Ford Scorpio – pod dyktando jutra | Prezentacja z „Motoru” nr 26 z 1985 r.

4 godzin temu

Ford Scorpio – sukcesor mocno leciwej już Granady i zarazem nowy przedstawiciel, jak to określono, „klasy dużej” – w momencie debiutu robił potężne wrażenie swoją nowoczesnością. Od etapu prac konstrukcyjno-badawczych przez innowacyjną produkcję aż po sam jej efekt. Topowy wtedy Ford to model do dziś z sentymentem (a nierzadko też z podziwem) wspominany w naszym kraju. Przypominamy prezentację tego auta z „Motoru” z 1985 r.

Corocznie na świecie ma miejsce kilkanaście premier oryginalnych samochodów osobowych. Są wśród nich pojazdy różnych klas. Bez względu jednak na rodzaj czy klasę nowe samochody spełniają jeden podstawowy warunek – są dostosowane do wymagań jakie postawiono pojazdom roku 2000.

Do niedawna jeszcze, gdy prezentowano wizje samochodów przełomu XX i XXI w., wielu ludzi odnosiło się do nich sceptycznie. Nie przypuszczano, iż elektronika znajdzie tak szerokie zastosowanie w pojazdach, iż uda się opracować tak doskonałe aerodynamicznie nadwozia i tak oszczędne układy napędowe w samochodach wytwarzanych seryjnie.

Bezpośredni konkurent Lancii Themа został opracowany przez firmę Ford. Zachowane zostało podobieństwo do Sierry i, jak zapowiadają przedstawiciele fabryki, do najnowszej Fiesty. fot. Ford

Nie zapominajmy, iż niefachowcy oceniali przyszłość jedynie na podstawie konstrukcji istniejących, a przecież nie były one najdoskonalsze. Jeszcze trzy lata temu średnia wartość współczynnika oporu aerodynamicznego dla samochodów europejskich wynosiła 0,4. Obecnie, biorąc pod uwagę konstrukcje, które pojawiły się na rynku w ciągu ostatnich trzech lat, wartość ta z pewnością nie przekracza 0,36.

Postęp, jaki dokonuje się w rozwoju konstrukcji samochodów a jest to proces ciągły, najłatwiej można obserwować analizując parametry samochodów klas najwyższych. W nich bowiem można zastosować to wszystko, co jest rzeczywiście supernowoczesne i co mimo wysokich kosztów da się sprzedać. Jak wykazuje praktyka, rozwiązania raz zastosowane w pojazdach rozpowszechniają się bardzo gwałtownie i prędzej czy później trafiają do samochodów mniejszych, choćby tych najtańszych.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/scorpio-kolejny-ford-o-niecodziennych-ksztaltach-motor-nr-20-1985,aid,4456

Najnowsze techniki konstrukcyjno-badawczo-produkcyjne posłużyły ostatnio do opracowania i wyprodukowania nowego samochodu klasy dużej, Forda Scorpio. Trzeba tu zauważyć, iż samochody klas najwyższych cieszą się rosnącą popularnością w całej Europie. W Europie Północnej ich udział na rynku samochodów osobowych sięga 15%.

W przypadku Scorpio nowoczesność odnajdujemy już na etapie konstruowania. Podczas opracowania konstrukcji posłużono się bowiem komputerowymi technikami obliczeniowymi i grafiką komputerową, pozwalającą na dogłębna analizę procesu konstruowania i wybór rozwiązań optymalnych.

Przygotowanie współczesnego samochodu osobowego trwa przeciętnie pięć lat. W związku z rosnącymi wymaganiami międzynarodowych przepisów trudno sobie wyobrazić, aby konstruktorzy mogli nie posługiwać się nowoczesnymi technikami obliczeniowymi i grafiką komputerową. fot. Ford

Można na przykład śledzić występowanie maksymalnych naprężeń, jakie pojawiają się w nadwoziu przy różnych jego obciążeniach, odkształcenia w czasie zginania i skręcania lub zachowanie się nadwozia, gdy zostanie poddane drganiom. Te wszystkie prace przyspieszają oczywiście przygotowanie nowego samochodu i zmniejszają do minimum liczbę poprawek wprowadzanych w prototypach.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/ford-scorpio-dyskretny-urok-luksusu,aid,1728

Istotnym elementem opracowania konstrukcji Scorpio były badania aerodynamiczne, pozwalające dopracować kształt nadwozia i poszczególnych elementów, tak aby stawiały minimalny opór przepływającym strugom powietrza. Łatwo to zauważyć w czasie badania zwanego wizualizacja opływu, w którym stosuje się kolorowe dymy ułatwiające obserwacje.

