W ostatnich latach Holandia intensywnie rozwija infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych, co jest kluczowym elementem strategii zrównoważonego transportu. Jednak jak zauważa wielu z nas, kierowców zawodowych, nowe stacje ładowania są często instalowane kosztem istniejących miejsc parkingowych dla ciężarówek, co budzi uzasadnione obawy, tym bardziej iż miejsc parkingowych dla samochodów ciężarowych w Holandii jest jak na lekarstwo…
Holenderskie media zwracają uwagę na ten problem, podkreślając, iż redukcja miejsc parkingowych dla ciężarówek może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drogach. Kierowcy ciężarówek, zmuszeni do poszukiwania alternatywnych miejsc postoju, często parkują w nieprzeznaczonych do tego miejscach, co stwarza zagrożenie dla ruchu drogowego.
Organizacje branżowe, takie jak Transport en Logistiek Nederland (TLN), apelują do władz o bardziej zrównoważone podejście. Proponują one tworzenie nowych miejsc parkingowych dla pojazdów elektrycznych bez uszczuplania przestrzeni przeznaczonej dla ciężarówek. TLN sugeruje również inwestowanie w infrastrukturę ładowania dla ciężarówek elektrycznych, co mogłoby przyczynić się do bardziej efektywnego wykorzystania dostępnej przestrzeni.
W odpowiedzi na te obawy, niektóre gminy w Holandii rozpoczęły przegląd swoich planów dotyczących infrastruktury ładowania. Na przykład w Rotterdamie władze miejskie analizują możliwości tworzenia stacji ładowania w miejscach, które nie kolidują z istniejącymi parkingami dla ciężarówek. Ponadto rząd holenderski planuje przeznaczyć dodatkowe środki na rozwój infrastruktury ładowania, z uwzględnieniem potrzeb zarówno kierowców pojazdów osobowych, jak i ciężarowych.
Niedobór miejsc parkingowych dla ciężarówek
Kierowcy ciężarówek od dawna zmagają się z ograniczoną liczbą miejsc parkingowych w Holandii. Wielu z nich zwraca uwagę na niewystarczającą liczbę parkingów oraz ich niewielkie rozmiary, co utrudnia znalezienie odpowiedniego miejsca na odpoczynek. Problem ten jest szczególnie dotkliwy w pobliżu dużych miast i kluczowych szlaków transportowych.
Mandaty za nieprawidłowe parkowanie
W obliczu braku dostępnych miejsc parkingowych, wielu kierowców decyduje się na postój w strefach przemysłowych lub innych niedozwolonych miejscach. Holenderskie przepisy zakazują jednak wykorzystywania drogi publicznej jako miejsca do spania, a za takie wykroczenie grozi mandat w wysokości 149 euro.
Dodatkowo, parkowanie w niebieskich strefach bez posiadania tarczy parkingowej może skutkować mandatem w wysokości 90 euro.
Parkowanie w strefach przemysłowych
Wielu kierowców zastanawia się, czy parkowanie w strefach przemysłowych jest dozwolone. W praktyce, w wielu strefach przemysłowych w Holandii obowiązują zakazy parkowania dla ciężarówek po godzinach pracy, zwykle po 18:00. Naruszenie tych zakazów może skutkować nałożeniem mandatu.
Inicjatywy na rzecz poprawy sytuacji
Aby przeciwdziałać problemowi braku miejsc parkingowych dla ciężarówek, holenderski rząd planuje budowę 2400 nowych miejsc parkingowych w prowincji Limburg. Nowe parkingi mają być ogrodzone, strzeżone oraz wyposażone w udogodnienia dla kierowców, takie jak zaplecze gastronomiczne i sanitariaty.
Dodatkowo, w porcie w Rotterdamie rozbudowano parking Maasvlakte Plaza, który w tej chwili oferuje 567 miejsc, co czyni go największym strzeżonym parkingiem dla ciężarówek na świecie.
Odpoczynek w ciężarówce – przepisy i kary
W Holandii kierowcy zawodowi mogą odbierać skrócony tygodniowy odpoczynek trwający 24 godziny w kabinie ciężarówki. Jednakże, zgodnie z przepisami obowiązującymi od lutego 2018 roku, odbieranie regularnego tygodniowego odpoczynku trwającego 45 godzin w kabinie pojazdu jest zabronione. Za naruszenie tego zakazu przewidziana jest kara w wysokości 1500 euro, nakładana na przewoźnika.
Egzekwowanie tych przepisów w Holandii jest rygorystyczne, a kontrole są przeprowadzane regularnie. W związku z tym przewoźnicy powinni zwracać szczególną uwagę na planowanie tras i odpoczynków swoich kierowców, aby uniknąć wysokich kar finansowych.
Chociaż Holandia podejmuje kroki w celu rozbudowy infrastruktury parkingowej dla ciężarówek, obecna sytuacja przez cały czas stanowi wyzwanie dla kierowców zawodowych. Brak wystarczającej liczby miejsc parkingowych zmusza wielu z nas do parkowania w niedozwolonych miejscach, co naraża nas na mandaty. W związku z tym, dalsze inwestycje w infrastrukturę parkingową oraz uwzglęnienie potrzeb kierowców ciężarówek w planowaniu przestrzennym są najważniejsze dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności transportu drogowego w Holandii.