
Preparatów dolewanych do baku jest mnóstwo – zarówno tych do diesla, jak i do benzyny. Na jaki efekt po ich zastosowaniu można liczyć? Który z nich wybrać w przypadku określonych problemów z silnikiem?
Właściwie i skład paliw, i konstrukcja silników są tak opracowane, aby nie było potrzeby stosowania dodatkowych preparatów chemicznych w codziennym użytkowaniu auta. Z biegiem lat dużo komponentów jednostki napędowej traci jednak swoją pierwotną sprawność, a wiele osób chciałoby jednak uniknąć wizyty u mechanika. Czy kosztujące zwykle 20-60 zł dodatki do paliw są w stanie w tym pomóc?
Kluczowa sprawa: nie spodziewajmy się cudów. Poważnie zużytych wtryskiwaczy nie naprawi dolewka preparatu do baku. Ale w początkowej fazie efekty mogą być odczuwalne. Jak pokazują nasze testy, zastosowanie produktu markowego producenta daje pewien zauważalny efekt. Ważne jednak, aby wybrać odpowiedni środek do problemu.
Przedstawiamy kilkanaście rodzajów preparatów tego typu, zarówno do diesli, jak i aut benzynowych. Na zdjęciach pokazane są przykładowe produkty o opisanym działaniu - ale bardzo podobne oferują też inne firmy. Pamiętajmy, żeby wybierać środki uznanych producentów. Te z nieznanego źródła, zwykle z Chin, choćby nie tyle, iż nie gwarantują określonych efektów, ale mogą wręcz zaszkodzić naszemu autu.
Czasami dobry dodatek do paliwa pozwoli odłożyć w czasie kosztowną naprawę silnika.
Dodatki do oleju napędowego
Silniki wysokoprężne są bardzo wrażliwe na jakość oleju napędowego, ich podzespoły z czasem tracą też swoje adekwatności. I jedno, i drugie zjawisko można kontrolować do pewnego stopnia dzięki dodatków do oleju napędowego. Z jednej strony dbają one o utrzymanie wymaganych parametrów paliwa, z drugiej – pozwalają usunąć, a przynajmniej ograniczyć efekty towarzyszące eksploatacyjnemu zużyciu jednostki napędowej.
Dodatek wspomagający wypalanie DPF-u
Producenci chemii samochodowej mają w ofercie preparaty mające wspomagać oczyszczanie filtrów DPF, tym samym wydłużać ich żywotność. Ciecz należy wlać do zbiornika paliwa przed tankowaniem. Opakowanie wystarcza na 50-70 litrów oleju napędowego. Zawarty w preparacie tlenek ceru osadza się na rdzeniu filtra DPF, powodując obniżenie temperatury utleniania sadzy i jej wolniejsze osadzanie.
- Zmniejsza częstotliwość cykli samooczyszczania
Preparat czyszczący układ paliwowy diesla
To środek do ochrony systemu paliwowego common rail. Preparat czyści i smaruje wtryskiwacze oraz pompę wysokiego ciśnienia. Regularne stosowanie wydłuża trwałość układu wtryskowego. Poprzez metodyczne dodawanie produktu do niskosiarkowych olejów napędowych poprawia się skuteczność zapłonu oraz adekwatności smarne.
- Usuwa osady z całego układu paliwowego
- Przydatny przy jeździe na krótkich dystansach
Depresator
Dodatek na zimę: w niskich temperaturach może dojść do wytrącania się kryształków parafiny z oleju napędowego, które następnie zapychają filtr paliwa, co uniemożliwia pracę silnika. Temu zjawisku zapobiegają tzw. depresatory. Nalewa się je do baku – co najważniejsze – przed skrystalizowaniem oleju napędowego. Później nie zadziałają.
- Obniża temperaturę zablokowania filtra
- Ogranicza wytrącanie kryształków parafiny
- Przeciwdziała zamarzaniu oleju napędowego
Preparat czyszczący wtryskiwacze diesla
Dymienie na czarno, nierównomierna praca silnika, stuki w jednostce napędowej – to wszystko może być spowodowane zanieczyszczonymi wtryskiwaczami jednostek wysokoprężnych. Taki preparat usuwa osady i przywraca prawidłową pracę silnika. Można go dolać do zbiornika, ale w nagłych problemach można także wlać do filtra paliwa lub podłączyć do przewodów paliwowych.
