Dziś kwalifikacje do 24h Le Mans! Kto jedzie? Jaka będzie pogoda Zapowiedź 24h Le Mans!

news.5v.pl 6 dni temu



Zaczynamy najważniejszy wyścig w roku. Robert Kubica z AF Corse #83 oraz Inter Europol Competition z Jakubem Śmiechowskim powalczą o zwycięstwo.

Harmonogram

Środa, 11 czerwca:
godz. 9:00 – 9:30 – 1. trening Porsche Sprint Challenge
godz. 10:00 – 10:45 – 1. trening Ford Mustang Challenge
godz. 11:15 – 12:15 – 1. trening Road To Le Mans
godz. 12:45 – 13:15 – 2. trening Porsche Sprint Challenge
godz. 14:00 – 17:00 – 1. trening WEC 24h Le Mans
godz. 18:45 – 20:00 – Kwalifikacje WEC 24h Le Mans
godz. 20:30 – 21:30 – 2. trening Road To Le Mans
godz. 22:00 – 00:00 – 2. trening WEC 24h Le Mans

Czwartek, 12 czerwca:
godz. 9:00 – 9:55 – Kwalifikacje Porsche Sprint Challenge
godz. 10:30 – 11:15 – Kwalifikacje Ford Mustang Challenge
godz. 11:45 – 12:40 – Kwalifikacje Road To Le Mans
godz. 13:10 – 13:55 – 1. wyścig Porsche Sprint Challenge
godz. 14:45 – 17:45 – 3. trening WEC 24 Le Mans
godz. 18:25 – 19:25 – 1. Wyścig Road To Le Mans
godz. 20:00 – 20:20 – Sesja Hyperpole LMP2 i LMGT3 WEC 24h Le Mans
godz. 21:05 – 21:55 – Sesje Hyperpole Hypercarów WEC 24h Le Mans
godz. 23:00 – 00:00 – 4. Trening WEC 24h Le Mans

Piątek, 13 czerwca:
godz. 9:30 – 10:15 – 2. wyścig Porsche Sprint Challenge
godz. 11:00 – 11:45 – 1. wyścig Ford Mustang Challenge

Sobota, 14 czerwca:
godz. 8:45 – 9:30 – 2. wyścig Ford Mustang Challenge
godz. 10:05 – 11:05 – 2. wyścig Road To Le Mans
godz. 12:00 – 12:15 – Sesja Warm-up WEC 24h Le MNA
godz. 16:00 – Start 24h Le Mans

Gdzie oglądać?

Wyścig będzie transmitowany w Polsce przez Eurosport. Program transmisji oraz opcje oglądania w Internecie znajdziecie tutaj.

Zasady

Najważniejsze zasady 24h Le Mans znajdziecie tutaj.

Wypowiedzi

Kierowcy AF Corse #83 byli zadowoleni po niedzielnych testach. Ich wypowiedzi przeczytacie tutaj.

Kto pojedzie?

Hypercary

Łącznie do rywalizacji przystąpi 186 kierowców w 62 zespołach. W najwyższej kategorii WEC – Hypercarach – na co dzień rywalizuje 18 załóg, a w Le Mans do tego grona dołączą 3 zespoły:

– Porsche Penske #4 (Felipe Nas, Nick Tandy, Pascal Wehrlein)
– Cadillac WTR #101 (Ricky Taylor, Jordan Taylor, Felipe Albuquerque)
– Cadillac Whelen #311 (Jack Aitken, Felipe Drugovich, Frederik Vesti)

Łącznie zatem będziemy mieli 21 zespołów Hypercarów, a w nich 50 kierowców z licencją platynową, 17 zawodników z przynajmniej 1 wyścigiem F1 na koncie i 1 mistrza świata F1.

LMP2

W Hypercarach będziemy kibicować oczywiście Robertowi Kubicy i AF Corse #83, ale ciekawie dla nas będzie też w LMP2, gdzie zobaczymy dwa polskie zespoły Inter Europol Competition, a w jednym z nich Jakuba Śmiechowskiego.

Łącznie na starcie stanie 17 załóg w Oracach 07 z bardzo mocnymi nazwiskami.

