Europejski bestseller za 61 tys. zł jest poza zasięgiem chińskich marek. Główna alternatywa rośnie w siłę dzięki pełnej hybrydzie

5 godzin temu

O ile chińskie marki samochodowe dynamicznie podbijają europejski rynek, o tyle potęgi z naszej części świata przez cały czas są poza ich zasięgiem. Na Starym Kontynencie najlepszą sprzedaż odnotowuje Dacia Sandero, choć maj był kolejnym miesiącem, w którym wygrał jego konkurent Renault Clio. Oba modele wiele łączy, ale też coraz więcej dzieli. To właśnie dlatego ten drugi tak mocno zyskuje.

Czy Clio to będzie nowy, europejski bestseller?

Analitycy Jato Dynamics podsumowali majowe rejestracje nowych samochodów osobowych na 28 głównych rynkach Europy. Zalicza się do nich 25 państw UE, a także Wielką Brytanię, Norwegię i Szwajcarię. W zeszłym miesiącu zarejestrowano 1 107 517 osobówek, czyli o 2,5 proc. więcej niż w maju 2024 r. Klienci przez cały czas najchętniej wybierają napęd spalinowy, do którego już wlicza się także miękkie hybrydy (MHEV). Choć jest to jakiś rodzaj elektryfikacji, to często ma znikomy wpływ na redukcję emisji CO2.

Renault Clio. // fot. materiały prasowe

Jednak elektryfikacja napędów ma coraz ważniejsze znaczenie. Widać to chociażby po Renault Clio, które 21 163 rejestracjami wygrało drugi miesiąc z rzędu. To aż o 12 proc. więcej niż w maju 2024 r. i co interesujące aż 1/4 to rejestracje pełnej hybrydy. To coraz popularniejszy wariant tego modelu, który w wersji spalinowej oferuje tę samą jednostkę co tania Dacia Sandero (w Polsce kosztuje od 61 300 zł). Bestseller rumuńskiej marki Grupy Renault był w maju drugi z liczbą 19 948 rejestracji i obronił prowadzenie po 5 miesiącach.

Dacia Sandero. // fot. materiały prasowe

SUV na podium

Choć SUV-y są najpopularniejszym rodzajem nadwozia, to ich obecność na podium nie jest codziennością. W maju ta sztuka udała się jednak Volkswagenowi T-Roc’kowi, który uzbierał 18 420 rejestracji. W pokonanym polu zostawił m.in. Peugeota 208 (16 485 szt.) i bratniego VW Golfa (15 987 szt.). W drugiej połowie pierwszej dziesiątki obserwowaliśmy zresztą duży ścisk, bo sporo modeli przekroczyło wynik 15 tys. rejestracji. Były to Peugeot 2008 (15 712), VW Tiugan (15 313), Dacia Duster (15 215) i Toyota Yaris Cross (15 178). Ten ostatni model jako jedyny w Top 10 osiagnął taki wynik oferując wyłącznie pełną hybrydę. Do dziesiątki załapał się jeszcze Citroen C3 (14 510), którego 26 proc. rejestracji to były wersje elektryczne.

Volkswagen T-Roc. // fot. materiały prasowe
Idź do oryginalnego materiału