Elektryczne Subaru Solterra i Uncharted

1 dzień temu

Subaru ogłosiło plan elektryfikacji swoich modeli. Oprócz oferowanych w tej chwili aut z zelektryfikowanym układem e-Boxer, Subaru Europe potwierdziło wprowadzenie aż siedmiu elektrycznych modeli: trzech do 2026 roku i kolejnych czterech do 2028 roku.

Inicjatywy te są spójne z Planem Działań na rzecz Środowiska (Environmental Action Plan 2030), który zakłada długoterminową redukcję globalnej emisji CO? z nowych pojazdów o 90% do 2050 roku (względem 2010 r.), poprzez stały rozwój technologii elektryfikacji oraz efektywności energetycznej.

Równolegle Subaru realizuje Wizję Zero Ofiar Śmiertelnych 2030 – kompleksowe zobowiązanie do wyeliminowania śmiertelnych wypadków z udziałem pojazdów marki dzięki zaawansowanym technologiom wspomagającym kierowcę i zapobiegającym kolizjom. Potwierdzono też, iż pierwszymi z siedmiu elektrycznych modeli (BEV) planowanych dla Europy będą: Solterra, Uncharted i E-Outback w roku modelowym 2026. Wszystkie trzy zostaną wprowadzone do sprzedaży na początku przyszłego roku, co jest dowodem determinacji marki w przyspieszaniu elektryfikacji oraz poszerzaniu oferty modeli elektrycznych w regionie.

Kurs na elektryki

Przedstawiciele japońskiej marki zapowiedzieli też rozpoczęcie niedługo własnej produkcji pojazdów elektrycznych w Japonii. W pełni elektryczny E-Outback będzie wytwarzany we własnych zakładach. Specjalna linia produkcyjna w fabryce Subaru w Oizumi ma ruszyć do 2027 roku.

Subaru Solterra – nowa platforma

Udoskonalenia platformy e-Subaru Global Platform oraz technologii eAxle przyniosły wyraźny postęp w dziedzinie osiągów i komfortu. Moc maksymalna wzrosła o 58% – do 338 KM – co pozwala przyspieszać do 100 km/h w 5,1 sekundy. Układ AWD otrzymał predykcyjne sterowanie, które podczas wyprzedzania dobiera optymalną siłę napędową na każdej osi, dzięki czemu auto reaguje precyzyjnie na sygnały dostarczane z układu kierowniczego i pedału przyspieszenia. System wykorzystuje też różnicę prędkości kół przednich i tylnych, aby przewidywać plany kierowcy, a także steruje podziałem momentu hamowania rekuperacyjnego między przednią i tylną osią – tak, aby samochód pojechał tam, gdzie chce tego kierowca. Efekt to wyższa stabilność i lepsze osiągi w zakrętach, zwłaszcza na śniegu i śliskich nawierzchniach. W połączeniu z prześwitem wynoszącym 210 mm oraz dwutrybowym systemem X-MODE, obejmującym funkcję automatycznej kontroli prędkości w terenie (Grip Control) i Hill Descent Control, Solterra zapewnia dobrą trakcję i stabilność w trudnych warunkach. Dopracowane prowadzenie oraz szybsza reakcja na ruchy kierownicy podkreślają dążenie Subaru do łączenia zaawansowanej technologii elektrycznej z zapewnieniem pewności jazdy poza asfaltem. Wzrosła także użyteczność samochodu, dzięki dwukrotnie zwiększonemu uciągowi – z 750 do 1500 kg – co obok zalet napędu elektrycznego gwarantuje prawdziwą funkcjonalność SUV-a. Dodano również nowe materiały wygłuszające, ograniczające szczególnie słyszalne w autach elektrycznych odgłosy toczenia i szum wiatru.

Akustyczne, tłumiące hałas szyby w przednich drzwiach, wypełnienie struktury nadwozia oraz tylnych nadkoli materiałem izolującym poprawiają komfort rozmów i ogólną ciszę w kabinie. Wygoda jazdy wyraźnie wzrosła dzięki zmianom w nadwoziu i podwoziu, przy zachowaniu nisko położonego środka ciężkości i korzystnego rozkładu masy, a więc znaków rozpoznawczych Subaru. Nowy system zarządzania pracą napędu AWD przewiduje obciążenie kół i optymalizuje rozdział mocy między osiami, a zestrojone przez Subaru zawieszenie skutecznie zredukowało przechyły nadwozia o około 20% względem poprzednika. Zmiany te poprawiają kontakt samochodu z nawierzchnią, dają większe poczucie kontroli i zapewniają płynniejszą i bardziej komfortową jazdę.

