Realny test zderzeniowy nowej elektrycznej ciężarówki Mercedesa ujawnił, jak wyglądają granice bezpieczeństwa przy bocznym uderzeniu i co dzieje się z modułami baterii w sytuacji, której producenci najbardziej chcą uniknąć.

Testy zderzeniowe nowego eActrosa
Elektryczny pojazd Mercedes-Benz eActros 600 do transportu dalekobieżnego łączy sprawność i zrównoważony rozwój z najwyższymi standardami bezpieczeństwa czynnego i biernego. Na wczesnym etapie projektowania wewnętrzny zespół ds. badań wypadków w Mercedes-Benz Trucks analizował istniejące rzeczywiste dane z wypadków i stosował je specjalnie do elementów konstrukcyjnych pojazdu. Celem było konsekwentne dostosowanie środków ochronnych do typowych scenariuszy wypadków w ciężkich warunkach. W ramach jednego z kilku rzeczywistych testów zderzeniowych w Neumünster w Szlezwiku-Holsztynie eActros 600 został poddany zderzeniom bocznym tego rodzaju, które mogą wystąpić w poważnych wypadkach drogowych. Wynik kontroli: Pomimo dużej siły cały system akumulatorów wysokiego napięcia i wszystkie komponenty elektryczne pozostały nienaruszone.
– Od samego początku naszym celem było bezkompromisowe bezpieczeństwo pojazdów – mówi Felix Pietler, inżynier ds. bezpieczeństwa biernego w Mercedes-Benz Trucks. – Zwłaszcza w przypadku napędów elektrycznych ważne jest nie tylko zapewnienie ochrony pasażerów, ale także podjęcie środków mających na celu ochronę bezpośredniego otoczenia.
Kompleksowa koncepcja zderzeniowa zapewnia przestrzeń przeżycia w ekstremalnych warunkach
Wzmocniona kabina kierowcy i zdefiniowane strefy pochłaniania energii w przedniej części pojazdu odprowadzają siły uderzenia w scenariuszach zderzenia czołowego poprzez zoptymalizowane pod kątem zderzeń konstrukcje. W przypadku scenariuszy zderzenia bocznego najnowszy test potwierdził, iż moduły akumulatora wysokiego napięcia pozostały nienaruszone, a obudowa nie wykazała żadnych poważniejszych odkształceń dzięki architekturze ramy opracowanej specjalnie na potrzeby kolizji z udziałem pojazdów ciężarowych w transporcie dalekobieżnym. Ponadto w celu zwiększenia ochrony pasażerów we wszystkich wariantach pojazdu dostępne są systemy poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa.

Za kulisami specjalnego testu
Przed rozpoczęciem testu przeprowadzono analizy oparte na symulacji, zamontowano i precyzyjnie skalibrowano czujniki, a każdy komponent został precyzyjnie dostosowany do scenariusza testowego.
– Osobiście ostatnie dwie do trzech minut przed zderzeniem są dla mnie szczególnie fascynujące – mówi Christoph Berger z zespołu ds. bezpieczeństwa biernego, opisując moment tuż przed rozpoczęciem sekwencji testowej – Wszystko staje się cichsze niż kiedyś, a w powietrzu panuje skoncentrowane napięcie”.
Przy uderzeniu z prędkością ponad 50 km/h w bok samochodu ciężarowego uderza ponad tona masy.
System wysokiego napięcia zaprojektowany z myślą o bezpieczeństwie
W celu zmniejszenia potencjalnych zagrożeń po poważnych uszkodzeniach instalacja wysokiego napięcia (HV) wraz z akumulatorami spełnia rygorystyczne wewnętrzne wymagania w zakresie izolacji, zabezpieczenia mechanicznego i przeciwpożarowego. W ten sposób pojazdy seryjne spełniają wszystkie aktualne normy prawne oraz specyficzne dla marki kryteria kontroli, które znacznie wykraczają poza wymagania ustawowe. Po każdej kontroli fizycznej przeprowadzana jest najpierw kontrola dopuszczenia przez wyspecjalizowane serwisy ratunkowe, dopiero wtedy rozpoczyna się szczegółowy demontaż centralnych elementów w celu analizy uszkodzeń na podstawie danych symulacyjnych.
Dlaczego testy realizowane są choćby po rozpoczęciu produkcji seryjnej?
Mercedes-Benz Trucks przeprowadza regularne testy fizyczne, również w przypadku samochodów ciężarowych już w produkcji seryjnej, w celu ciągłego doskonalenia. Nowe wnioski z danych terenowych są stale wprowadzane. Dzięki temu możliwe jest szybkie wdrożenie rozwoju technologicznego, przestrzeganie zmian prawnych i uwzględnianie nowych wymagań klientów. Dzięki temu podejściu Mercedes-Benz Trucks konsekwentnie realizuje swoje cele Vision Zero w zakresie maksymalnego bezpieczeństwa ruchu drogowego zarówno dla konwencjonalnych, jak i akumulatorowo-elektrycznych pojazdów ciężarowych w Europie.

3 dni temu

















