Ostatni etap WOW. Długa droga do celu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podjęła zdecydowane kroki w sprawie dokończenia Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW), co oznacza przełamanie wieloletniego zastoju w tej bardzo ważnej dla stolicy inwestycji drogowej.
Po ponad dziesięciu latach oczekiwania, instytucja potwierdziła, że rusza z działaniami, których celem jest realizacja brakującego 14-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S17, stanowiącego istotny element stołecznego systemu komunikacyjnego.
Pierwszym krokiem na drodze do zakończenia inwestycji będzie wybór biura projektowego, które dokona ponownej analizy możliwych tras przebiegu planowanej drogi, a także rozważy opcję poprowadzenia jej częściowo w tunelu. GDDKiA zapewnia, że wskazany zostanie wariant najkorzystniejszy pod kątem finansowym, ekologicznym oraz społecznym.
W procesie tym przewidziane są konsultacje społeczne, obejmujące spotkania informacyjne oraz możliwość zgłaszania uwag do proponowanych rozwiązań. Dopiero po przeanalizowaniu wszystkich opinii projektanci podejmą ostateczne decyzje dotyczące przebiegu trasy. Optymistyczny scenariusz zakłada, że budowa rozpocznie się między 2032 a 2035 rokiem, jednak warunkiem tego jest sprawne przeprowadzenie etapu projektowego oraz uzyskanie wymaganych pozwoleń i zgód.
Warszawski Węzeł Drogowy, na który składa się obecnie 68 kilometrów tras, powstaje od 2008 roku. Ostatni kluczowy fragment oddano do użytku w 2022 roku, kiedy ukończona została główna nitka S17 łącząca węzeł Lubelska z węzłem Warszawa Wschód (Zakręt). Pomimo tego, aby w pełni domknąć obwodnicę stolicy, pozostaje do zrealizowania odcinek łączący węzeł Drewnica na S8 z węzłem Warszawa Wschód. Bez jego ukończenia układ komunikacyjny miasta pozostaje niekompletny, co prowadzi do wzmożonego ruchu na drogach wojewódzkich, stanowiąc istotne utrudnienie dla kierowców.
Zakończenie inwestycji jest niezbędne dla poprawy funkcjonowania stołecznej sieci drogowej. Obecnie brak pełnej obwodnicy powoduje znaczne przeciążenie niektórych odcinków dróg. Według danych z Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021, natężenie ruchu na niektórych fragmentach stołecznego ringu sięga niemal 200 tysięcy pojazdów na dobę, jak ma to miejsce na odcinku S8 w rejonie Powązek. Na innych trasach obwodnicy ruch przekracza 100 tysięcy pojazdów dziennie. Ukończenie WOW jest po prostu koniecznością.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze