Jeden z najbardziej znanych obiektów drogowych w Austrii – Europabrücke (Most Europejski) – stoi przed poważnymi zmianami. W nadchodzących dekadach kierowcy muszą przygotować się na ogromne utrudnienia, gdyż od 2040 roku most zostanie wyburzony, a budowa nowej konstrukcji i powiązane remonty na trasie Brennerautobahn (A13) mogą potrwać niemal dwie dekady. Dlaczego Most Europejski wymaga takich inwestycji i jakie będą tego skutki dla branży transportowej? Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Krótka historia i znaczenie Europabrücke
- Położenie i parametry techniczne
Europabrücke znajduje się w Tyrolu, na południe od Innsbrucka, i stanowi fragment autostrady A13 (tzw. Autostrady Brennerskiej). Zbudowany w latach 60. XX wieku most ma imponujące 190 metrów wysokości nad doliną rzeki Sill i przez dekady był najwyższym mostem w Europie. - Znaczenie w transporcie międzynarodowym
Autostrada A13 łączy Europę Środkową (Austria, Niemcy, Polska) z Włochami i jest kluczowym korytarzem transportowym, przez który codziennie przejeżdżają tysiące ciężarówek przewożących ładunki na trasie północ-południe Europy. - Atrakcja turystyczna i miejsce sportów ekstremalnych
Oprócz strategicznej roli w transporcie, Europabrücke to także popularne miejsce wśród turystów i fanów sportów ekstremalnych, takich jak skoki na bungee z wysokości blisko 192 metrów.
Skąd pomysł o wyburzeniu i długotrwałe utrudnienia?
- Dlaczego Most Europejski musi zostać zburzony?
W ostatnich latach przeprowadzono liczne ekspertyzy techniczne, które wykazały, iż ponad 60-letnia konstrukcja nie jest w stanie wytrzymać rosnącego ruchu ciężkiego, który z roku na rok się nasila. Pomimo licznych prac konserwacyjnych stan mostu pogarsza się, dlatego podjęto decyzję o jego wyburzeniu w 2040 roku i budowie nowego obiektu w latach 2040–2044. - Rozpoczęte już prace modernizacyjne
Obecnie realizowane są remonty na innych kluczowych odcinkach autostrady A13, takich jak Luegbrücke. Te prace już teraz powodują ogromne korki, a sytuacja może się jeszcze bardziej skomplikować, gdy ruszą przygotowania do rozbórki Europabrücke. - 20 lat utrudnień
Według szacunków ASFINAG (zarządcy austriackich autostrad), do 2044 roku kierowcy muszą przygotować się na częste utrudnienia. Wprowadzane będą zwężenia, okresowe zamknięcia pasów ruchu i objazdy. Przez całe dwie dekady Brennerautobahn może być miejscem stałych korków i opóźnień w transporcie.
Potencjalne scenariusze dla Mostu Europejskiego
- Kompleksowy remont przed wyburzeniem
Do 2040 roku planowane są regularne przeglądy techniczne oraz mniejsze prace wzmacniające, które zapewnią bezpieczeństwo ruchu. - Budowa nowego mostu w latach 2040–2044
Wyburzenie starej konstrukcji rozpocznie się w 2040 roku, a budowa nowej potrwa cztery lata. Nowy most będzie dostosowany do współczesnych wymagań transportowych, w tym większej przepustowości i odporniejszych materiałów. - Modernizacja infrastruktury towarzyszącej
W ramach inwestycji planowane są też prace nad systemem odwodnienia, wzmocnieniem fundamentów oraz unowocześnieniem systemów zabezpieczeń przed osuwiskami i lawinami.
Znaczenie prac na Most Europejski dla kierowców
- Utrudnienia w ruchu międzynarodowym
Europa Środkowa i Południowa odczują skutki inwestycji na A13. Ciężarówki przewożące ładunki na trasie Niemcy–Włochy będą zmuszone do korzystania z tras alternatywnych lub wydłużonego czasu przejazdu. - Alternatywne trasy
Kierowcy mogą rozważyć objazdy przez autostradę Tauernautobahn (A10) przez Salzburg i Villach lub przez przełęcz Reschen (B180). Jednak te trasy mogą również gwałtownie się przeciążać, szczególnie w okresie turystycznym i w czasie świąt. - Możliwe konsekwencje dla branży transportowej
Przewoźnicy międzynarodowi powinni regularnie monitorować sytuację i dostosowywać plany dostaw. Ewentualne opóżnienia mogą wpływać na koszty transportu, terminy dostaw oraz planowanie tras.
Oficjalne źródła i gdzie szukać informacji
- ASFINAG (zarządca dróg w Austrii): www.asfinag.at
- Auto Motor und Sport: Informacje o wyburzeniu Europabrücke
- Portale informacyjne w Austrii: Kronen Zeitung, Tiroler Tageszeitung, ORF
Europabrücke, jako najważniejszy punkt na trasie europejskiej, stoi przed poważnym wyzwaniem. Prace remontowe i wyburzenie mostu od 2040 roku oznaczają niemal 20 lat utrudnień dla kierowców oraz przewoźników międzynarodowych. Jednak nowoczesna infrastruktura, która powstanie do 2044 roku, ma poprawić bezpieczeństwo oraz przepustowość tej strategicznej trasy. Warto śledzić bieżące komunikaty ASFINAG oraz lokalne media, aby dostosować trasy i unikać zatorów.
Zdjęcie: Mnolf, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons
Źródło: asfinag.at / auto-motor-und-sport.de