Premiery pick-upów zdarzają się u nas rzadko, ale w tym razem sytuacja jest naprawdę wyjątkowa, bo dwóch uznanych producentów pokazało swoje nowe modele w tym samym dniu. Toyota zademonstrowała 9. generację Hiluxa, zaś Ram – europejską wersję Rampage'a.
Europa nie jest rynkiem, na którym pick-upy są szczególnie popularne – ich łączna sprzedaż w ubiegłym roku osiągnęła ok. 140 tys. szt. (przy 2 mln aut dostawczych do 3,5 t), a liderem rynku pozostaje Ford Ranger, który w 2024 r. znalazł aż 60 400 nabywców. Mimo to w ofercie znajduje się całkiem sporo interesujących aut. Do tego grona dołączy niedługo debiutujący na Starym Kontynencie model Rama, czyli Rampage. Z kolei Toyota zaprezentowała następną generację Hiluxa, która po raz pierwszy otrzymała także napęd elektryczny. Oto garść informacji o obu nowościach.
Toyota Hilux
Dziewiąta generacja Hiluxa pozostała oczywiście autem opartym na konstrukcji ramowej, ale po raz pierwszy otrzymała elektryczne wspomaganie kierownicy i znacznie rozszerzony pakiet systemów wsparcia kierowcy Toyota T-Mate. Wymiary auta są następujące: długość 532 cm, szerokość 186 cm, wysokość 187 cm, rozstaw osi 309 cm. Auto będzie u nas oferowane jedynie z podwójną kabiną i "paką" o wymiarach: 155,5 cm długości, 154 cm szerokości i 48 cm wysokości.
Najważniejszą nowością jest wprowadzenie po raz pierwszy do gamy wariantu elektrycznego. Wyposażono go w dwa silniki, generujące systemowe 196 KM (stały napęd na cztery koła z systemem wyboru trybów jazdy Multi-Terrain Select). Akumulator trakcyjny ma pojemność 59,2 kWh, a zasięg ma wynosić 240 km (wg WLTP). Elektryczny Hilux może się rozpędzić do 140 km/h, a do 100 km/h przyspiesza w ok. 10 s. Auto waży 2,4 t i może zabrać 715 kg ładunku oraz ciągnąć przyczepę o masie do 1600 kg. Przedsprzedaż elektrycznego Hiluxa rozpocznie się w grudniu 2025 roku.
Poza wersją elektryczną w ofercie znajdą się turbodiesel 2.8 ze wsparciem instalacji miękkiej hybrydy 48 V (ładowność do 1000 kg, masa przyczepy do 3,5 t), a na rynkach Europy Wschodniej także diesel 2.8 bez MHEV oraz benzynowy silnik 2.7 (auta tu oferowane przez cały czas będą miały hydrauliczne wspomaganie kierownicy) . W 2028 r. wprowadzony zostanie ponadto Hilux z wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Hilux mocno zmienił się pod względem stylizacji. Na zdjęciach wersja BEV, spalinowe mają klasyczny, otwarty grill.
Zdjęcie: Toyota
Odmiana BEV może ciągnąć przyczepę do 1,6 t, a MHEV – 3,5 t.
Zdjęcie: Toyota
Całkiem nowa kabina, nawiązująca stylizacją do tej w Land Cruiserze. Wskaźniki i centralny ekran mają po 12,3 cala.
Zdjęcie: Toyota
Ram Rampage
Rampage to model, który właśnie debiutuje w odmianie europejskiej, ale jego premiera miała miejsce już w 2023 r. (auto zaprojektowano w Brazylii i tam też jest ono produkowane). Rampage to samochód o nieco mniejszych rozmiarach niż tradycyjnie oferowane u nas pick-upy (jak choćby opisany wyżej Hilux), nie mówiąc już o modelach tzw. full size, jak np. Ram 1500. Jego długość wynosi bowiem 503 cm.
Dostępne będą dwie wersje Rampage'a. Bazowa Rebel ma pod maską turbodiesla 2.2 Multijet o mocy 200 KM i maksymalnym momencie obrotowym 450 Nm. Do 100 km/h przyspiesza w 9,9 sekundy i może się rozpędzić do 196 km/h. Z kolei "usportowiona" R/T została wyposażona w benzynową jednostkę 2.0 R4 turbo (Hurricane), rozwijającą 272 KM i 400 Nm. Ta odmiana 100 km/h uzyskuje w 6,9 s po starcie i może jechać z prędkością aż 220 km/h (elektronicznie ograniczoną). Rampage ma samonośne nadwozie (a nie typowe dla tego typu aut oparte na ramie), napęd 4x4 (z trybem low), wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu oraz seryjnie 9-biegową przekładnię automatyczną. Jego ładowność wynosi do 1015 kg.
Stylistycznie Rampage przypomina większego Rama 1500.
Zdjęcie: Ram
Wersja R/T ma m.in. sztywniejsze i obniżone o 10 mm zawieszenie oraz opony 235/55 R19 zamiast stosowanych w odmianie Rebel 235/65 R17.
Zdjęcie: Ram
Cyfrowe wskaźniki są 10,3-calowe, zaś centralny ekran ma 12,3 cala.
Zdjęcie: Ram

2 godzin temu
















