Elektromobilność wagi ciężkiej – prezentacja elektrycznych ciężarówek Grupy Wróbel

6 miesięcy temu

Grupa Wróbel, przedstawiciel Mercedes-Benz Trucks oraz marki FUSO, zaprezentowała w ODTJ Autodrom Pomorze nowe modele samochodów ciężarowych z elektrycznym napędem. Mercedes-Benz eActros to ciągnik siodłowy z dwoma silnikami o łącznej mocy szczytowej do 400 kW i zasięgiem do 300 lub 400 km, zależnie od wersji. Drugi z modeli to FUSO eCanter, dostępny w 4 kategoriach wagowych – 4,25 T, 6 T, 7,49 T oraz 8,55 T i zasięgiem maksymalnym do 200 kilometrów.

Prezentacja połączona była z teoretycznym pokazem w hali oraz jazdami testowymi, które odbywały się po nitce toru. Elektromobilność w tej klasie transportowej to kontrowersyjna nowość.

Ciężarowe podwozia, oferujące nieduże zasięgi w stosunku do spalinowych odpowiedników, mogą znaleźć zastosowanie np. w transporcie śmieci – jako śmieciarki, albo dla lokalnych firm, np. sklepów meblowych.

Mercedes-Benz eActros

Pokazany w ODTJ Autodrom Pomorze eActros 300 Tractor to elektryczny ciągnik siodłowy na krótkie trasy. Jest on swego rodzaju prologiem do elektrycznych ciężarówek tej marki – gotowy jest już bowiem model eActros 600, który docelowo ma się stać modelem alternatywnym względem modeli z silnikiem diesla. Mimo zaawansowania technicznego wydaje się to jednak mimo wszystko syrenim śpiewem. EActros występuje w dwóch odmianach – 300 i 400. Liczby te symbolizują jego zasięg (według danych fabrycznych). Ciężarówka posiada wąską kabinę bez pełnowymiarowej sypialni oraz możliwość ładowania z mocą 160 kW (czyli w 40 minut naładować go można na 100 kilometrów jazdy).

FUSO eCanter

FUSO to spółka zależna od Daimler Truck, dystrybuowana w ramach jednej sieci sprzedaży w Będzieszynie. Model eCanter posiada oś tylną z wbudowanym silnikiem, co zaowocowało bardziej kompaktową konstrukcją napędu i tym samym rozszerzenie dostępnych wariantów.

Oferowane są wersje o dopuszczalnej masie całkowitej 7,5 t w klasach DMC od 4,25 t do 8,55 t. Dostępne są również różne warianty kabiny: oprócz standardowej szerokości – 1695 mm, dostępna jest także szersza kabina – 1995 mm. Rozstaw osi wynosi od 2500 mm do 4750 mm.

Pojazdy wyposażone są w akumulator o pojemności 41,3 kWh i z obciążeniem są w stanie przejechać do 70 km. Opcjonalnie może zamówić pojazdy z dwoma modułami akumulatorowymi, wówczas zasięg wzrasta do 140 km lub z trzema modułami – do 200 km.

Podczas prezentacji w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy w Pszczółkach, dealer Mercedes-benz Grupa Wróbel zaprezentował także elektryczne warianty swoich dostawczych modeli – EQV oraz eCitan.

Idź do oryginalnego materiału