Elektryczna rewolucja w Porsche, czyli elektryki dostaną napęd… spalinowy? Na to wygląda

2 godzin temu

Szlaki przecierał m.in. Stellantis, kiedy jakiś czasem temu zapowiedział, iż Fiat nowy 500 – który projektowany był przecież wyłącznie jako samochód elektryczny – jednak dostanie napęd spalinowy. Teraz kolej na Porsche, a sytuacja jest o tyle ciekawsza, iż niemiecka marka była zawsze na pierwszej linii frontu, jeżeli chodzi o elektromobilność i miała w związku z nią bardzo ambitne plany. Wygląda jednak na to, iż ktoś w Zuffenhausen podrapał się w głowę i doszedł do wniosku, iż coś z tym trzeba zrobić.

Kiedy świat usłyszał o tym, iż projektowany wyłącznie pod kątem napędu elektrycznego nowy Fiat 500 dostanie jednak silnik spalinowy, to tu i ówdzie dało się usłyszeć nieco złośliwy rechot przeciwników elektromobilności. „A nie mówiliśmy, to droga donikąd” – powtarzano z pewną dozą satysfakcji. No to teraz satysfakcja może być jeszcze większa, bo wiele wskazuje na to, iż podobną drogą jak Fiat/Stellantis zamierza podążyć Porsche.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/fiat-przerobi-elektryczna-piecsetke-na-spalinowa-i-zabierze-produkcje-tychom-to-juz-niemal-pewne,aid,4030

Taycan nie sprzedaje się tak, jak powinien. No i co dalej?

O sprawie informuje m.in. portal Carscoops. Jednym z czynników, który miał przelać czarę goryczy, są słabe (spadające) wyniki sprzedaży Taycana. Czyli klienci zagłosowali portfelami i wyrazili brak gotowości do rezygnacji z tradycyjnych układów napędowych? Trochę tak to wygląda. Tymczasem Porsche przecież jeszcze niedawno zakładało, iż do końca bieżącej dekady 80 proc. udziału w sprzedaży stanowić będą elektryki (!). Pozostałe 20 proc. miało przypaść na model 911, który co prawda właśnie dostał swoją pierwszą wersję hybrydową, ale o elektryku akurat w kontekście „dziewięćsetjedenastki” mowy nie było.

Macana możesz kupić z każdym silnikiem, pod warunkiem, iż będzie to elektryk. Ale czy tak zostanie? Fot. Porsche

Teraz sprawy mają się nieco inaczej, choć od odważnych deklaracji o niemal pełnej elektryfikacji gamy zbyt wiele czasu minąć jeszcze nie zdążyło. Porsche najpierw więc skrytykowało proponowany zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r., a teraz ma badać możliwość przystosowania modeli zaprojektowanych jako elektryczne do montażu hybrydowych układów napędowych. Cóż, akurat to zadanie będzie wymagało ogromnego wysiłku oraz olbrzymich nakładów finansowych, jeżeli w ogóle okaże się możliwe do wykonania.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/pierwsze-seryjne-porsche-911-carrera-z-napedem-hybrydowym-moc-541-km,aid,4213

Przerobienie elektryka na napęd spalinowy? To trudniejsze niż się wydaje

No bo tak: weźmy na przykład modele 718 Boxster i Cayman – oba będą w pełni elektryczne, klamka w tej sprawie zapadła już dawno. Problem w tym, iż dopasowanie aut projektowanych jako BEV-y do napędu spalinowego może być procesem niezwykle kosztownym i długotrwałym. Ludzie z Porsche będą musieli się więc nieźle nagłowić, by całe przedsięwzięcie w ogóle spięło się pod względem finansowym.

Fiat dał sygnał, teraz tą samą drogą (zapewne) podąży Porsche. Fot. Fiat

Kolejnym modelem, który Porsche prawdopodobnie rozważa pod kątem przystosowania do napędu spalinowego, jest flagowy SUV (kryptonim K1; planowany na 2027-28 r.). Tu chyba będzie nieco prościej, bo auto ma większe rozmiary, poza tym projekt wciąż jest w fazie na tyle wczesnej, iż ewentualne zmiany pod kątem silników spalinowych powinny być łatwiejsze do wprowadzenia.

Klienci chcą silników spalinowych – twierdzi Porsche. To czemu poszło inną drogą?

„Wielu klientów w segmencie premium i luksusowym spogląda w kierunku samochodów z silnikami spalinowymi, jest to wyraźny trend” – powiedział cytowany przez Carscoops dyrektor finansowy Porsche, Lutz Meschke. „Jeśli chodzi o naszą zelektryfikowaną gamę, to jesteśmy elastyczni. Możemy produkować samochody spalinowe, hybrydy plug-in i pojazdy elektryczne na wspólnej linii montażowej w Lipsku” – wyjaśnił Meschke. „Będziemy też opracowywać wersje spalinowe [aut typu BEV], aby odpowiedzieć na zapotrzebowanie ze strony naszych klientów”.

Idź do oryginalnego materiału