Badania aerodynamiczne są już dzisiaj powszechnie stosowane. Wynika to głównie z wpływu kształtu i wykończenia nadwozia na ekonomiczność eksploatacji. Dla przykładu Scorpio, którego długość wynosi 4,6 m, ma cx o wartości 0,33 i średnio zużywa 7,8 dmł benzyny na 100 km (z silnikiem 1,8 dmł). fot. Ford

W wyniku badań w tunelu, Scorpio otrzymał interesujący kształt nadwozia. Główne szyby przyklejone są do szkieletu, krawędzie drzwi przykrywają słupki, pokrywa silnika zasłania złożone wycieraczki. Wyprofilowanie części tylnej stanowi swoistego rodzaju spoiler. Mimo wprowadzenia tego typu rozwiązań cx Forda Scorpio ma wartość 0,33, a więc wcale nie jest tak niska, jak można by sądzić. Pamiętajmy, iż ta sama wartość dla Renault 25 wynosi 0,28. Konstruktorzy Forda byli jednak zdania, iż walka o cx nie może odbywać się kosztem komfortu jazdy i uznali osiągniętą wartość za zadowalającą.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/citroen-cx-samochod-na-lat-20-prezentacja-z-motoru-nr-44-z-1974-r,aid,4363

Nowości konstrukcyjne Scorpio nie mogą przysłaniać osiągnięć technologicznych, jakie odnajdujemy w procesie jego produkcji. Jest on bardzo zrobotyzowany i zautomatyzowany. Między innymi w spawalni zastosowano 164 roboty, które wykonują 90% wszystkich zgrzein łączących poszczególne elementy struktury. Z jednej strony poprawia to jakość produkcji, z drugiej zapewnia rytmiczność i stałą, wysoką wydajność pracy.

Nowoczesna produkcja nowego samochodu możliwa jest dzięki wykorzystaniu robotów. Są one stosowane głównie w spawalni i lakierni. fot. Ford

Roboty są oczywiście wykorzystywane również w innych wydziałach fabryki, jak na razie dominujące znaczenie mają jednak w produkcji nadwozia, jego malowania i zabezpieczania antykorozyjnego.

Oryginalną nowością zastosowaną w procesie wytwarzania nowego Forda jest kompletny montaż drzwi pojazdu na oddzielnej linii. Szkielet drzwi mocowany jest do specjalnych ram, a następnie uzupełniany wszystkimi elementami wyposażenia, w tym również lusterkami bocznymi i klamkami. Dopiero po całkowitym uzbrojeniu drzwi są one przykręcane do nadwozia przesuwającego się na przebiegających obok przenośnikach podwieszonych.

Ciekawostką technologiczną Scorpio jest oddzielenie montażu drzwi od montażu nadwozia. fot. Ford

Opracowanie naprawdę nowoczesnego samochodu wymaga jak widać nie tyko wykorzystania najnowszych technik projektowania i badania, ale i przyszłościowych technologii. Tylko one bowiem umożliwiają szybkie rozpowszechnienie ciekawych pomysłów i zmniejszenie kosztów wytwarzania nietypowych konstrukcji.

Dzięki metodom wytwarzania udało się zastosować np. ogrzewane szyby przednie, które choćby przy osiemnastostopniowym mrozie stają się przejrzyste już po trzech minutach od chwili włączenia ogrzewania. Wszystko dzięki umieszczeniu w laminacie pokrywającym szybę przewodów elektrycznych o grubości 1/5 średnicy włosa ludzkiego.

Można mieć nadzieję, iż już niedługo rozwiązania sprawdzone w pojazdach luksusowych znajdą zastosowanie w tańszych modelach poprawiając w ten sposób bezpieczeństwo jazdy na naszych drogach.

Tekst: Jerzy Borkowski, zdjęcia: Ford; „Motor” 26/1985

Idź do oryginalnego materiału