Dostawcze modele Farizon już na rynku

2 dni temu

Należąca do koncernu Geely marka Farizon debiutuje na naszym rynku z dwoma użytkowymi modelami, wyposażonymi w napęd w pełni elektryczny: SV i V6E. Oficjalnym importerem tych samochodów jest Grupa AutoWallis.

Na początek przypomnijmy, iż Geely Auto Group to czołowy chiński producent samochodów, którego siedziba mieści się w Hangzhou. Koncern produkuje znane już w Polsce modele Geely, a także zarządza markami takimi jak: Volvo, Polestar, Lotus, Smart, Proton, Lynk & Co czy właśnie specjalizujący się w produkcji aut użytkowych Farizon. To najsilniejsza marka elektrycznych aut dostawczych w Azji, która od 2023 r. sprzedała już 300 tys. tego typu pojazdów.

Farizon SV
To pojazd dostawczy, dostępny w różnych wariantach nadwozia, z czterema pojemnościami baterii do wyboru (49, 67, 83, 106 kWh). Według danych producenta maksymalny zasięg tego auta wynosi 551 km, średnie zużycie energii (wg WLTP) to 24,4 kWh/100 km, a ładowanie baterii od 20 do 80% trwa około 30 min. Moc jednostki napędowej dochodzi do 200 KM, maksymalny moment obrotowy do 343 Nm, a od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 12 s i maksymalnie rozpędza się do 135 km/h.

Furgonetka wyposażona została w bardzo cienki akumulator, zaledwie 145 mm, który zwiększa wydajność pojazdu i pomaga zoptymalizować dostępną przestrzeń na ładunek, dzięki czemu jest to jeden z najbardziej oszczędnych – pod względem przestrzennym – elektrycznych samochodów dostawczych w swojej klasie. Dzięki konfiguracji z niskim dachem, oferującej pojemność ładunkową 6,95 m3 oraz wariantowi z wysokim dachem, zapewniającemu pojemność 13 m3, model SV oferuje znaczną ilość miejsca do przewozu różnych towarów – od małych paczek po większe, nieporęczne przedmioty. Cechą wyróżniającą tego dostawczaka jest próg załadunku położony na wysokości 520 mm, co zapewnia łatwy dostęp do przestrzeni ładunkowej, zmniejszając wysiłek przy załadunku i rozładunku towarów. Ta ergonomiczna konstrukcja poprawia wydajność i usprawnia obsługę szczególnie w przypadku firm, które wymagają częstego oraz szybkiego dostępu do przewożonego ładunku. Ponadto brak słupka B zapewnia wyjątkowo dużą otwartą przestrzeń boczną i różne możliwości rozbudowy pojazdu.

Auto wyposażone zostało także w nowoczesne systemy wspomagające kierowcę (ADAS), w tym w automatyczne hamowanie awaryjne, adaptacyjny tempomat i rozpoznawanie znaków drogowych. Oprócz tego w standardzie mamy także: aktywny tempomat, 12,1-calowy ekran dotykowy z systemem kamer 360 stopni, klimatyzację, podgrzewane i wentylowane skórzane fotele, podgrzewaną kierownicę, tylne czujniki parkowania, oświetlenie typu LED, alarm, podgrzewane i regulowane lusterka zewnętrzne oraz bezprzewodową łączność z Apple Car Play i Android Auto. Co ciekawe, w tym modelu dostępny jest też system monitorowania masy pojazdu, co pomaga przewozić ładunki w limitach zgodnych z obowiązującymi przepisami.

Ceny Farizona SV rozpoczynają się od 142 756 zł netto, producent na cały pojazd daje gwarancję na 5 lat lub 200 tys. km, natomiast na akumulator 8 lat lub 200 tys. km.

Farizon V6E

Mniejszy model V6E zdaniem jego twórców oferuje rewolucyjne udoskonalenia technologii Farizon Van. Dwuskrzydłowe drzwi tylne w formacie 4:6 można otwierać z obu stron (180°/270°) tak, aby sprostać potrzebom użytkowników w zakresie przeładunku towarów w różnych scenariuszach dystrybucji. Powierzchnia załadunkowa znajduje się na wysokości 540 mm. Dzięki konstrukcji w kształcie sześcianu i szerokości wewnętrznej wynoszącej 1600 mm pojemność ładunkowa wynosząca 5,9 m3 jest o ok. 10% większa niż w konkurencyjnych pojazdach z tego segmentu. Warto zaznaczyć, iż nadwozie ma konstrukcję klatkową, a dach wytrzymuje maksymalne obciążenie choćby 7,5 t.

Wewnątrz pojazdu znajdziemy aż 13 przydatnych schowków. Dodatkowe wyposażenie standardowe V6E obejmuje: tylne drzwi otwierane pod kątem 270°, zestaw infotainment z 10-calowym ekranem dotykowym i kamerą cofania, wykończenie ścian bocznych w przestrzeni ładunkowej panelami do połowy wysokości pojazdu oraz podłogę wykończoną aluminium.

Farizon V6E wyposażony jest w funkcję Eco i wielostopniowe tryby odzyskiwania energii tak, aby wydłużyć zasięg, który dla tego modelu w warunkach miejskich (wg WLTP) wynosi 265 km, a jego akumulatory umożliwiają szybkie ładowanie od 20 do 80% w 50 min. Jak zapewnia producent, dzięki testom na dystansie ponad 1 miliona kilometrów pojazd jest w stanie wykonywać wszystkie funkcje użytkowe w wysokich temperaturach, przy dużej wilgotności, na dużych wysokościach oraz w ekstremalnie niskich temperaturach, a także jest odporny na korozję.

Ceny modelu Farizon V6E są bardzo atrakcyjne, bo startują już od 85 996 zł (netto). Gwarancja na samochód wynosi 3 lata lub 100 tys. km, a na akumulator 6 lat lub 300 tys. km, z możliwością przedłużenia o dodatkowe 2 lata.

Na razie dystrybucją modeli Farizon w Polsce zajmuje się 12 autoryzowanych dealerów, ale niedługo dołączy do nich 5 kolejnych placówek. Teraz pozostaje poczekać i przekonać się, jak nowa marka poradzi sobie z konkurencją w segmencie samochodów dostawczych nad Wisłą.

Tekst i zdjęcia: Tomasz Szmandra

Idź do oryginalnego materiału