Nie jest tajemnicą, iż napęd hybrydowy stał się „dieslem” naszych czasów. Prawdą jest także, iż elastyczna opcja „mild hybrid” jest często krytykowana, jako dyskusyjna forma redukcji emisji spalin. Często także oskarżana o niewielkie oszczędności na tankowaniu. Czy zatem Fiat wypuszczając na rynek pierwsze modele z nowym systemem łagodnej hybrydy MHEV, dobrze zainwestował?
Fiat Pulse i Fastback T200 Hybrid maja już cenniki w Brazylii
Czy nowe modele, jakie wypuścił na brazylijski rynek Fiat i Stellantis są warte tego, by zapłacić za nie więcej? To pierwsze pojazdy hybrydowe MHEV produkowane w tym kraju. Dla wielu nie mają nic wspólnego z ogromem zalet prawdziwej hybrydy, jaką może się pochwalić np. Toyota. Czy wysiłki inżynierów Stellantis ograniczają się niejako do zabawy użytkownika z 12-woltowym układ łagodnej hybrydy, czy generują oszczędności?
Do stworzenia Fiata Pulse i Fastback T200 Hybrid wykorzystano kreatywność inżynierów, którzy chcąc zwiększyć wydajność 12-woltowego układu miękkiej hybrydy, połączyli go z 3-cylindrowym 12-zaworowym silnikiem o poj.1 litra o mocy 130 KM T200 turbo flex. Współpracuje on z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Co ważne silniki T200 Hybrid są pierwszymi hybrydami na etanol.
Bezpośredni wtrysk paliwa i sterowanie zaworami ze zmianą elektropneumatyczną (system MultiAir III), pozwoliło uniknąć wygórowanych kosztów, a także ma sprawić, iż korzystanie z lekkiego samochodu hybrydowego będzie generować większą przyjemność. Hybrydowy duet Fiata trafił już na brazylijski rynek i zadebiutował w wersjach wyposażenia Audace i Impetus. Ile trzeba za nie zapłacić i czy warto?
Cennik nowych hybrydowych modeli zaczyna się od około 100 000 złotych
Każdy z modeli jest w dwóch wyżej wymienionych wersjach do wyboru. Za Fiata Pulse Audace T200 hybrid trzeba zapłacić 125 990 R$ (ok. 90 tys. zł), wersja Impetus kosztuje 140 990 R $ (ok.100 tys. zł). jeżeli chodzi o model Fastback T200 Hybrid, to cena obu wersji wynosi odpowiednio: 151 990 R$ (ok. 108 tys. zł) i 161 990 R$ (ok. 115 tys. zł).
Poprzednicy bez pakietu MHEV byli tańsi o 2000 R$ (ok. 1400 zł) w każdej z wersji i będą na rynku przynajmniej do końca tego roku. Dlatego wielu sobie zadaje pytanie, czy warto dopłacać? Spójrzmy na pierwsze dane zużycia paliwa z udostępnionych testów.
Hybrydowy Fiat na etanol oszczędza, ale tylko w mieście
Według Autoesporte Fiat Fastback T200 Hybrid osiąga w mieście 12,6 km/l na benzynie i 8,9 km/l na etanolu. W trasie spalanie sięga wartości 13,9 l/100 km na benzynie i 9,8 6/100 km na etanolu. jeżeli chodzi o hybrydowego Fiata Pulse, to oficjalne średnie w cyklu miejskim wynosi 13,4 l/100 km na benzynie i 9,3 l/100 km na etanolu. Na autostradzie samochód potrzebuje odpowiednio 14,4 l paliwa na na 100 km i 10,2 l/100 km.
Tu można dojść do zaskakujących wniosków, jeżeli spalinowa wersja Fiata Fastback Audance osiąga w mieście średnie spalanie 11,9 l/100 km na benzynie i 8,4 l/100 km na etanolu. Dla porównania na autostradzie te wartości wynoszą odpowiednio 14,6 l oraz 10,2 l. Widać, iż Fiat MHEV minimalnie więcej oszczędza w mieście, a na autostradzie jest mniej ekonomiczny. Jak to wygląda w przypadku porównania modelu Pulse?