LMGT3

To będzie najliczniejsza kategoria tego wyścigu z 24-ma autami – sześcioma więcej niż w okresie WEC.

Polacy w Le Mans

Dotychczas w powojennej historii tego wyścigu startowało tylko 3 Polaków. Pierwszym był Kuba Giermaziak (7. miejsce w GTE Am w 2015 roku), drugim Jakub Śmiechowski (2019 – 16. miejsce w LMP2, 2020 – 17. miejsce w LMP2, 2021 – 4. miejsce w LMP2, 2022 – 13. miejsce w LMP2, 2023 – zwycięstwo, 2024 – 2. miejsce), a trzecim w 2021 roku Robert Kubica.

Pierwszy start Roberta będziemy pamiętać zawsze. Jego Orlen Team WRT prowadził zaczynając ostatnie. Niestety, 7 km przed metą w aucie prowadzony przez Yifeya Ye doszło do awarii czujnika przepustnicy. Samochód stanął, odbierając naszym zwycięstwo.

W 2022 roku Kubica również walczył o zwycięstwo, ale ostatecznie jego Prema Orlen Team musiał zadowolić się 2. pozycją. To samo miejsce Kubica, Louis Deletraz i Rui Andrade mieli w 2023 – ponownie w Orlen Team WRT.

W ubiegłym roku Robert Kubica i AF Corse #83 bardzo długo walczyli o zwycięstwo mimo przygód, ale ostatecznie na kilka godzin przed końcem ich auto zawiodło.

To będzie piąty sezon w historii, w którym będziemy mieli aż dwóch polskich zawodników na starcie.

O torze

Tor Circuit de la Sarthe w Le Mans używany podczas tego wyścigu liczy sobie 13 626 metrów i składa się z 33 zakrętów – 13 lewych i 20 prawych. Najdłuższa prosta liczy sobie 1609. Aleja serwisowa , która musi pomieścić garaże 62 zespołów liczy 533,5 metra. Tor korzysta w sporej części z dróg lokalnych, wykorzystywanych na co dzień w ruchu publicznym.

Powstał on w 1923 roku i raz gościł Formułę 1 – w 1967 roku wygrał tam Jack Brabham.

A tak wyglądają onboardy z Hypercara Ferrari na tym torze. Dzień:



oraz noc:

Ciekawostki/statystyki

– W 1950 roku Edward Ramsden Hall spędził w aucie podczas wyścigu całe 24 godziny. Najdłuższy czas spędzony przez zwycięzcę za kółkiem to ponad 23 godziny. Było to oczywiście jeszcze przed przepisami o minimalnym czasie jazdy kierowców.

– W wyścigu – ze względu na długą nitkę toru – używane są aż 3 samochody bezpieczeństwa. Najwięcej wyjazdów samochodu bezpieczeństwa mieliśmy w 2013 roku – aż 12. Zespoły spędziły wówczas za safety carem aż 5 godzin i 27 minut.

– Polewanie szampanem na podium zostało zapoczątkowane właśnie podczas wyścigu 24h Le Mans kiedy to w 1967 roku Dan Gurney potrząsnął butelką i spryskał szampanem publiczność. Odtwarzał on tym samym wydarzenie sprzed roku, kiedy to szampan przypadkowo wystrzelił oblewając publiczność.

– 407 km/h – to rekord prędkości osiągniętej podczas wyścigu. Miało to miejsce w 1988 roku przez WM P88-Peugeota. Jechał nim wtedy Roger Dorchy. Najszybsze okrążenie na obecnej wersji toru zostało przejechane w 2017 roku z czasem 3:14.791.



– Najdłuższy dystans pokonano w trakcie wyścigu w 2010 roku – 5410,713 km czyli 397 okrążeń.

– Największa różnica między zwycięzcami a drugim zespołem to blisko 350 km z 1927 roku. Najmniejsza w 1966 roku, gdy było to 20 metrów – Fordy GT próbowały wspólnie wjechać na metę.

– Największy procent aut (90,9%) dojechał do mety w 1923 roku – 30 z 33 aut. Najmniejszy w 1970 roku (7 z 51 aut czyli 13,7%).

