Xiaomi zwykle kojarzy się ze smartfonami i tanią elektroniką. Ale teraz chiński gigant już oficjalnie wkroczył na rynek samochodów elektrycznych. W czwartek firma pokazała swojego pierwszego elektryka. Model SU7 zaskakuje przede wszystkim ceną.
Prezes firmy Lei Jun przekazał podczas konferencji prasowej, że samochód elektryczny Xiaomi Speed Ultra 7 (SU7) będzie sprzedawany w Chinach cenie 215 900 tys. juanów w wersji standardowej. To ok. 119 tys. złotych lub prawie 30 tys. dolarów według aktualnego kursu. Dla porównania ceny Tesli Model 3 w Chinach zaczynają się od 245 900 juanów (prawie 136 tys. zł lub 34 tys. dolarów). "Dzięki temu posunięciu gigant technologiczny zmierzy się z rywalami z branży pojazdów elektrycznych, w tym Teslą i BYD" - komentuje BBC.
SU7 w wersji PRO kosztuje 249 tys. juanów (ok. 137 tys. zł), a w wersji MAX jest to 299 tys. juanów (prawie 165 tys. zł). "Ceny są o około 15-20 proc. niższe, niż przewidywano" - zauważa dziennikarz Adam Borusewicz, który prowadzi podcast "Energia na zielono".
Lei Jun mówił również wprost, że standardowa wersja elektryka Xiaomi SU7 przewyższa Model 3 Tesli w ponad 90 proc. specyfikacji. Przykładowo elektryk chińskiego giganta podobno posiada zasięg minimum 700 kilometrów (zasięg elektryka Tesli to 606 km). Prezes Xiaomi wskazał, że Model 3 góruje tylko w dwóch aspektach, ale koncern ma to zmienić w ciągu co najmniej 3 lat.
Okazuje się, że Chińczycy naprawdę czekali na ten dzień. Firma Xiaomi ogłosiła, że już w ciągu 27 minut od rozpoczęcia sprzedaży otrzymała ponad 50 tys. zamówień na samochód elektryczny SU7 - pisze CNBC. Dostawy elektryków tej marki mają ruszyć pod koniec kwietnia.
Lei Jun chwalił się podczas konferencji, że fabryka, w której będą powstawały te pojazdy, wykonuje całkowicie automatycznie wszystkie kluczowe etapy produkcji. Stwierdził też, że zakład może wyprodukować jeden samochód elektryczny SU7 w ciągu 76 sekund. Jak wyjaśnia BBC, elektryk Xiaomi będzie produkowany przez oddział państwowego producenta samochodów BAIC Group w fabryce w Pekinie. Jej moc produkcyjna to 200 tys. pojazdów rocznie.
BBC zwraca również uwagę, że Xiaomi pokazał swojego pierwszego elektryka w momencie globalnego spowolnienia wzrostu sprzedaży tego typu pojazdów. To z kolei wywołuje wojnę cenową między koncernami - również w Chinach. Tesla Elona Muska w ostatnich miesiącach obniżyła cenę swoich pojazdów w tym kraju. Podobny krok wykonał chiński BYD, który przebił Teslę i jest obecnie największym na świecie producentem elektryków.