343 mm


Szerokość z lusterkami

2 076 mm

2 076 mm

2 076 mm


Wysokość (bez relingów)

1 817 mm

1 817 mm

1 836 mm


Rozstaw osi

2 692 mm

2 692 mm

2 692 mm


Biorąc pod uwagę przestrzeń wewnątrz może wydawać się, iż na bagażnik nie zostało zbyt wiele miejsca. Fordowi udało się jednak wygospodarować 1 188 litrów pojemności. I to przy rozłożonej tylnej kanapie. jeżeli uznamy, iż to za mało i ją złożymy, uzyskamy wówczas choćby 2 162 litry (licząc od dachu). Na pace znalazły się różnego rodzaju schowki i haczyki na drobiazgi, a także wyciągana szuflada, do której możemy schować np. brudne buty, by nie zanieczyszczać reszty bagażnika.


Silniki w Fordzie Tourneo Courier


Zbyt wiele opcji do wyboru niestety nie ma. Klienci mogą liczyć tylko na jeden silnik w dwóch wariantach. Litrowa jednostka benzynowa generuje 125 KM i 200 Nm momentu obrotowego. Napęd trafia na przednią oś. Nabywca może jedynie zdecydować, czy woli sześciobiegową skrzynię manualną, czy też siedmiobiegowy automat. W pierwszym przypadku auto rozpędza się do pierwszej setki w 11,3 sekundy, a w drugim w 11,1 s. Niezależnie od wybranej wersji prędkość maksymalna to 175 km/h.


Jak jeździ Ford Tourneo Courier?


Osiągi "na papierze" nie napawają optymizmem, ale trzeba przyznać, iż Tourneo Courier jest wystarczająco żwawy, by w codziennej eksploatacji zapewnić odpowiednią dynamikę. Nie ma też na co narzekać w czasie jazdy na drogach szybkiego ruchu. Trudno zarzucić coś również manualnej skrzyni. Przełożenia są zestopniowane w taki sposób, by samochód sprawnie poruszał się zarówno po mieście, jak i w trasie. Manewrowanie autem w ciasnych uliczkach nie stanowi problemu, a to m.in. dzięki stosunkowo niewielkim rozmiarom tego kombivana. Na plus jest także kultura pracy silnika - wkręcanie go na wyższe obroty nie sprawia, iż odpowiada nam przeraźliwym wyciem. Jak na auto o takiej, a nie innej, bryle, docenić należy również wyciszenie. Porównując go z innymi autami segmentu - fantastyczna robota.


Atutem samochodów Forda zawsze było bardzo dobre prowadzenie. Tourneo Courier nie stanowi w tym względzie żadnego wyjątku. Kierownica stawia odpowiedni opór, a sam układ bardzo dobrze informuje kierowcę, co dzieje się z kołami. Docenić należy tutaj również pozycję za kierownicą oraz świetną widoczność.
Ford Tourneo Courier, jak na kombivana, bardzo dobrze radzi sobie również z zakrętami. Oczywiście w porównaniu z crossoverem przechylanie się będzie bardziej odczuwalne, ale gdyby porównać go z Volkswagenem Caddy, zdecydowanie wygrywa. Z drugiej strony inżynierowie nie zapomnieli o komforcie. Miękkie nastawy zawieszenia sprawiają, iż poruszanie się po wyboistych drogach nie będzie owocowało nieprzyjemnymi odczuciami. A co ze spalaniem? Średnie zużycie paliwa tej litrowej jednostki wyniosło 7,8 litra na 100 km (średnie zużycie deklarowane przez producenta to 6,7-6,8 litra). Na usprawiedliwienie dodam jednak, iż przez większość czasu samochód poruszał się po mieście. "Zejście" poniżej 7 litrów w cyklu mieszanym z pewnością nie będzie stanowiło problemu.


Ford Tourneo Courier. Wyposażenie


Ford Tourneo Courier dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia - Trend, Titanium i Active. W standardzie klienci otrzymują m.in.:
system Pre Collision Assist zapobiegający kolizjom (kamera) z asystentem skrętu w lewosystem wspomagający utrzymanie w pasie ruchusystem rozpoznawania znaków ograniczenia prędkościsystem monitorowania koncentracji kierowcysystem ostrzegania przed jazdą pod prąd8-calowy ekran multimediówbezprzewodowa łączność z telefonem za pośrednictwem Android Auto i Apple CarPlay8-calowy wyświetlacz wskaźnikówmanualną klimatyzacjęelektrycznie sterowane przednie szybyczujniki parkowania z tyłuręcznie regulowane fotele kierowcy i pasażera15-calowe felgi stalowe
W odmianie Titatnium otrzymujemy dodatkowo m.in.:
klimatyzację z automatyczną regulacją temperatury czujniki parkowania z przodukamerę cofaniarelingi dachowe w srebrnym kolorzebezprzewodową ładowarkę16-calowe felgi aluminiowe
W topowej wersji wyposażenia znajdziemy m.in.:
system Pre Collision Assist 2 zapobiegający kolizjom (kamera i radar) z asystentem skrętu w lewoadaptacyjny tempomatsystem monitorowania martwego polasystem nawigacji satelitarnej17-calowe felgi aluminiowe


Ile kosztuje Ford Tourneo Courier?


Trzeba przyznać, iż ceny Forda Tourneo Courier są, jak na współczesne warunki, całkiem atrakcyjne. Podstawowa wersja wyposażenia w wariancie napędowym z sześciobiegową skrzynią manualną kosztuje 99 876 zł. Topowy wariant, Active, wraz z siedmiobiegowym automatem to koszt wynoszący 121 893 zł.


Ford Tourneo Courier. Ceny
Wersja

Trend

Titanium

Active


1.0 EcoBoost, 125 KM, 6-biegowa skrzynia manualna

99 876 zł

107 994 zł

114 513 zł


1.0 EcoBoost, 125 KM, 7-biegowa skrzynia automatyczna

107 256 zł

115 374 zł

121 893 zł


Są to atrakcyjne ceny na tle choćby innych aut z segmentu kombivanów. Dla przykładu Volkswagen Caddy w wersji osobowej i w standardowym wyposażeniu (porównywalnym z Tourneo Courier) to koszt 140 577 zł. W zamian otrzymujemy auto z 116-konnym silnikiem benzynowym i sześciobiegową skrzynią manualną. Warto jednak zaznaczyć, iż w gamie napędowej modelu Volkswagena znajdują się również warianty wysokoprężne.
A jak Tourneo Courier prezentuje się na tle Pumy? Katalogowo ceny crossovera po modernizacji startują od 110 300 zł. w tej chwili jednak koszt zakupu obniżony został do 99 900 zł. W zamian otrzymujemy auto z litrowym silnikiem benzynowym o mocy 125 KM i sześciobiegowym manualem. Tu jednak mamy większy wybór, jeżeli chodzi o warianty napędowe - dostępne są także warianty o mocy 155 KM i 170 KM. Puma oferuje również więcej wersji wyposażenia. W standardzie znajdziemy m.in. system wspomagający utrzymanie auta w pasie ruchu, funkcję ostrzegania przed jazdą pod prąd, reflektory Full LED, 12-calowy wyświetlacz multimediów, 12,8-calowy wyświetlacz przed kierowcą, czujniki parkowania z tyłu czy kamerę cofania.


Ford Tourneo Courier zamiast crossovera. Czy to dobry pomysł?


Bez wątpienia, jeżeli chodzi o praktyczność i stylistykę Tourneo Courier jest świetnym wyborem. Wielki bagażnik, bardzo dobre prowadzenie, stosunkowo niezłe wyposażenie oraz atrakcyjna cena sprawiają, iż samochód stanowi wyjątkowo ciekawą propozycję w porównaniu z konkurencją. Czy jednak jest lepszym wyborem od swojego technicznego bliźniaka - Forda Pumy? jeżeli chodzi o praktyczność - to idealny wybór dla zamieszkałych w miastach rodzin z małymi dziećmi - auto stosunkowo niewielkie, a przy tym pojemne i zapewniające zadowalającą dynamikę, kiedy trzeba ruszyć w trasę. o ile jednak mowa o możliwości wyboru odmian wyposażenia czy, przede wszystkim, wersji napędowych, Tourneo Courier zostaje w tyle.
Idź do oryginalnego materiału