Fiat Coupe – Włosi robili kiedyś naprawdę fajne samochody. Szukajcie, a znajdziecie, to ostatni moment

4 godzin temu

Stylistycznie bliżej mu do Ferrari (trzeba lekko przymrużyć oczy), ale konstrukcyjnie to przednionapędowe Tipo, jeszcze z lat 80., z mocnymi silnikami.

Fiat Coupe

  • Lata produkcji: 1994-2000
  • Przedział cenowy: 2 czy 20 tys zł? Rynek jest skromny, trudno coś uśredniać

Jak na prawdziwe coupe przystało, sportowy Fiat to typowe auto 2+2. Z przodu nie można narzekać na brak miejsca, a przed kierowcą i pasażerem umieszczono deskę rozdzielczą autorstwa Pininfariny, wyróżniającą się biegnącym przez całą jej długość pasem w kolorze nadwozia.

Cała karoseria to natomiast dzieło Chrisa Bangle’a (tak, tego , który po raz pierwszy wprowadził kontrowersyjną stylizację do BMW). Do dzisiaj trudno o bardziej zjawiskowo wyglądający samochód z tamtej ery, a jak na „sportowca” jest też użyteczny na co dzień (bagażnik ma prawie 300 litrów).

Prosty w obsłudze i pasujący do nadwozia kokpit. Czuć klimat auta sportowego z tamtej epoki. fot. archiwum/Motor
Licznik wyskalowany do 280 km/h w najmocniejszych wersjach nie był na wyrost. fot. archiwum/Motor
Coupe jest pełne ciekawych detali stylistycznych. Klamki to tylko jedne z nich. fot. archiwum/Motor
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywany-fiat-multipla-youngtimer-opinie-usterki-silniki-zalety-wady-ceny,aid,4701

Początkowo w Fiacie Coupe oferowano dwie wersje dwulitrowych silników – wolnossącą i turbodoładowaną. Później zwiększono ich moce, a topowa odmiana Turbo otrzymała piąty cylinder. Dodano też jednostkę z Barchetty (1.8/131 KM). Podczas eksploatacji trzeba liczyć się z awariami zawieszenia – wszystko przez zbyt przeciążony przód, zwłaszcza najmocniejszych odmian.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywany-opel-corsa-a-tani-i-prosty-kandydat-na-pierwszego-youngtimera,aid,4742
Pod dużą pokrywą silnika znaleźć można było najmocniejsze silniki Fiata w historii. fot. archiwum/Motor

Polski rynek używanych Fiatów Coupe różni się od zagranicznych. Chociaż nie ma ich dużo (zazwyczaj kilka), przeważają egzemplarze za kilka tysięcy złotych, mające za sobą trudną przeszłość. Na najdroższe trzeba już przeznaczyć ponad 10 tys. zł… a może i więcej. Trudno zresztą mówić o cenach, aut jest mało, wszystko zależy od tego ile ktoś chce wydać.

W Niemczech natomiast idealny (o ile się zachował jakimś cudem) Fiat Coupe jest wyceniany na około 4-10 tys. euro. Z uwagi na niewielką liczbę wyprodukowanych egzemplarzy to jeszcze nie koniec wzrostu cen.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/polski-fiat-126-bis-test-i-badanie-drogowe-motoru,aid,2348

Fiat Coupe: historia modelu

  • 1994: prezentacja Fiata Coupe, początkowo silniki 2.0 i 2.0 Turbo
  • 1996: drobny lifting, nowy silnik 1.8 i modernizacja 2.0
  • 1998: wersja 2.0 Turbo LE
  • 1999: sześć biegów w 2.0 20VT
  • 2000: zakończenie produkcji.

Fiat Coupe: silniki, dane techniczne

Fiat Coupe Silnik Moc Maks. moment obr. 0-100 km/h Prędkość maks. Zużycie paliwa: Naszym zdaniem
1.8 16V 2.0 16V Turbo 2.0 20V 2.0 20V Turbo
benz., 1747 cm3, R4 benz., 1995 cm3, R4 benz., 1998 cm3, R5 benz.., 1998 cm3, R5
131 KM 190 KM 147 KM 220 KM
164 Nm 290 Nm 186 Nm 310 Nm
9,2 s 7,5 s 8,9 s 6,5 s
205 km/h 225 km/h 212 km/h 250 km/h
8,1 l/100 km 9,7 l/100 km 9,1 l/100 km 9,0 l/100 km
Zupełnie bez sensu. Starszy silnik turbo – bardzo trwały, nie tak mocny jak 20V. Ładnie brzmi, trochę brakuje mu momentu obrotowego. Bez wątpienia najlepszy wybór do Fiata Coupe.

Długość/szerokość/wysokość: 425/176/135 cm
Rozstaw osi: 254 cm
Pojemność bagażnika: 295 l

https://magazynauto.pl/testy/fiat-600e-red-elektryk-w-sensownej-formule-test,aid,4044

Fiat Coupe: typowe usterki

  • Pękający kolektor wydechowy w 20VT.
  • Nietrwałe zawieszenie przednie wersji 5-cylindrowej.
  • Słaba trwałość paska rozrządu i turbosprężarek.
  • Opadający wydech – zbyt słabe mocowania.
  • Pękająca tapicerka skórzana.
Skórzana tapicerka wygląda efektownie, ale jak widać – po latach ma tendencję do pękania fot. archiwum/Motor
https://magazynauto.pl/wiadomosci/fiat-600-1966-kontra-fiat-seicento-1998-porownanie-z-motoru-nr-13-z-2000-r,aid,3596

PODSUMOWANIE

fot. archiwum/Motor

Wiadomo, kwestia gustu, ale pokuśmy się o taką ocenę: w tej cenie to najpiękniejsze i najszybsze coupe na rynku. O „małe Ferrari” trzeba zadbać, a wtedy nie powinno sprawiać wielu problemów. Nie wszystkie części jednak łatwo kupić.

Idź do oryginalnego materiału