- Preparat także zabezpiecza przed korozją
Dodatek do biodiesla
Preparat czyści nagary i osady powstałe na skutek spalania paliwa z zawartością biododatków. Środek zapobiega zaklejaniu rozpylaczy, poprawia spalanie biodiesla i zmniejsza zużycie paliwa. Bio Diesel Additiv chroni cały układ paliwowy przed korozją i osadami wynikającymi ze starzenia. Nadaje się do wszystkich silników wysokoprężnych z filtrem cząstek stałych lub bez niego.
- Stabilizuje biopaliwo
- Zapobiega zacieraniu się i zaklejaniu igieł wtryskiwaczy
- Poprawia spalanie
Dodatek przeciwko korozji układu paliwowego
Głównym celem tego typu preparatu jest pozbycie się wody z układu paliwowego. Środek chroni przed nagromadzeniem się zanieczyszczeń, takich jak osady, wilgoć czy korozja, które będą negatywnie wpływać na działanie silnika. Dzięki temu taki dodatek do paliwa zabezpiecza wtryskiwacze, pompę wysokiego ciśnienia, przewody i zbiornik paliwa.
- Wiąże i usuwa wodę
- Chroni przed korozją
- Wydłuża żywotność układu wtryskowego i całego silnika
Reduktor emisji spalin z silników Diesla
Proste rozwiązanie opracowane, aby pomóc pojazdom przejść test emisji podczas badań technicznych. W większości państw w Europie emisje spalin pojazdów są testowane w ramach ich kontroli technicznej. Preparat jest przeznaczony do czyszczenia i utrzymywania w czystości komponentów, które wpływają na poziom emisji spalin
- Zawartość opakowania wlewa się do baku na ok. 500 km przed badaniem.
Modyfikator oleju napędowego
Wielozadaniowy dodatek uszlachetniający paliwo, do zastosowania w silnikach Diesla. Preparat czyści i smaruje cały układ wtryskowy oraz zwiększa liczbę cetanową paliwa. Środek poprawia proces spalania oleju napędowego i ulepsza zdolności rozruchu silnika, gwarantując jego cichą i regularną pracę. Regularne stosowanie zmniejsza spalanie.
- Zapobiega powstawaniu osadów
- Chroni przed korozją
Regenerator wtryskiwaczy silników Diesla
Dodatek o mocnych adekwatnościach czyszczących do oleju napędowego. Pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa oraz redukuje emisję szkodliwych substancji. Usuwa szkodliwe osady w dyszach wtryskowych w całym układzie paliwowym i komorach spalania. Preparat optymalizuje proces spalania, dzięki czemu silnik odzyskuje pierwotną moc.
- Preparat podobny w sposobie działania do środków czyszczących wtryski, ale silniejszy
Preparat ograniczający emisję zanieczyszczeń
Dodatek, który zmniejsza emisję zanieczyszczeń silników Diesla. Zapobiega powstawaniu nagarów, zmniejsza ilość sadzy w układzie wydechowym i usuwa nieprzyjemny zapach spalin. Środek sprzyja ochronie środowiska naturalnego. Pomaga utrzymać silnik i wtryskiwacze w czystości, zapobiega zatykaniu oraz korozji końcówek wtryskiwaczy.
- Eliminuje nieprzyjemne zapachy ze spalin
- Zmniejsza emisję sadzy
- Nie zawiera metali ciężkich
Dodatki do benzyny
Nawet jeżeli benzyna trzyma wszystkie wymagane od niej parametry, nie oznacza to jeszcze, iż silnik auta zachowuje przewidzianą przez konstruktora sprawność. W takich sytuacjach najbardziej widać efekty działania preparatów pomagających oczyścić osady z układu wtryskowego czy katalizatora. Niekiedy musimy też korzystać z paliwa, które jest akurat dostępne, np. z dużym udziałem biokomponentów. Tu dodatki też się przydadzą.
Dodatek do benzyny dla aut jeżdżących na LPG
Środek do czyszczenia i ochrony układu wtryskowego w „benzynie” z instalacją LPG. W trakcie pracy silnika na LPG w układzie wtryskowym benzynowym odkładają się osady, m.in. kleje, żywice oraz laki. Długotrwałe użytkowanie auta w główne na LPG i brak czyszczenia wtryskiwaczy benzynowych przyczyniają się do ich zanieczyszczenia.
