Elektryki BMW Neue Klasse: nowy wygląd, nowa jakość? Szykuje się rekordowy zasięg

7 godzin temu

Nowa era w BMW nachodzi z pełną mocą. I to dosłownie, bo oprócz całkowitej odmiany w kwestii designu elektryki BMW nowej ery mają też odznaczać się wyjątkowo wysoką mocą ładowania, no i przede wszystkim – imponującym zasięgiem. Ma być także taniej. Jakim cudem?

Jeszcze nie do końca opadł kurz po zamieszaniu, jakie wywołała prezentacja głównych założeń stylistycznych Neue Klasse, a BMW już ujawnia kolejne interesujące informacje. Tym razem są to szczegóły związane z szóstą generacją napędu BMW eDrive – jej debiut jest zapowiadany już na ten rok.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/duze-zmiany-w-dziale-designu-bmw-odchodzi-domagoj-dukec-a-wraz-z-nim-zeby-bobra,aid,4514

Na pierwszy ogień pójdą właśnie auta Neue Klasse, ale nowy napęd niebawem trafi też do Mini oraz Rolls-Royce’a. To ważna zmiana dla BMW, bo pozwoli nie tracić kontaktu z kluczowymi rywalami. Ale po kolei.

Nowe iX3 z nowym napędem eDrive – już w tym roku

Nowa technologia o nazwie „Gen6 eDrive 800 V” zastąpi obecną generację (Gen5) i zadebiutuje jeszcze w tym roku w pierwszym modelu rodziny Neue Klasse – iX3. Stopniowo nowe rozwiązania wdrażane będą w całej gamie elektrycznych BMW, w tym również – w wersjach M.

No a potem ostatnia odsłona architektury napędu elektrycznego trafi także do samochodów Mini i Rolls-Royce. Także sami widzicie, dla BMW to krok dosyć ważny.

BMW zapowiada, iż elektryki Neue Klasse będą stanowiły duży przełom w kwestii ładowania. fot. BMW

Ale istotny i interesujący także dla wszystkich tych, którzy śledzą rynek motoryzacyjny. Szósta generacja eDrive zostanie oparta na architekturze 800 V (tak, wiemy, część innych producentów już z niej korzysta), ale BMW wprowadzi też akumulatory zbudowane z ogniw cylindrycznych – do tej pory stosowano pryzmatyczne.

Takie posunięcie oznacza, iż gęstość energetyczna ogniw zwiększy się aż o 20 proc. BMW obiecuje, iż dzięki temu samochody z technologią Gen6 będą ładować się o 30 proc. szybciej i zaoferują o 30 proc. większy zasięg w porównaniu do obecnych elektrycznych modeli marki. Niektóre wersje mają osiągnąć jeszcze lepsze wyniki.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/na-torze-nardo-padl-nowy-rekord-ale-nie-predkosci-a-wydajnosci-941-km-w-33-godziny,aid,4858

BMW eDrive6: zasięg większy o jedną trzecią

No i to dobre wiadomości, bo wzrost zasięgu o niemal 1/3 to już naprawdę brzmi nieźle. Producent z Monachium podkreśla jednak, iż w wybranych modelach wzrosty zasięgu mogą przekroczyć owe 30 proc., i to dość znacząco. Inna sprawa, iż wszystkie pojazdy Gen6 będą obsługiwać ładowanie dwukierunkowe, co też otworzy nowe możliwości. Tak, wiemy, np. z tej technologii korzysta już np. koncern Kia/Hyundai.

Nowe baterie mają się przełożyć na znacznie wyższy zasięg. Fot. BMW

Inna ważna różnica będzie polegać na tym, iż bateria stanie się w szóstej generacji eDrive integralnym elementem konstrukcyjnym auta. Takie rozwiązanie pozwoli zmniejszyć masę auta, zwiększyć sztywność konstrukcji i poprawić ogólną wydajność. Co więcej, BMW podkreśla, iż gotowe pakiety baterii są wyjątkowo smukłe, dzięki czemu mogą być stosowane nie tylko w SUV-ach, ale także w niższych, bardziej sportowych modelach. Czy to daje nadzieję na „prawdziwe” sportowe elektryki z logo BMW? No oby.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/tak-brzmi-pierwsze-elektryczne-bmw-m3-lubicie-fejkowy-dzwiek-silnika-to-polubicie,aid,4922

Nowe silniki asynchroniczne

BMW pochwaliło się ponadto, iż w elektrycznych modelach z napędem na obie osie z przodu zostaną zastosowane silniki asynchroniczne. Są one bardziej kompaktowe i tańsze w produkcji niż synchroniczne, co pozwoli na obniżenie kosztów i poprawę wydajności układu napędowego.

Szósta generacja elektrycznego napędu BMW to też nowe silniki – w tym te asynchroniczne. fot. BMW

Przedseryjna produkcja układów Gen6 ruszyła w fabryce BMW w Steyr (Austria) już latem 2024 r. Produkcja seryjna ma ruszyć za około pół roku, czyli tuż przed zapowiadanym na jesień debiutem modelu iX3. Aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi problemami geopolitycznymi, BMW zdecydowało się na produkcję baterii dla Neue Klasse w pięciu nowych zakładach – w Niemczech, na Węgrzech, w Chinach, Meksyku i Stanach Zjednoczonych.

Idź do oryginalnego materiału