Koncern Suzuki Motor Corporation zaprezentował elektrycznego SUV-a e VITARA podczas Brussels Motor Show 2025 w Belgii. Premiera Suzuki typu BEV (samochód elektryczny z akumulatorami) to pierwsza prezentacja przełomowego modelu marki z Hamamatsu na europejskich targach motoryzacyjnych. Produkcja Suzuki e VITARA rozpocznie się w fabryce Gujarat już wiosną, a sprzedaż w Europie, Indiach i w Japonii, jest planowana latem 2025 r.
e VITARA bazuje na modelu koncepcyjnym „eVX”, który został zaprezentowany na „Auto Expo” w Indiach w styczniu 2023 r. oraz odbywającym się kilka miesięcy później salonie Japan Mobility Show 2023. Model e VITARA to pierwszy globalny strategiczny BEV marki Suzuki. Łączy zaawansowaną technologię z mocną konstrukcją – samochód powstaje na platformie „HEARTECT-e” opracowanej specjalnie dla niego. Gwarantuje zwinną i dynamiczną jazdę, a do tego może być wyposażony w elektryczny napęd na 4 koła „ALLGRIP-e” przydatny także poza utwardzonymi drogami.
e VITARA w skrócie
Nowy model będzie kojarzyć się z solidnością pozostałych SUV-ów Suzuki. Samochód otrzymał koła o dużej średnicy i ma długi rozstaw osi (a co za tym idzie sporo przestrzeni dla kierowcy, pasażerów i na bagaże). Do tego dochodzi zaawansowane wyposażenie ze zintegrowanym wyświetlaczem dużych rozmiarów, zaś solidne panele deski rozdzielczej oraz szeroka konsola środkowa odzwierciedlają motyw przewodni stylistów „High-Tech & Adventure”.
BEV z osiami eAxle oraz akumulatorami litowo-żelazowo-fosforanowymi
W układzie napędowym e VITARY zastosowano oś eAxle, w której zintegrowano silnik z falownikiem (w wersji 4WD są dwie takie osie). Dzięki energii z wydajnych akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowym (zaprojektowanych z myślą o bezpieczeństwie oraz niezawodności)
oraz silnikowi/silnikom (4WD) samochód dobrze przyspiesza ze startu od zatrzymania i podczas wyprzedzania z niskich do wyższych prędkości.
Elektryczny napęd na 4 koła „ALLGRIP-e”
„ALLGRIP-e” to elektryczny układ przeniesienia napędu na 4 koła z dwiema niezależnymi e-osiami, który opracowano na bazie doświadczeń Suzuki w tworzeniu napędów 4×4. System zapewnia nie tylko wysoką wydajność, ale także pozwala na precyzyjną kontrolę z doskonałą reakcją podczas przyspieszania. W trybie Trail, który przyda się poza asfaltem i na drogach nieutwardzonych, w razie zerwania przyczepności koła są najpierw odpowiednio hamowane, a moment obrotowy przekierowany na pozostałe wciąż zachowujące przyczepność (funkcja LSD).
Platforma „HEARTECT-e” specjalnie dla BEV od Suzuki
Charakteryzuje się lekką konstrukcją, chroni przed przebiciami z elektrycznego napędu, a więc przed potencjalnym porażeniem prądem i – dzięki krótkim zwisom z przodu i z tyłu – gwarantuje przestrzeń w kabinie dla kierowcy oraz pasażerów. Podłogę platformy poprowadzono możliwie nisko, aby w samochodzie lepiej rozmieścić akumulatory.