Oprócz tego dopracowano sterowanie manetkami przy kierownicy – teraz dostępnych jest 5 poziomów regulacji siły hamowania silnikiem oraz przyspieszenia samochodu, aby łatwiej dopasować charakter auta do preferencji kierowcy.

Priorytetem było zapewnienie funkcjonalności podczas codziennego użytkowania: zwiększono pojemność akumulatora, zoptymalizowano system zarządzania energią i dopracowano ładowanie, co realnie poprawia wydajność i wygodę. Ulepszenie napędu eAxle i wzmocniony silnik z przodu – wsparte wyższym napięciem i nowymi półprzewodnikami – wydłużają zasięg, jednocześnie poprawiając dynamikę oraz kulturę pracy. Zasięg wzrósł o 14% do 532 km na jednym ładowaniu dzięki większemu akumulatorowi litowo-jonowemu o pojemności 73,1 kWh, nowej jednostce sterującej mocą, dopracowanym adekwatnościom aerodynamicznym oraz zoptymalizowanemu zarządzaniu efektywnością przedniego i tylnego silnika. Zintegrowany system wstępnego przygotowania akumulatora utrzymuje jego optymalne parametry, zapewniając wysoką wydajność ładowania choćby w niskich temperaturach, skracając czas uzupełniania energii (DC) od 10 do 80% do 28 minut, czyli o 50% względem poprzednika. Dodatkowo, opcjonalna pokładowa ładowarka o mocy 22 kW redukuje czas ładowania (AC) z ponad 7 godzin do poniżej 4.

Subaru Uncharted

To zupełnie nowy, w pełni elektryczny, kompaktowy SUV Subaru. Zadebiutuje w Europie na początku przyszłego roku jako bezemisyjny odpowiednik modelu Crosstrek e-Boxer. Korzysta z nowej platformy podłogowej, oferuje progresywną stylistykę, wszechstronność oraz wyjątkowe osiągi na drodze i w terenie. Ta konstrukcja przenosi najważniejsze wartości Subaru – bezpieczeństwo, przyjemność, wytrzymałość – do świata aut elektrycznych i dodatkowo je wzmacnia. Uncharted będzie oferowany w trzech wersjach: z dwusilnikowym napędem na wszystkie koła (AWD), w wariancie z napędem na przednie koła (FWD) o zwiększonym zasięgu oraz w wersji podstawowej z napędem FWD. Uncharted AWD łączy wyższą moc i szybsze przyspieszenie z kultowym dla Subaru, stałym i symetrycznym napędem wszystkich kół. Dzięki prześwitowi 21 cm, dużym kątom natarcia i zejścia, systemowi kamer wyświetlającemu widok pod podłogą oraz ulepszonemu systemowi X-Mode (z „terenowym tempomatem”) podkreśla off-roadowy charakter marki, dodając precyzję, wydajność i znacznie wyższą moc napędu elektrycznego. Jest nieco dłuższy, szerszy i wyższy od Crosstreka, ma nieco większy rozstaw osi, jednak podobny promień skrętu i charakterystykę zawieszenia, które pozwalają zachować zwinność kompaktowego SUV-a. Przestrzeń w kabinie pozostaje porównywalna, a praktyczność została zwiększona dzięki bardziej pojemnemu bagażnikowi, większemu uciągowi i relingom dachowym.

Najmocniejsza wersja łączy akumulator litowo-jonowy o pojemności 77,0 kWh z napędem AWD i dwoma silnikami elektrycznymi, generującymi łącznie 338 KM, co pozwala przyspieszyć do 100 km/h w 5 sekund. To najszybszy kompaktowy SUV Subaru z napędem na wszystkie koła, do tego oferujący choćby 525 km zasięgu.