- Czyszczenie całego układu wtryskowego benzyny
Dodatek zastępujący ołów
Preparat bazujący na lekkich rozpuszczalnikach z dodatkami potasowymi zastępuje ołów we współczesnej benzynie. Chroni przed wypaleniem gniazd zaworowych w autach przystosowanych pierwotnie do zasilania etyliną (czyli benzyną ołowiową). Przede wszystkim dla właścicieli klasyków i youngtimerów. Zapobiega stukowemu spalaniu się benzyny (tzw. dzwonieniu zaworów).
- Butelka 50 ml wystarcza na 50 litrów paliwa, ale większe stężenie nie ma skutków ubocznych
Preparat czyszczący benzynowy układ paliwowy
Co do efektu działania preparat jest podobny do opisywanego wcześniej produktu do diesli, ale z uwagi na inną konstrukcję układu wtryskowego i rodzaj paliwa musi oddziaływać nieco inaczej. Zmniejsza tempo powstawania korozji, sprzyja ograniczeniu emisji spalin, a także pomaga zredukować zużycie paliwa.
- Zabezpiecza przed korozją i oczyszcza z osadów wtryskiwacze, przewody itp.
Preparat czyszczący wtryskiwacze benzyny
Preparat zapewnia równomierną pracę silnika, lepsze osiągi, zmniejsza spalanie i szkodliwość spalin. Ogranicza też problemy z uruchomieniem silnika. Środek czyści zabrudzone układy wtryskowe silników benzynowych, usuwa osad z elementów układu paliwowego, wtryskiwaczy oraz zaworów dolotowych.
- Nieszkodliwy dla turbosprężarek i katalizatorów
- Usuwa nagar
Dodatek uszlachetniający do benzyny
Tego typu preparat przeznaczony jest do starszych silników z gaźnikiem. Preparat usuwa osad z komory spalania, zaworów i gaźnika. Regularne stosowanie dodatku do benzyny poprawia kulturę pracy silnika i zmniejsza emisję szkodliwych substancji. Są też inne „ulepszacze” benzyny, przeznaczone do nowszych silników, które mają na celu głównie poprawę osiągów.
- Dla utrzymania efektu środek należy stosować co 2000 km.
Dodatek do benzyny E10
Bezpopiołowy dodatek do paliwa, który ma za zadanie zmniejszyć spalanie i polepszyć osiągi silnika – został opracowany tak, aby kompensować utratę mocy spowodowaną paliwem E10. Poprawia zachowanie przy przyspieszaniu i zwiększa płynność pracy silnika. Chroni przed zwiększoną zawartością wody w paliwie. Kompatybilny ze wszystkimi gatunkami benzyny i dodatkami.
- Czyści układ paliwowy
- Poprawia osiągi
Oczyszczacz zaworów
Specjalistyczny preparat do usuwania osadu z zaworów dolotowych w silnikach z pośrednim wtryskiem paliwa. Zapewnia czystość zaworów i optymalizuje moc oraz osiągi silnika. Zmniejsza zużycie paliwa. Dodatek do benzyny ma również adekwatności czyszczące i należy go stosować regularnie co kilka tysięcy kilometrów.
- Zmniejsza osady
- Redukuje pozostałości spalania
- Spala się bezpopiołowo
- Nieszkodliwy dla turbo
Dodatek do benzyny w autach hybrydowych
Silniki spalinowe w napędach hybrydowych pracują w specyficznych warunkach. Są często niedogrzane – a to może powodować rozrzedzenie oleju wodą i paliwem, sprzyja też tworzeniu nagarów. Także oleje stosowane w hybrydach są nietypowe, mają zwykle bardzo małą lepkość. Dodatek do hybryd to mieszanina bardzo mocnych rozpuszczalników, która oczyszcza denko tłoka i komorę spalania, chroni też paliwo przed starzeniem.
- Dodatek do wszystkich benzynowych hybryd
Dodatek do czyszczenia katalizatorów
Zapchany katalizator może powodować nierównomierną pracę silnika, zwiększone spalanie paliwa, szybsze zużycie mechaniczne jednostki napędowej. Gdy problem nie pozostało poważny, ale silnik „bierze” trochę oleju, zastosowanie dodatku ograniczy tempo osadzania się sadzy w rdzeniu, usunie także wcześniejsze zanieczyszczenia.
- Można stosować w silnikach z doładowaniem
- Można dodać w dowolnym momencie, preparat się wymiesza