– Nigdy nie zdarzyło się, by więcej niż 1 auto było na zakończenie wyścigu na tym samym okrążeniu co zwycięzca.

– Tylko 25 kierowcom udało się wygrać 24h Le Mans w ich pierwszym starcie w tej imprezie.

– Najniższą pozycją na starcie, która dała zwycięstwo w całym wyścigu była 16. w 1970 roku.

– Najmłodszy kierowca, który wystartował w wyścigu miał 16 lat i 202 dni, a najstarszy 74 lata i 300 dni.

Trochę statystyk:
Najwięcej zwycięstw wśród producentów: Porsche – 19
Najwięcej zwycięstw z rzędu: Porsche – 7
Najwięcej zwycięstw wśród kierowców: Tom Kristensen – 9 (6 z rzędu – też rekord)
Najwięcej startów: Henri Pescarolo: 33

Pogoda

Będzie bardzo ciepło, a prognozy nie wskazują na duże ryzyko deszczu.

W ubiegłym roku

Wygrało Ferrari… Pełne wyniki 24h Le Mans 2024 zobaczycie tutaj.

Klasyfikacje

Klasyfikacja kierowców:

M Zespół Numer Auto Kierowcy Punkty
1 Ferrari AF Corse 51 Ferrari 499P James Calado, Alessandro Pier Guidi, Antonio Giovinazzi 75
2 Ferrari AF Corse 50 Ferrari 499P Antonio Fuoco, Miguel Molina, Nicklas Nielsen 57
3 AF Corse 83 Ferrari 499P Robert Kubica, Yifey Ye, Phil Hanson 39
4 Toyota Gazoo Racing 8 Toyota GR010 Hybrid Sebastien Buemi, Brandon Hartley, Rio Hirakawa 37
5 Alpine Endurance Team 36 Alpine A424 Jules Gounon, Frederic Makowiecki, Mick Schumacher 30
6 BMW M Team 20 BMW M Hybrid V8 Robin Frijns, Rene Rast, Sheldon van der Linde 27
7 BMW M Team 15 BMW M Hybrid V8 Kevin Magnussen, Raffaele Marciello, Dries Vathoor 27
8 Toyota Gazoo Racing 7 Toyota GR010 Hybrid Mike Conway, Kamui Kobayashi, Nyck de Vries 24
9 Cadillac Hertz Team Jota 12 Cadillac V-Series R Alex Lynn, Norman Nato, Will Stevens 17
10 Cadillac Hertz Team Jota 38 Cadillac V-Series R Earl Bamber, Sebastien Bourdais, Jenson Button 8
11 Porsche Penske Motorsport 6 Porsche 963 Matt Campbell, Kevin Estre, Laurens Vanthoor 6
12 Peugeot TotalEnergies 93 Peugeot9X8 Mikkel Jenson, Paul di Resta, Jean Eric Vergne 5
13 Alpine Endurance Team 35 Alpine A424 Paul-Loup Chatin, Ferdinand Habsburg, Charles Miles 4
14 Porsche Penske Motorsport 5 Porsche 963 Julien Andlauer, Michael Christensen, Mathieu Jaminet 2
15 Peugeot TotalEnergies 94 Peugeot9X8 Loic Duval, Malthe Jakobsen, Stoffel Vandoorne 0
16 Proton Competition 99 Porsche 963 Neel Jani, Nico Pino, Nicolas Varrone 0
17 Aston Martin THOR Team 9 Aston Martin Valkyrie Roman De Angelis, Alex Riberas, Marco Sorensen 0
18 Aston Martin THOR Team 7 Aston Martin Valkyrie Tom Gamble, Ross Gunn, Harry Ticknell 0

Klasyfikacja producentów:

M Producent Punkty
1 Ferrari 136
2 Toyota 71
3 BMW 64
4 Alpine 34
5 Cadillac 29
6 Peugeot 10
7 Porsche 5
8 Aston Martin 0

Klasyfikacja zespołów prywatnych:

M Zespół Punkty
1 AF Corse #83 88
2 Proton #99 45

fot. DPPI – WEC



Idź do oryginalnego materiału