Do wyboru są trzy tryby jazdy, w tym Power, w którym silnik z tyłu wytwarza wyższą moc, co pozwala prowadzić z większą precyzją, choćby podczas sportowej jazdy. Pozostałe dwa warianty modelu mają napęd na przednie koła i jeden silnik elektryczny. Decyzję o wprowadzeniu w Europie dwóch wersji FWD oparto na założeniu, iż powstaną one również na platformie AWD – tak, by zapewnić wszechstronność, wydajność, spokój i pewność prowadzenia podobne do układu AWD. Subaru ma ponad pół wieku doświadczeń z technologią symetrycznego napędu AWD; po 53 latach i ponad 24 milionach sprzedanych aut z tym układem, inżynierowie doskonale wykorzystują zalety nisko umieszczonego środka ciężkości i wdrażają je zarówno w samochodach z architekturą AWD, jak i FWD. Wersja nastawiona na zapewnienie maksymalnego zasięgu – z jednym silnikiem, akumulatorem o pojemności 77,0 kWh i napędem na przednie koła – zapewnia moc 221 KM i choćby 600 km zasięgu. Ofertę uzupełnia wariant podstawowy, z napędem na przednią oś, jednym silnikiem i akumulatorem o pojemności 57,7 kWh – dysponuje on mocą 166 KM i zapewnia zasięg 455 km. Model ten skierowany jest przede wszystkim do klientów ceniących rozsądną cenę. Mniejsza pojemność akumulatora i niższa masa własna auta – o ok. 100 kg względem wersji 77,0 kWh – przekładają się na wyjątkowo przyjemne, zwinne prowadzenie. Wersja bazowa zachowuje te same elementy wyposażenia wnętrza i nadwozia co odmiana o zwiększonym zasięgu, ale oferuje je w niższej cenie.

Wszystkie 3 warianty korzystają z udoskonalonej konstrukcji e-Subaru Global Platform zaprojektowanej specjalnie dla aut z napędem elektrycznym (BEV). Sztywna konstrukcja integruje budowę akumulatora z ramą nadwozia, poprawiając stabilność, bezpieczeństwo i wyciszenie, a jednocześnie zapewnia płaską podłogę i przestronną kabinę. Platforma jest przystosowana do nowej generacji napędu na wszystkie koła Subaru, zaprojektowanego z naciskiem na zapewnienie przewidywalności. Niezależne napędy z silnikami z przodu i z tyłu rozdzielają siłę napędową z dużą precyzją, zapewniając stabilność na prostych, płynne reakcje w zakrętach i dobrą trakcję w każdych warunkach.

Uncharted otrzymał możliwość szybkiego ładowania – uzupełnienie energii od 10 do 80% trwa około 30 minut, również w chłodzie, dzięki funkcji przygotowania akumulatora. Standardowo montowana ładowarka pokładowa AC o mocy 22 kW oraz zaawansowane sterowanie siłą rekuperacji przy pomocy manetek dodatkowo podnoszą codzienną użyteczność auta. Kierowca może precyzyjnie dobrać balans między dynamicznym przyspieszaniem a hamowaniem przy użyciu rekuperacji, w pięciu poziomach, dopasowując ustawienia do warunków i własnych preferencji. Przy najwyższym poziomie hamowania z użyciem rekuperacji samochód zapewnia możliwość jazdy przy użyciu jednego pedału („one pedal”), typową dla aut elektrycznych, gdzie rozpędzanie i hamowanie w dużej mierze obsługuje się tylko pedałem przyspieszenia. Ogranicza to konieczność częstego przenoszenia stopy na hamulec i odciąża kierowcę – zwłaszcza w mieście.

Wersja AWD została wyposażona w system X-Mode z dwoma trybami, a także Grip Control – czyli „terenowy tempomat” – oraz Hill Descent Control, które optymalizują przyczepność i stabilność, dając pewność w trudnych warunkach. Auto wyposażono też w Multi-Terrain Monitor – zestaw kamer, który zapewnia czytelny obraz wokół pojazdu podczas parkowania i w terenie. Po aktywowaniu X-Mode system może wyświetlać kąty pochylenia i przechyłu bocznego, co dodatkowo zwiększa kontrolę. Prześwit wynosi 211 mm, a maksymalny uciąg – zależnie od wersji – od 750 do 1500 kg. Bagażnik o pojemności 404 litrów (V211) i standardowe relingi dachowe podnoszą codzienną funkcjonalność dla aktywnych użytkowników.

Akustyczne szyby w przednich drzwiach, dodatkowe pianki w strukturze nadwozia oraz elementy tłumiące przy tylnych nadkolach poprawiają komfort rozmów i ogólną ciszę. Wyciszenie kabiny było jednym z priorytetów, dlatego inżynierowie ograniczyli hałas drogowy, szumy i wibracje, tworząc spokojne środowisko do rodzinnych rozmów i słuchania muzyki. W we wnętrzu znajdziemy 14-calowy ekran systemu multimedialnego, bezprzewodową łączność Apple CarPlay i Android Auto, dwie ładowarki bezprzewodowe do telefonów i porty USB-C z tyłu. Opcjonalnie dostępny jest system audio marki Harman Kardon, panoramiczny dach, podgrzewane przednie i tylne siedzenia oraz lusterka, a także funkcja odmrażania wycieraczek.

(TSz) Źródło: Informacja prasowa

Idź do oryginalnego materiału