Elektromobilność przyśpiesza w Europie: Polska w ogonie, ale z rekordowym przebłyskiem nadziei

techlove.pl 9 godzin temu

Elektryfikacja motoryzacji w Europie nabiera tempa, ale Polska wciąż pozostaje w tyle – choć najnowsze dane dają iskierkę optymizmu. Według European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), w marcu 2025 roku na europejskich drogach pojawiło się 1 422 628 nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 2,8% rok do roku. Wśród nich aż 17,1% stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV) – to 242 913 sztuk, o 23,6% więcej niż w marcu 2024. Dla kontekstu: na koniec 2024 roku udział BEV wynosił 15,4%, a w marcu 2025, było to 15,3% w UE, więc trend wzrostowy jest wyraźny, choć dane różnią się nieznacznie w zależności od źródła.

Europa przyspiesza, Polska… powoli się rozgrzewa

Liderami elektromobilności pozostają kraje skandynawskie: Norwegia z rekordowym udziałem BEV na poziomie 90,6% (28 623 rejestracje w marcu), Dania (65,5%) i Islandia (42,3%). Polska? Z wynikiem 3,6% po trzech miesiącach zajmujemy przedostatnie, 30. miejsce w Europie, wyprzedzając jedynie Chorwację (1,3%). W samym marcu było nieco lepiej – 4,4% udziału (5 107 rejestracji), co plasuje nas na 29. pozycji, przed Rumunią (2,8%) i Chorwacją. W marcu przybyło u nas 2 311 BEV-ów (+35,5% r/r), ale w ujęciu od początku roku nasze 5 107 sztuk to wciąż kropla w morzu.

Rekordowy kwiecień – światełko w tunelu

Jest jednak nadzieja! Po dwóch tygodniach kwietnia udział BEV w Polsce osiągnął rekordowe 5,1%. jeżeli trend się utrzyma, możemy po raz pierwszy w historii przekroczyć 5-procentowy próg na koniec miesiąca. To wciąż mało w porównaniu do europejskich liderów, ale pokazuje, iż coś się rusza. Posty na X wskazują na frustrację – użytkownicy pytają, dlaczego Polska jest tak zacofana, skoro „nawet niby biedniejsze kraje” radzą sobie lepiej. Może to efekt programu NaszEauto, który mimo, iż działa to wycina z jego spektrum spółki i floty, które to chętniej kupują nowe, a co za tym idzie elektryczne auta.

Tesla traci grunt, Europa się elektryfikuje

Ciekawie wygląda sytuacja Tesli. W marcu jej udział w unijnym rynku spadł do 1,8% (z 2,8% rok wcześniej), a od początku roku to zaledwie 1,3%. Marka wciąż wyprzedza większość konkurencja, ale zdecydowanie traci udział rynkowy. Choć np. W Norwegii Tesla Model Y zdominowała rynek, Europejscy liderzy wolumenów sprzedaży, tacy jak Niemcy (17% udziału BEV w marcu, 112 968 rejestracji) czy Francja (18,2%), napędzają wzrost, ale Polska, pozostaje w tyle razem z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, jak Czechy (5,2%) czy Węgry (7,3%).

Co dalej z elektromobilnością w Polsce?

Kluczowe wyzwania dla Polski to niewystarczająca liczba ładowarek oraz wysokie ceny aut elektrycznych. Brakuje też skutecznych rządowych zachęt, bo programy jak NaszEauto nie przynoszą przełomu, a i są zapowiedziane jako ostatnie w tym kierunku. Mimo to rekordowy kwiecień daje nadzieję, iż możemy powoli nadrabiać zaległości. Czy 2025 rok przyniesie przełom? Ten rok to będzie wysyp bardzo przystępnych cenowo elektryków, może klasyczne CCC – Cena Czyni Cuda, zrobi też kolejny Cud nad Wisłą.

Zródło grafiki: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego – samar.pl

Idź do oryginalnego materiału