Wymiana tachografów G2V2 to obowiązek narzucony przewoźnikom przez regulacje unijne. Dla wielu firm oznacza to jednak poważny koszt, dlatego rząd (wreszcie) uruchomił program dofinansowań, który pozwala odzyskać choćby 3 000 zł za każdy pojazd. W tym artykule znajdziesz komplet informacji: kto może skorzystać, ile realnie można otrzymać i od kiedy składać wniosek, by nie stracić szansy na pieniądze.
Spis treści:
- Dlaczego dopłaty są dostępne dopiero teraz?
- Dla kogo jest dofinansowanie?
- Ile możesz otrzymać? Kwoty, limity i pułapki finansowe
- Najczęstsze błędy przy składaniu wniosków

Dlaczego dopłaty są dostępne dopiero teraz?
O problemie kosztów wymiany tachografów branża informuje od dawna, ale realne wsparcie rządu pojawiło się dopiero w 2025 roku. To efekt nacisku organizacji transportowych, zmian w przepisach i włączenia projektu w KPO.
Wielomiesięczny dialog branży z rządem
Od miesięcy temat wymiany tachografów pozostawał kością niezgody między branżą a administracją. Organizacje branżowe wielokrotnie apelowały o dopłaty, wskazując, iż wymiana urządzeń narzucona przez UE generuje potężne koszty, szczególnie dotkliwe dla mniejszych firm transportowych. Ostatecznie, dzięki presji środowiska, rząd w końcu uwzględnił potrzeby przewoźników.
Dlaczego Unia postawiła na inteligentne tachografy G2V2?
Zmiana tachografów wynika z postanowień Pakiet Mobilności. Włączenie dopłat do Krajowego Planu Odbudowy (KPO) sprawiło, iż Unia współfinansuje proces modernizacji floty w całej Europie. To dlatego program w Polsce mógł ruszyć dopiero teraz.
Dla kogo jest dofinansowanie?
Program dopłat dotyczy jednak tylko określonych firm i konkretnych pojazdów. Poniżej znajdziesz jasne zasady, które rozwiewają wątpliwości.
Uprawnieni przewoźnicy
Program obejmuje wyłącznie „uprawnionych przewoźników”, czyli przedsiębiorców którzy:
- wykonują działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego,
- robią to legalnie, tj. posiadają licencję wspólnotową,
- a ich działalność polega na odpłatnym przewozie osób lub rzeczy pojazdami samochodowymi,
- są traktowani jako jedno przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831, co oznacza, iż limit pomocy de minimis liczy się łącznie z podmiotami powiązanymi.
Kto jest wykluczony?
Program nie przewiduje wsparcia dla pojazdów, które nie są zgłoszone do licencji wspólnotowej lub w których instalacja tachografu nie spełnia warunku wyposażenia adekwatnego pojazdu w inteligentny tachograf. W praktyce oznacza to, iż mogą być wykluczeni przewoźnicy wykonujący wyłącznie przewozy krajowe lub tzw. przewozy na potrzeby własne, a także pojazdy, w których urządzenie było jedynie serwisowane lub wymieniane naprawczo.
Ile możesz otrzymać? Kwoty, limity i pułapki finansowe
Choć 3 000 zł na pojazd to maksymalna kwota dopłaty, realne wsparcie może być niższe, albo choćby nie zostać przyznane. Ograniczeniami są zasady pomocy de minimis oraz limit 10 pojazdów w pierwszym naborze.
Podstawowe kwoty i limity
Na jeden „właściwy pojazd” można uzyskać maksymalne dofinansowanie w wysokości 3000 zł. Natomiast w pierwszej turze naboru jedna firma transportowa może otrzymać wsparcie maksymalnie dla 10 pojazdów zgłoszonych do licencji wspólnotowej. Jak będzie w kolejnych naborach jeszcze nie wiadomo. Przewiduje się, iż mogą obejmować większe liczby pojazdów, jeżeli pozostaną środki.
Największa pułapka, czyli limit pomocy de minimis
Wsparcie udzielane jako pomoc de minimis oznacza, iż łączna wartość pomocy de minimis przyznanej jednemu przedsiębiorstwu w okresie trzech kolejnych lat nie może przekroczyć pułapu określonego w art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831. Poza tym ARiMR może przyznać dofinansowanie tylko wtedy, gdy udzielenie tej pomocy nie spowoduje przekroczenia dostępnego limitu.
Innymi słowy firma, która korzystała wcześniej z innych form pomocy de minimis otrzyma znacząco mniejsze wsparcie. Jej wniosek może zostać choćby odrzucony, jeżeli limit de minimis jest już prawie wyczerpany. Co więcej, dofinansowanie na wymianę tachografu nie zostanie przyznane, o ile spowodowałoby to przekroczenie pułapu 300 000 euro (w ciągu trzech lat).
Najczęstsze błędy przy składaniu wniosków
Wnioski mogą być odrzucane są z przyczyn formalnych, a nie dlatego, iż firmy nie spełnią warunków programu. Typowymi błędami będą z pewnością źle policzony limit de minimis oraz braki w danych pojazdu lub licencji. Poza tym dofinansowanie nie zostanie przyznane na tachograf wymieniony „serwisowo” (np. z powodu awarii, uszkodzenia czy naprawy), ponieważ wsparcie obowiązuje tylko na urządzenia G2V2 montowane po raz pierwszy.
Warto się pośpieszyć, ponieważ jak podała ARiMR nabór wniosków na dofinansowanie wymiany tachografów rusza od 1 grudnia 2025 (od godz. 10:00) i potrwa tylko do 31 stycznia 2026 r.

3 tygodni temu














