Wszystko wskazuje na to, iż projekt Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zostanie zrealizowany. Co więcej, budżet programu o nazwie “Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3” został zwiększony aż dwukrotnie.
Spis treści:
- Europejski Bank Inwestycyjny zdecydował
- Szczegóły programu “Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”
- Dodatkowe wsparcie, zaakceptowane przez EBI
Europejski Bank Inwestycyjny zdecydował
Europejski Bank Inwestycyjny zaakceptował program NFOŚiGW, co umożliwia jego uruchomienie. przez cały czas jednak nie podano informacji o dokładnym terminie rozpoczęcia naboru wniosków. Wiadomo jedynie, iż planowany jest on na pierwszą połowę 2025 roku. Poinformowano natomiast o tym, iż pierwotny budżet projektu, wynoszący 1 mld złotych, finalnie został podwojony. Łącznie dla beneficjentów zarezerwowano środki w wysokości aż 2 mld złotych.
Szczegóły programu “Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”
Celem tego programu NFOŚiGW jest wsparcie firm przewozowych w modernizacji flot, a konkretniej w zakupie i leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 (dostawczych, o DMC pomiędzy 3,5 a 12 ton) i N3 (dostawcze o DMC powyżej 12 ton). Zawieranie umów będzie możliwe w okresie od 31 grudnia 2028 roku, natomiast wydatkowanie środków zaplanowano od 30 czerwca 2029 r.
Wysokość dofinansowania zależna będzie od wielkości firmy oraz rodzaju pojazdu. W przypadku dużych przedsiębiorstw dofinansowanie może stanowić maksymalnie 30% kosztów kwalifikowanych zakupu. Średnie i małe przedsiębiorstwa mogą liczyć na subsydia w wysokości odpowiednio na 50% i 60%.
Dodatkowym kryterium jest rodzaj pojazdu. W przypadku kategorii N2 maksymalna kwota dofinansowania wynosi 400 tys. zł, a dla pojazdu kategorii N3 – 750 tys. zł., ale w obu sytuacjach nie więcej, niż opłata wstępna leasingu.
Dodatkowe wsparcie, zaakceptowane przez EBI
Dodatkowo EBI zaakceptował dwa inne programy wsparcia w obszarze elektryfikacji transportu ciężkiego. Budżet obu projektów to ponad 6 mld zł, których odbiorcami mogą być również operatorzy sieci ładowania.
Uruchomienie jednego z nich, dotyczącego budowy i rozbudowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego planowane jest na pierwsza połowę nadchodzącego roku. Co najmniej 80% środków z budżetu tego projektu, który wynosi 2 mld zł, ma zostać przeznaczona na dofinansowanie ładowarek wzdłuż sieci TEN-T, a pozostała kwota na dopłaty do stacji ładowania w centrach logistycznych i terminalach intermodalnych.