Od kilku lat jesteśmy świadkami elektrycznej rewolucji na dwóch kołach w mieście. Nowoczesne jednoślady wyglądem przypominają klasyczne, a jednak wyróżniają się rozwiązaniami, które wyprzedzają możliwości typowych pojazdów spalinowych. Łączy je najbardziej ekologiczna opcja wśród wszystkich technologii samodzielnej jazdy po mieście. Jaki pojazd zasilany energią elektryczną jest najlepszy na zakorkowanych uliczkach z licznymi spowalniaczami ruchu, sygnalizacją świetlną i ograniczeniami prędkości?
Najogólniej rzecz biorąc, pojazdy elektryczne to takie, które napędzane są silnikiem elektrycznym zasilanym energią z akumulatora trakcyjnego. Pośród wszystkich odmian, typów, rodzajów czy przeznaczenia wszystkie pojazdy łączy to, iż nie posiadają silnika spalającego tradycyjne paliwa kopalne.
Mikromobilność
W transporcie miejskim coraz większą popularność zdobywa kierunek zwany mikromobilnością. Koncepcja zakłada wykorzystanie niewielkich, lekkich i bezemisyjnych urządzeń transportu osobistego umożliwiających pokonywanie krótkich dystansów. Dzięki niewielkim gabarytom i małej masie urządzenia takie ułatwiają poruszanie się po wąskich i zatłoczonych ulicach, a ich alternatywny napęd eliminuje hałas i redukuje ślad węglowy.
Mikromobilność może odegrać kluczową rolę w rozwiązaniu kluczowych problemów: pogarszającego się stanu środowiska oraz coraz dłuższego czasu, jaki poświęcamy na dojazdy. W związku z zachodzącymi zmianami demograficznymi i ogólnym wzrostem populacji miasta zmieniają się w zawrotnym tempie. Aby zmierzyć się z wyzwaniami transportowymi, najlepiej nadają się jednoślady elektryczne.
Motocykl elektryczny
Z roku na rok motocykle elektryczne stają się elementem krajobrazu polskich miast. Mijamy je każdego dnia na ulicach, choć czasami nie zdajemy sobie z tego sprawy, gdyż elektryk w zasadzie nie różni się od modelu spalinowego. Napęd elektryczny jest bezgłośny i zeroemisyjny, stale rośnie zasięg baterii, dlatego jest przyjazny środowisku i mieszkańcom zatłoczonego miasta.
Motocykle elektryczne wyróżnia bardzo tania eksploatacja, łatwe manewrowanie dzięki niskiej masie własnej, legalna jazda buspasem, dobra dynamika jazdy szczególnie przy niskich prędkościach, wysoka niezawodność, niskie koszty serwisowania i bezpieczeństwo użytkowania. Łatwo dla nich znaleźć miejsce postojowe w centrum.
Wysokiej klasy baterie litowo-jonowe pozwalają przejechać 80-300 km na jednym ładowaniu w zależności od stylu jazdy, wagi kierowcy i ukształtowania terenu. Pojazdy wyposażone w systemy rekuperacji odzyskują energię podczas hamowania. Najnowsze modele wyposażone są w hamulce tarczowe (często z systemem ABS) i niskie położenie środka ciężkości, co poprawia stabilność. Szybkość ładowania wynosi standardowo 4-8 godzin, choć niektóre modele ładują się w mniej niż godzinę.
Skuter elektryczny
Podobne parametry trakcyjne mają elektryczne skutery miejskie. Są bardzo ciche i komfortowe, posiadają homologację do jazdy po drogach publicznych, nie emitują spalin oraz CO₂, są mniej awaryjne niż spalinowe, mają niski koszt eksploatacji, duże przyspieszenie oraz łatwe ładowanie dzięki wymiennym akumulatorom. Cicho pracują, przez co nie są hałaśliwe, jak ich spalinowe odpowiedniki.
Jeśli planujesz korzystać z skutera elektrycznego, aby dojeżdżać do pracy lub szkoły, najlepszy będzie model z mniejszą pojemnością baterii, np. który będzie w stanie przejechać ok. 30-40 km na jednym ładowaniu. Do poruszania się po mieście wystarczy skuter o prędkości 25-45 km/h, gdyż zgodnie z polskimi przepisami drogowymi, jest to maksymalna dozwolona prędkość dla skuterów elektrycznych poruszających się po drogach publicznych.
Nośność skutera elektrycznego wynosi zwykle ok. 100-150 kg. jeżeli planujesz przewozić większe ładunki, np. zakupy, wybierz model z większą nośnością, aby uniknąć przeciążenia pojazdu. W przypadku, gdy planujesz przewozić również pasażera, należy wziąć pod uwagę łączną wagę obu osób. Niektóre skutery elektryczne posiadają dodatkowe funkcje, w tym alarm, zintegrowany system nawigacji GPS czy możliwość podłączenia do aplikacji mobilnej.
Rower elektryczny
Rowery elektryczne wyposażone są w silnik, który wspiera mięśnie jeźdźca. Na rynku dostępne są modele, gdzie silnik mocuje się w tylnej piaście, przednim kole lub centralnie. Ten ostatni wariant cieszy się największą popularnością, gdyż nie ma żadnych problemów ze zmianą koła oraz żywotnością akumulatora i jego zabezpieczeniem przed wilgocią. Najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem są rowery z silnikiem w tylnej piaście.
Silnik automatycznie uruchamia się, gdy rowerzysta zaczyna pedałować. Zgodnie z przepisami, maksymalna moc silnika wynosi 250 W, co przekłada się na prędkość do 25 km/h. Akumulatory różnią się wersjami napięcia i pojemnością. Na jednym ładowaniu możesz pokonać kilkadziesiąt kilometrów. Po rozładowaniu baterii możesz przejść na tradycyjne pedałowanie. W każdej chwili wyłączysz silnik dzięki dźwigni hamulca.
Kask
Zgodnie z obowiązującym prawem, każdy użytkownik motocykla ma obowiązek jazdy w kasku ochronnym. Obowiązek ten dotyczy także kierowcy skutera, którego konstrukcyjna prędkość maksymalna przekracza 25 km/h. W przypadku skuterów elektrycznych, które nie przekraczają tej prędkości, prawo nie nakłada takiego obowiązku, ale noszenie kasku jest zalecane.
Aktualne przepisy nie nakładają obowiązku używania kasków ochronnych na użytkowników rowerów elektrycznych o szerokości do 0,9 metra i mocy silnika do 250 W. Jednak choćby dopuszczalna prędkość 25 km/h w razie upadku może doprowadzić do poważnych kontuzji. Dlatego warto rozważyć zakup kasku motocyklowego.

6 dni temu