Tutaj zarówno w wersji spalinowej Audace, jak i Impetus, średnie spalanie wynosi 12,1 l/100 km na benzynie i 8,4 l na etanolu. Na autostradzie liczby są dokładnie takie same jak w przypadku opcji dostępnych w pakiecie MHEV. Wynoszą więc odpowiednio 14,4 l i 10,2 l na benzynie i etanolu. To oznacza, iż mały silnik elektryczny o mocy 4 KM opracowany przez firmę do działania w systemie hybrydowym typu „mild flex” pomaga ograniczyć emisję zanieczyszczeń. Zastępuje alternator i rozrusznik i jest połączony paskiem z wałem korbowym silnika spalinowego oraz przewodami z małym akumulatorem umieszczonym pod siedzeniem kierowcy. Trudno tu zatem mówić o zaletach na miarę pełnej hybrydy.
Hybrydowe coupe Fiata może przyciągać wyglądem i dobrym wyposażeniem
Pod względem konstrukcyjnym hybrydowy Fastback 2025 nie jest niczym nowym. Samochód o nadwoziu w stylu SUV-a coupe ma 4,42 m długości, 1,78 m szerokości, 1,54 m wysokości. Rozstaw osi wynosi 2,53 m, a bagażnik oferuje pojemność 516 litrów.
Kabinę Fastbacka w wersji Audace wyposażono w 10,1-calowe centrum multimedialne, które posiada bezprzewodowe połączenie z Android Auto i Apple CarPlay . Oprócz tego na liście wyposażenia znajduje się m.in.:
– indukcyjna ładowarka do telefonu komórkowego,
– reflektory Full LED,
– kamera cofania i cyfrowa automatyczna klimatyzacja.
Fiat udostępnił w tej wersji także pakiet aktywnego systemu jazdy ADAS. W rezultacie na liście funkcjonalności pojawia się m.in. automatyczne hamowanie awaryjne i asystent utrzymania pasa ruchu.
Samochód w linii modelowej 2025 jest dostępny w 7 kolorach do wyboru, z czego niebieski Amalfi występuje wyłącznie w konfiguracjach hybrydowych Audace i Impetus. W tej ostatniej w standardzie oferuje się także dwukolorowy dach i 18-calowe felgi aluminiowe.
Fiat Pulse HEV dziedziczy wiele od bratniego coupe
Pierwszy brazylijski SUV Fiata również nie zmienia swojego wyglądu. Fiat zachował stylistykę nadwozia z wyższym przodem i reflektorami Full LED. W kabinie wykończonej detalami w kolorze srebrnym i szarym centrum multimedialne jest takie samo jak w bratnim coupe. jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, to pakiet ADAS dostępny jest w wersji Impetus.
Jeśli chodzi o wymiary, Fiat Pulse 2025 to długość, szerokość i wysokość wynoszą odpowiednio: 4,09 m/1,77 m/1,57 m a rozstaw osi wynosi 2,53 m. Ponadto SUV dysponuje przestrzenią bagażową o pojemności 370 litrów. Pod względem kolorystyki nadwozia podobnie jak w przypadku Fiata Fastback można wśród 7 opcji. Niebieski Amalfi występuje jedynie w konfiguracjach hybrydowych Audace i Impetus.
Najtańszy Fiat T200 Hybrid Audace o mocy 130 KM dysponuje m.in.:
– indukcyjną ładowarką do telefonu komórkowego,
– 16-calowymi felgami aluminiowymi,
– kamerą cofania, czujnikami parkowania z tyłu, czujnikiem deszczu i zmierzchu,
– reflektorami Full LED,
– automatyczną klimatyzacją.
Wersja wyposażenia Impetus T200 Hybrid oprócz elementów wyposażenia wersji Audace otrzymuje:
– pakiet ADAS,
– skórzane fotele,
– 7-calowy cyfrowy zestaw wskaźników,
– przednie światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów,
– wbudowaną nawigację GPS,
– 7-calowe felgi aluminiowe,
– dwukolorowy dach.
Fiat oficjalnie nie podał danych dotyczących zużycia, ale zaznacza, iż w modelu Fastback spadło ono o 11,5%, a w Pulse o 10,7%. To dlatego, iż silnik elektryczny nie tylko zastępuje alternator i rozrusznik, ale podczas zwalniania przekształca energię mechaniczną w elektryczną i ładuje akumulatory, gdy są one rozładowane. Minusem platformy Stellantis Bio-Hybrid jest to, iż nie współpracuje z automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem jak Kia Stonic, ani nie ma możliwości skorzystania z tzw. „trybu żeglowania”. Do jazdy w mieście obydwa prezentowane SUV-y znajdą najlepsze zastosowanie. Są zatem dobrą opcją dla poszukujących oszczędności i nowego samochodu w atrakcyjnej cenie. Problem w tym, iż wielu uważa, iż nie warto dopłacać za nową technologię Stellantis.
źródło: Stellantis, Autoesporte