Nowy Ford F-150 trzeciej generacji zadebiutował. To, co czyni go wyjątkowym, nie znajduje się pod maską.
Ford F-150 Raptor na początku będzie dostępny ze zaktualizowaną 3,5-litrową jednostką V6 Ecoboost z podwójnym doładowaniem
Połączono ją z 10-stopniowym automatem. Ford nie ujawnił jeszcze, ile ma koni, zasłaniając się brakiem certyfikacji, ale potwierdził niewielką różnicę mocy w porównaniu ze starą generacją (450 KM).
Już jednak wiadomo, iż w przyszłym roku trafi do oferty model R z V8. Będzie to odpowiedź na 700-konnego RAM-a 1500 TRX. Całkiem możliwe, iż pod maską zagości V8 z Mustanga Shelby GT500 (760 KM).
Nowy F-150 Raptor pozostaje wierny stylistyce poprzednika inspirowanej myśliwcem F-22 Raptor
Nie sposób pomylić go z żadnym innym pojazdem. To jest po prostu Raptor. Ma muskularny wygląd, jest wielki i dość wysoki. najważniejsze elementy jego stylistyki obejmują zaciemnioną kratkę i nowe reflektory, które rozciągają się niemal od błotnika do błotnika. Z tyłu na klapie dumnie pręży się napis Ford, a na masce umiejscowiono sporych rozmiarów wlot powietrza, który uzupełniają dwa boczne otwory wentylacyjne.
Ford F-150 Raptor wyróżnia się osłoną podwozia – szerszą niż kiedykolwiek wcześniej
Według Forda nowy Raptor trzeciej generacji przesuwa granicę w stronę ciężarówek w stylu Baja. Ma wyraźnie podniesione, elektronicznie sterowane zawieszenie z amortyzatorami Fox Racing. Całkowicie nowa jest też rama, która ma zapewnić wytrzymałość w najtrudniejszych warunkach.
W każdym nowym Fordzie Raptor na wyposażeniu znajdzie się elektronicznie blokowany tylny dyferencjał.
W opcji można będzie zaznaczyć z przodu mechanizm różnicowy Torsen.
Po raz pierwszy w historii Ford zaoferuje opony w rozmiarze 37-cali (opcja to 35-cali)
Prześwit wtedy wyniesie 33 cm. Z innych ważnych parametrów charakterystycznych dla off-road: kąt natarcia Raptora wynosi 33,1 stopnia, kąt rampowy – 24,4, a kąt zejścia – 24,9 stopnia.
Na pokładzie nowego Raptora nie brakuje technologicznych nowości
Poruszanie się po bezdrożach ułatwi system zarządzania terenem (Terrain Management System) z siedmioma dostępnymi trybami jazdy: Slippery, Tow/Haul, Sport, Normal, Off-Road, Baja oraz Rock Crawl. Tryby regulują zachowanie się skrzyni biegów, dostosowują układ kierowniczy i zawieszenia do nierówności oraz optymalizują pracę silnika oraz układu wydechowego, który zapewnia gardłową ścieżkę dźwiękową, szczególnie w trybach Sport i Baja. Zbiornik paliwa o pojemności 36 galonów (136 l) pozwoli pokonać ponad 800 km.
Nowością jest system Trail 1-Pedal Drive, który umożliwia kierowcy jazdę w trudnych warunkach przy użyciu jedynie pedału gazu. Działa to tak, iż jego odpuszczenie natychmiastowo uruchamia proces hamowania. Towarzyszy mu układ Trail Control (terenowy tempomat) i opcjonalny pakiet kamer 360 stopni.
Ford F-150 Raptor nie ma jeszcze ceny
Do amerykańskich salonów trafi w najbliższych miesiącach. Mieszkańcom Starego Kontynentu pozostanie import prywatny.
Zdjęcia: motor1.com